doel je specifiek op jacht-loopplanken of ook grotere loopplanken voor op vrachtschepen?
Hallo,
wetende dat veel wedstrijdzeilers geen loopplanken gebruiken, hoop ik toch dat er
een paar mensen op dit forum ervaring hebben met loopplanken aan boord van
zeiljachten. Ik studeer werktuigbouwkunde en ben nu voor mijn afstudeeropdracht
het ontwerp van een loopplank aan het optimaliseren. Het gaat om een een
compacte lichtgewicht loopplank.
De hoofdvraag is, wat zijn de goede en slechte eigenschappen van de loopplanken die
nu op de markt zijn. Met name de eigenschappen die het gebruiksgemak verhogen of
verlagen.
Graag zou ik van zeilers die een loopplank gebruiken horen of er verbeteringen mogelijk
zijn. Is het bijvoorbeeld zo dat geen enkele loopplank in uw bakskist past, of zijn
gangbare loopplanken te smal of te kort. Zou verlichting in de loopplank wat toevoegen
of stevige reling ipv twee paaltjes en een lijntje.
Alvast bedankt
Chris Bootsma
student werktuigbouwkunde
doel je specifiek op jacht-loopplanken of ook grotere loopplanken voor op vrachtschepen?
Wat ik nog niet gezien heb maar wel heel handig kan zijn in het Middellandse zeegebied is een loopplank met een mand voor de schoenen. Daar is het normaal dat je je landschoenen uit doet wanneer je aan boord gaat en bootschoenen aan doet. Kwestie van hygiëne, je weet maar nooit waarin je getrapt hebt en ongedierte gedijt daar heel goed met die hoge temperaturen.
Loopplanken worden onder wedstrijdzeilers wel gebruikt, alleen niet in onze lage landen.
BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven
WatersportGids - voor iedereen die op zoek is naar watersport leveranciers en nautische diensten aanbieders.
Zo licht mogelijk dan (ik denk aan carbon) en makkelijk weg te bergen (opvouwbaar met tas).
BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven
WatersportGids - voor iedereen die op zoek is naar watersport leveranciers en nautische diensten aanbieders.
Juist! maar nu ben ik dus benieuwd of er in dat proces van opbergen, uitpakken installeren nog zaken zijn waar zeilers over struikelen.
Is er bijvoorbeeld genoeg ruimte aan boord om de loopplank op te kunnen bergen? Is het neerleggen handig, of is dit lastig? Ik heb inmiddels
al wat contact gehad met dealers van verschillende merken jachten maar deze kunnen weinig zeggen over het gebruiksgemak van loopplanken.
gr Chris
Het verbaast mij steeds dat er zo weinig mensen van de loopplank vallen. Zeker na een uitgebreid wal (café) bezoek. Ik vind het ook altijd lastig om van een vaste wal op een wiebelende looplank te stappen. Ook omwille van het feit dat je je pas kan vasthouden aan de reling op het moment dat je al op de loopplank staat. De reling loopt meestal in een hoek vanaf het uiteinde van de loopplank en dus begint de nuttige reling pas vanaf het moment dat je met beide voeten op de loopplank staat (en dan heb je ze ook niet echt meer nodig).
De meest handige loopplanken zijn de hydraulische en/of automatisch uitschuifbare. Uiteraard ook de duurste.
Het opbergen van een losse looplank zal ook altijd problemen geven. Kleine boten hebben weinig plaats, grote jachten hebben meer plaats, maar dan zal de looplank ook groter zijn. Kan je niet iets vinden dan dat de loopplank en de zeereling één geheel vormt?
Zo is het makkelijk natuurlijk
Is het niet handiger een loopplank te ontwerpen en hier de meningen te vragen? In een poll ofzo? Anders wordt het volgens mij alleen maar complexer.
Hoe dan ook denk ik dat er geen perfecte loopplank bestaat. Type schip is al erg belangrijk. Open/gesloten spiegel, wel of geen zwemplatform. Leg eens een Dynamic 43, X43 en Swan 42 naast elkaar, dan zie je meteen wat ik bedoelAls je dat kan oplossen heb je volgens mij al gelijk iets wat aardig in de buurt zal komen.
Hydraulisch lijkt me niet interessant op onze maat van schepen, zeker in wedstrijden wordt dan het gewicht een probleem lijkt me.
Belangrijke eigenschappen:
- Uitschuifbaar, zodat je verschillende afstanden kan overbruggen zonder eerst op de kant te moeten springen, of omgekeerd. Denk daarbij vooral op schepen met een afgeschuinde spiegel (jawel, die zijn er nog steeds)
- Steunpunten aan dek en op de wal breed genoeg voor stabiliteit, en bij voorkeur een discreet kliksysteem dat aan de spiegel gemonteerd kan worden.
- Handig inschuifbaar van aan dek. Denk daarbij vooral op schepen met een afgeschuinde spiegel (jawel, die zijn er nog steeds)
- Een tip kan zijn om ergens een combinatie met de zwemtrap te maken. Die zit meestal toch al vast gemonteerd, en is vaak al telescopisch, dus lijkt me best handig moduleerbaar.
Succes
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Er zitten veel tips en aandachtspunten bij waar ik mee verder kan. Als ik concretere dillema's heb zal ik deze zeker met jullie delen.
Ik heb inderdaad nog niet zoveel verteld over het ontwerp. Mijn opdrachtgever (een composietbedrijf) heeft een telescopische carbon loopplank bedacht en als prototype gebouwd. Het ontwerp is nog niet helemaal compleet en ik heb de vrijheid aanpassingen te maken als daar een goede reden voor is.
De afmetingen in uitgeschoven toestand zijn 2.10m en ingeschoven 1.30m. Het loopvlak is 25cm breed en de totale breedte is 38cm.
Een van de aandachtspunten is de verbinding met het jacht. Van wat ik heb gezien bij loopplanken is het gangbaar om de loopplank d.m.v. een pen in een bus in het dek te verbinden met het schip. Een van de vragen waarmee ik nu nog zit is, zijn schippers bereidt een bus in het dek te monteren?
Zien ze het als een noodzakelijk kwaad of vinden ze het een goede handige oplossing.
Favorieten/bladwijzers