Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: IRC optimaal?

Standaard IRC optimaal?

http://www.nsr.nl/movies/movies.asp?lsPath=%2FNSR+2012

Als je naar het verhaal luistert van Bert Visser van de Captain Jack over zijn irc geoptimaliseerde boot vraag ik mij af wat hier nu optimaal aan is als je tot 9 knopen wind nooit een kans maakt op een goede klassering ??

Standaard

Dat heb je bijna altijd met zeilboten die met een 135-150% genua in het zeilplan ge-downgrade worden naar een 100-105% genua en waarbij voor de rest niets gewijzigd wordt. Zo zeilen er tientallen IRC boten rond in de Benelux die bij mij minder dan 10 knopen op een windward-leeward baan altijd kunnen zeggen: "het was ons weer niet vandaag". Fundamenteel ligt dit niet aan het meetsysteem maar hoe goed je de boot optimaliseert.

Maar er is hoop voor de evergreen racers met overlappende genua's, het RORC rating office en het UNCL geven vanaf 2012 een minder zware belasting voor dit zeilplan.
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard

Ja. ORC is zo gek nog niet. Wij hebben met J/109 Big Time op de Grevelingen de hele winter tegen CJ gezeild. Daarbij bleek dat ze onder Triple Number ook goed presteren bij minder wind, dus onder Light-condities. Wij varen sinds kort ook non overlappend met de J, met een fok die speciaal voor lichte condities is gebouwd, dat dan weer wel. Is overigens een richting die ik bij meer J/boten zie. Ook omdat je m.b.v. inhaulers beduidend hoger kan varen wat vooral voordeel geeft in upwind-downwind races.

Dir pleit mijns inziens ook voor een Triple-Number systeem onder IRC.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten