Ben een trouw volger van dit forum, maar reageer eigenlijk nooit. Toch wil ik graag een uitzondering maken.
Het is altijd leuk om ieder zijn mening te lezen, zeker als het om "ratings" gaat. Omdat ikzelf ook wedstrijden vaar ervaar ik regelmatig de voor en nadelen van een meeting systeem.
Volgens mij ligt het een groot deel van het probleem bij het feit dat de Schelde regatta alleen toegankelijk is voor CR gemeten schepen. Het is een leuke wedstrijd waar mensen graag aan meedoen en daarom een CR meting aanvragen. Zo ook de schepen waarvoor de CR rating nooit is bedoeld. Maar ja, je wilt graag meedoen vanwege de ambiance dus vraag je een rating aan, en je krijgt hem nog ook! Ongeacht of je binnen het concept van CR past of niet.
De oplossing moet volgens mij gezocht worden in het openstellen van de Schelde regatta voor meerdere rating systemen. De race X-en en GS-en, en de boten die zijn uitgerust om te racen kunnen dan in een IRC/ORC systeem en de eenheidsklassen/sportboten kunnen dan in een klasseverdeling.
Lijkt mij ook leuker om tegen een goede tegenstander te varen, die met dezelfde insteek wedstrijd vaart, dan tegen een (met alle respect) recreant.
CR moet net als SW een opstap blijiven. Schepen die ook een IRC/ORC meetbrief hebben moeten verplicht in die klasse onder die meeting varen.
Nadeel is de versnippering over klassen, en misschien veel starts, maar dat is juist aan de organisatie om iets voor te bedenken. Zij organiseren een wedstrijd, en het kan nooit zo zijn dat zij meetbrieven gaat uitgeven of aanpassen.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers