Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Discussie: Voorschrift 10: Verkeersscheidingsstelsels

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ice Bekijk bericht
    In de pdf bevestiging gaat het wel over 2 schepen die bedenkelijk groter zijn dan 20 meter (ik vind de afmetingen nergens terug).
    Ik heb ze toegevoegd in de bijlage.
    Je hebt gelijk, dat gaat niet over een zeilboot(je) daar vond ik nog geen voorbeeld van.
    Maar ik voeg hier enkele slides toe die uit een Engelse cursus voor de koopvaardij komen.
    Ik had die software gekocht voor de studie.
    http://www.plankzeil.eu/palbums/colreg03.jpg
    http://www.plankzeil.eu/palbums/TSS-voorrang-02.JPG

Standaard

Bij mij hebben ze (instructeurs, mensen met ervaring, ...) het (goed zeemanschip in de TSS en in de buurt van beroepsvissers) er als volgt 'ingestampt':

In geval van aanvaringskoers, verleg tijdig en duidelijk je koers (in de TSS mee met het verkeer) en keer naar je oorspronkelijk koers terug eens je achterdoor kan, zodanig dat je de beroepsvaart niet hindert.

Ben wel eens benieuwd naar reacties van andere zeilschippers en mensen die op de beroepsvaart actief zijn.

Standaard

Vorig jaar is er nog een vrachtschip dat de traffic lane volgende veroordeeld omdat het een visser aangevaren heeft. Conclusie v.d. rechtzaak was toen dat het volgen van de traffic lane niet automatisch voorrang geeft.

In de Marine guidance note MGN 128 voor de Dover strait wordt dit bevestigd in artikel 8: Use of the scheme in accordance with Rule 10 does not in any way alter the over-riding requirement for vessels to comply with the other Rules. In particular, vessels, other than those referred to in Rule 10(k) and Rule 10(l), do not by virtue of using the traffic lanes in accordance with Rule 10 enjoy any privilege or right of way that they would not have elsewhere. In addition, vessels using the traffic separation scheme are not relieved of the requirement to keep a proper lookout and of the requirement to proceed at a safe speed, especially in conditions of restricted visibility, or to make course and/or speed alterations in accordance with Rule 8.

Voor ons zeilers geld echter ook Rule 10 (j): A vessel of less than 20m (66ft) in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.

Ik verwacht wel wat discussie bij een aanvaring aangezien één en ander voor interpretatie vatbaar is.
    Laatst gewijzigd door Geert; 16 December 2010 om 15:56

Standaard

Ik wijk uit. Ben niet gek.
    The 8th Half Ton Classics Cup will be sailed in Nieuwpoort (BEL) on 17-23 AUG 2015 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bekijk bericht
    Ik wijk uit. Ben niet gek.
    Prima, maar het gaat hier om een examenvraag waarop het antwoord is "B heeft voorrang".

Maar wanneer en hoe zal je uitwijken zonder zelf in overtreding te zijn?

Standaard

De regel 10j is gewoon zeer moeilijk interpreteerbaar. Wat is “veilige doorvaart”

The fact that you are in a TSS does not change the colregs - if "risk of collision" exists then the sailing vessel is still the stand on vessel. However as a sailing vessel you are also required "not to impede the safe passage" of the other boat. Many people interpret that as meaning that they are give way vessel, but that is not totally accurate - you only need to keep out of the way if the power vessel can't safely avoid you.

Om vanuit je kuip in te schatten indien er gevaar is voor zijn “veilige doorvaart” moet je
    al veel weten van het ander schip. Zaken die soms moeilijk te achterhalen zijn:

- Zijn diepgang t.o.v. het vaarwater.
    - Is het schip in aanvaringskoers met andere schepen waardoor hij niet kan manoeuvreren?
    - Zijn manoevreereigenschappen? Snelheid, rate of turn etc….

Indien je twijfelt moet je er gewoon vanuit gaan dat er gevaar is voor zijn veilige doorvaart en bijgevolg ruim en op tijd van koers veranderen. Dat is goed zeemanschap!
    Gewoon gezonde boerenverstand. Niet gek doen.

Bovendien weet je totaal niet indien hij jou gezien heeft. Vanaf 4 à 5 beaufort op zee
    zijn zeiljachten gewoon zeer moeilijk te zien op radar. Je weet niet of het schip een
    goed werkend radar heeft (verouderde toestellen of slecht afgesteld). Je weet niet
    wat het effect is van je radarreflector is op zijn radarscherm etc…
    Een zeiljacht met witte zeilen tussen witte golftoppen is visueel soms ook moeilijk waarneembaar.

Wij bekijken dat als jachtman met Westerse ogen. Wanneer je in Singapore of Hong- Kong vaart Krioelt het van kleine vissersbootjes en kleine vaartuigen in het vaarwater. Als koopvaardijschip is het soms onmogelijk om rekening te houden met al die kleine vaartuigen. Het koopvaardijschip gaat er gewoon van uit dat ze voor jou uitwijken. Gewoon gezonde boerenverstand.
    Wanneer die koopvaardijschepen in het kanaal varen gaan zij er ook gewoon vanuit dat jij ook voor hun uitwijkt net als in Azië.

Standaard

That's the spirit ;-)

Dit is de beste uitleg/interpretatie die ik al heb gelezen spirit!
    Er is inderdaad een verschil tussen de ietwat controversiele COLREGs en de praktijk.
    En je geef vast toe dat die praktijk voor een klein jachtje in de TSS niet eenvoudig is.
    Ze zijn je daar in bvb Dover Strait goed in het oog aan't houden!
    Ikzelf hou de AIS nauwgezet in het oog en neem eventueel VHF contact op met het andere schip.
    Laatst gewijzigd door PlankZeil; 16 December 2010 om 18:09

Standaard

Volgens de regels moet je koers houden als je voorrang hebt. Stel dat je veiligheidshalve toch het initiatief neemt om een ontwijkend manoeuvre te doen (bvb je koers veranderen of vertragen) en er onstaat op die manier een aanvaring omdat het koopvaardijschip ook al aan het bijsturen was dan ben je dus ook in fout! Dat scenario is niet ondenkbaar omdat die grote jongens als ze je gezien hebben mogelijk al beginnen bij te sturen vooraleer jij ze ziet. (Ik heb vroeger een paar keer een enorm zeeschip weten uitwijken voor mijn 22-voetertje). Dat betekent dat je in de praktijk elke situatie apart moet beoordelen, en in geval van twijfel best via de marifoon contact neemt.

Standaard

Als de grote jongens al beginnen bij te sturen vooraleer jij ze ziet, dan kan er toch geen aanvaringskoers blijven bestaan ???

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guy Clappaert Bekijk bericht
    Als de grote jongens al beginnen bij te sturen vooraleer jij ze ziet, dan kan er toch geen aanvaringskoers blijven bestaan ???
    Juist, net daarom moet je niet zelf beginnen zwalpen in het VSS.
    "Geert" stelt dat ook zeer duidelijk in post #18.

btw: in de COLREGs is geen sprake van groot en klein, enkel in ons lokaal BKR, toevallig ook <>20m.
    Laatst gewijzigd door PlankZeil; 16 December 2010 om 21:08

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten