Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Raymarine log werkt niet

  1. #1
    Geregistreerd
    18 April 2005
    Locatie
    Brasschaat
    Berichten
    186

    Standaard Raymarine log werkt niet

    Zoals zovelen hebben wij een log van Raymarine (ST60). Zo eentje met een klassiek schoepenradje dat in de romp zit. Ons probleem is nu dat het intsrument geen snelheid (of afstand) registreert bij het voorruit varen. Bij achteruitvaren loopt alles normaal. Visuele controle van het schoepenrad leert ons niet veel, behalve dat alles er "normaal" uit ziet.
    Iemand een idee?

  2. #2
    Geregistreerd
    6 December 2004
    Berichten
    120

    Standaard

    Ronde kant van de schoepjes moet naar achter staan, platte kant naar voor of de pijl op het log moet naar voor wijzen.

  3. #3
    Geregistreerd
    24 April 2002
    Locatie
    Zot van A
    Berichten
    1.747

    Standaard

    de punt van uwe First is de voorkant he Marc...
    The 8th Half Ton Classics Cup will be sailed in Nieuwpoort (BEL) on 17-23 AUG 2015 - check www.halftonclasseurope.net

  4. #4
    Geregistreerd
    4 April 2003
    Berichten
    949

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Achiroe Bekijk bericht
    Zoals zovelen hebben wij een log van Raymarine (ST60). Zo eentje met een klassiek schoepenradje dat in de romp zit. Ons probleem is nu dat het intsrument geen snelheid (of afstand) registreert bij het voorruit varen. Bij achteruitvaren loopt alles normaal. Visuele controle van het schoepenrad leert ons niet veel, behalve dat alles er "normaal" uit ziet.
    Iemand een idee?
    Wat ik zou doen is:
    - Log (transducer) eruit en de stop erin.
    - Asje uit het schoepenrad kloppen (voorzichtig - met een boortje van 1mm als ponsslag) radje eruit nemen en kuisen.
    - Ruimte waar radje in draait helemaal schoon maken. Daar zit dikwijls nogal wat aangroei.
    - Schoepenrad terug monteren en met een penseeltje een dun laagje harde antifouling aanbrengen op de schoepen.
    - Een spuit WD40 erop, testen en dan transducer terug monteren.

    Je zal eens zo snel varen ;-)

  5. #5
    Geregistreerd
    21 April 2004
    Berichten
    566

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Achiroe Bekijk bericht
    Bij achteruitvaren loopt alles normaal.
    Was dat waarom jullie gisteren midden in de wedstrijd ter hoogte van de plaat achteruit begonnen te varen?

  6. #6
    Geregistreerd
    17 March 2002
    Locatie
    51°84.38' N, 4°35.127' E
    Berichten
    3.808

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht
    Was dat waarom jullie gisteren midden in de wedstrijd ter hoogte van de plaat achteruit begonnen te varen?
    Volgens mij hadden ze de remparachute open getrokken.

    Wat betreft het log, in principe staat er een pijl op dat naar voor moet wijzen en als het goed is staat er een nok op zodat je hem niet omgekeerd kan monteren.

    Goed schoon maken zoals Brunob beschrijft is een goed idee. Werkt hij dan nog niet doe eens een factory reset met je ST60 logdispay.

    Best is ook wanneer je in de haven ligt de transducer eruit halen zodat het schoepje niet kan begroeien. Nog beter is een ultrasoon log monteren zoals de Raymarine CS4500: http://www.raymarine.eu/view/?id=147...nid=8&col=1482
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

  7. #7
    Geregistreerd
    18 April 2005
    Locatie
    Brasschaat
    Berichten
    186

    Standaard

    Aan de reacties te zien, voel ik de betrokkenheid van mijn "zeilvrienden".

    @ Ice, @ Bert, @ Brunob : De pijl staat naar voren (= de punt van het schip). En het log werkt wel als wij achteruit varen. Ook het schoepje loept heel soepel en is dus niet aangegroeid. Als ik de transducer omgekeerd monteer, dan werkt het wel (maar vaar ik dan nog wel vooruit?)

    Zou dit te maken kunnen hebben met de gebruikte antifouling? International (@Ice ; ja ik weet het, het is de verkeerde).

    En voor iemand anders op het idee komt: de dieptemeter werkt wel, maar blijkbaar niet helemaal juist ingesteld, want die gaf 2,60 m aan op het moment dat wij aan de grond zaten, ten gevolge van onze remparachute.

  8. #8
    Geregistreerd
    21 April 2004
    Berichten
    566

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Achiroe Bekijk bericht
    Zou dit te maken kunnen hebben met de gebruikte antifouling? International.
    Mijn persoonlijke ervaring, nooit antifouling op het schoepenrad. De minste disbalans v.h. radje, bvb door ongelijke verfdikte of spatjes, kan maken dat het niet meer draait in het water. Best dus de antifouling er terug af (thinner) en testen, slechter kan het niet worden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Achiroe Bekijk bericht
    En voor iemand anders op het idee komt: de dieptemeter werkt wel, maar blijkbaar niet helemaal juist ingesteld, want die gaf 2,60 m aan op het moment dat wij aan de grond zaten.
    Je haalt het log en de dieptemeter toch niet door elkaar; diepte was nul en snelheid was 2,6 knopen :-)
    Laatst gewijzigd door Geert; 4 May 2012 om 16:40

  9. #9
    Geregistreerd
    4 April 2003
    Berichten
    949

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Achiroe Bekijk bericht
    Aan de reacties te zien, voel ik de betrokkenheid van mijn "zeilvrienden".

    @ Ice, @ Bert, @ Brunob : De pijl staat naar voren (= de punt van het schip). En het log werkt wel als wij achteruit varen. Ook het schoepje loept heel soepel en is dus niet aangegroeid. Als ik de transducer omgekeerd monteer, dan werkt het wel (maar vaar ik dan nog wel vooruit?)

    Zou dit te maken kunnen hebben met de gebruikte antifouling? International (@Ice ; ja ik weet het, het is de verkeerde).

    En voor iemand anders op het idee komt: de dieptemeter werkt wel, maar blijkbaar niet helemaal juist ingesteld, want die gaf 2,60 m aan op het moment dat wij aan de grond zaten, ten gevolge van onze remparachute.
    Tja, over al dan niet AF op de schoepen zijn de meningen verdeeld. Ik vind dat het helpt en m'n log draait al 10 jaar met International AF erop.

    Weet je wat het nog kan zijn Marc?!
    Vuil (of aangroei) op de romp juist voor het log.
    Vaar je vooruit dan komt het door de stroming tussen de schoepen, vaar je achteruit dan stroomt het naar de voorkant, wég van de schoepen...

  10. #10
    Geregistreerd
    20 September 2006
    Locatie
    Zele - België
    Berichten
    1.156

    Standaard

    Als hij de transducer omdraait werkt hij wel 'vooruitvarend', dus dat kan het ook niet zijn hé Bruno. Toch maar eens die 'reset' proberen...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •