Dat is via de marifoon gecommuniceerd: Was NIET om een verandering van de startlijn te melden, maar om te waarschuwen voor een ondiepte (maar vraag me niet meer waar).
@ Adri en @ Dirk Jan
bedankt voor de link voor de uitslagen.
Kent iemand de ware toedracht van de bewuste L-vlag in Breskens?
Dat is via de marifoon gecommuniceerd: Was NIET om een verandering van de startlijn te melden, maar om te waarschuwen voor een ondiepte (maar vraag me niet meer waar).
* I'd rather be sailing *
8.1.2 Startlijn in het ankergebied Everingen
De beslissing om deze alternatieve startlijn te gebruiken in het ankergebied Everingen zal tijdig bekend worden gemaakt via de L. vlag aan het clubhuis te Breskens. Dit zal kenbaar worden gemaakt aan het clubgebouw te Breskens van zodra bekend vanaf 20 u op vrijdagavond 17/10. De startlijn zal in dat geval zich bevinden tussen het startschip en het dichtsbij gelegen merkteken van het vaarwater EveringenIn de wedstrijdbepalingen heb ik 2 verwijzingen naar de L-vlag gevonden. Maar dat de L-vlag staat voor een waarschuwing voor de ondiepte aan de plaat van Baarland is toch wel iets nieuws.5. Seinen aan de wal
Vlag "L": Er is een wijziging in de wedstrijdbepalingen. Het is de verantwoordelijkheid van de deelnemers zich van deze wijziging(en) op de hoogte stellen.
Bij mijn weten is er niemand in de problemen gekomen aan deze ondiepte.
Marc
Mja, die fameuze L-vlag...
Wij waren al richting alternatieve start aan het varen met enkele andere deelnemers. Omdat ik iets of wat verwarring hoorde op k 72 heb ik het nogmaals nagevraagd via marifoon en het bleek voor een ondiepte te zijn in de (ben niet 100% zeker) geul van Breskens. Wel heel erg slim om dezelfde vlag te gebruiken als die voor wijziging in de wedstrijdbepalingen, maar zijn er veel jachten die daar uiteindelijk te laat door gestart zijn? Wij waren op tijd terug aan de echte startlijn
Grtz
Sam
Nog eentje dat binnenliep op de redactie:
Alle onregelmatigheden tijdens een wedstrijd moeten worden beslecht via de enige juiste weg, protest aanroepen tijdens de wedstrijd en voeren van een rode vlag. Een wedstrijdverklaring geeft in de eerste plaats een verklaring over je eigen zeilen en deze dient volledig te zijn, inclusief bv een eerlijke verklaring als een ton niet is gehaald of gebruik van de motor ... en dit moet je dan ook bevestigen in eer en geweten ... jammer lazen we deze bekentenissen iets te weinig (lees nooit) bij de antwerp race 2008 ... terwijl het wel blijkt te zijn gebeurd. Dit betreuren we allen, fair play moet er zijn.
Tegen bewuste of ook onbewuste fouten van tegenstanders kan je effectief enkel en alleen via een protest actie ondernemen en dus niet via je wedstrijdverklaring of via één van jullie forums na de wedstrijd. Het vermelden op een wedstrijdverklaring van een fout van een andere zeiler is ok maar kunnen we enkel aanwenden als getuigenis maar niet als verbaliserend document, daar oordeelt een wedstrijdjury over na een correcte behandeling van een protest en horen van de tegenpartij. Op het finishschip wordt dan ook speciaal gelet op de schepen die een rode vlag voeren en ons aanroepen met “protest” en dit door een man die de hele middag niks anders moet doen ... Alle andere communicatiemiddelen zijn letterlijk “vijgen na pasen” ...
groet
Stijn Reunis
Finisher Antwerp Race
Dát is wat ál te gemakkelijk!Tegen bewuste of ook onbewuste fouten van tegenstanders kan je effectief enkel en alleen via een protest actie ondernemen en dus niet via je wedstrijdverklaring of via één van jullie forums na de wedstrijd
Ik denk dat een wedstrijd leiden iets meer is dan alleen wachten op een protest.
Je denkt nu toch écht niet dat ik tegen bewuste fouten van telkens dezelfde boot, telkens een protest ga indienen??
Ofwel doet de wedstrijdleiding hier iets aan, ofwel gaan we eens aankloppen bij de VYF, en ík niet alleen!
Waarom niet? Als ge ergens ni akkoord me ga dan roepte protest en trekte u rood vlaggeske. Daarna kunne u standpunt verdedigen in de protest kamer.Oorspronkelijk geplaatst door Brunob
Hier zeveren over iets is idd vijgen na pasen...
Nr.1 on X-41 Cedo Nulli BEL 2008
Brunob,
U weet veel van regels, toch? Kunt u mij eens vertellen hoe het zit met die (zekfmade) "prikkers"( lees boegsprieten) op sommige boten die tijdens het zeilen niet worden gebruikt. Ik weet niet beter of deze moeten tijdens het niet gebruik weg genomen worden, net als bv bij de Melges.
Ik heb er zaterdag toch ook weer enkele mee zien varen. En ik kan je vertellen, het ziet er niet "plezant" uit wanneer er zo één over sb aan komt kakken.
[quote="Brunob"]In de never ending story over de valsspelers nr1 in de CR klasse (zie vorige afleveringen in "foto's - Goese Sas 2008") zijn we aangekomen bij aflevering....euh...ik ben de tel kwijt:
Een uitreksel uit het CR reglement:
8.4. Spinnakers en andere voordewindse zeilen
Enkel één symmetrische spinnaker of een ander voordewinds zeil mag gevoerd worden gedurende een zeilwedstrijd. Een tweede spinnaker of een ander voordewinds zeil mag zich aan boord bevinden maar mag niet gevoerd worden.
Dus wel deglijk CR reglement. Er kwamen al mensen van hun tak maken omdat ze bij ons een andere spi zagen verschijnen.Oorspronkelijk geplaatst door Dennis
Nr.1 on X-41 Cedo Nulli BEL 2008
Kan allemaal wel zijn dat je officieel overal moet tegen protesteren, maar ik zie een protest eerder als een dispuut tussen 2 schepen waarbij de ene voor de andere moet wijken of ruimte geven e.d.
Men mag toch minstens verwachten dat je het parcours juist zeilt, zoder daarom tijd en energie te moeten steken in een protest. Ik herhaal dan ook de vraag of de schipper van de Antilope en van NED 7497 (ik dacht een Dehler) willen bevestigen dat ze de baan geheel juist gevaren hebben.
Favorieten/bladwijzers