Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Sydney - Hobart

kaptein iglo Guest

Standaard Sydney - Hobart

van de frontpage
    Het wordt weer een Rolex Sydney Hobart Yacht Race om naar uit te kijken (vanachter uw pc natuurlijk). Want de race kan desastreus zijn zoals in 1998. De storm die toentertijd de race verstoorde kostte aan 6 zeilers het leven.
    Niet iets waar ik naar uit zit te kijken moet ik zeggen. Zes zeilers die de race niet overleven.
    Maar ja wel goed voor de media aandacht.

Standaard

Vind dit zinnetje ook minder gepast!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fastwave
    Vind dit zinnetje ook minder gepast!
    Ja, misschien had er beter gestaan:

"Het wordt weer een Rolex Sydney Hobart Yacht Race worden om in de gaten te houden. (veilig vanachter uw pc natuurlijk)"

Ik zal het aanpassen.

En het is natuurlijk niet zo dat ik het amusant vind dat zeilers sterven tijdens zeilwedstrijden. Het moet wel gezegd zijn dat die race niet de veiligste niche is van het wedstrijdzeilen.

Om een vb. te geven:
    Larry Ellison won die desastreuze Sydney to Hobart Yacht Race in 1998 met zijn Sayonara, maar heeft sindsdien niet meer meegedaan terwijl hij budget genoeg ter beschikking heeft.

Dikwijls hoor ik in de wandelgangen van jachtclubs dat vele zeilers die race wel een keer op hun cv willen zetten en gaan dan in het wilde weg Down Under en zoeken een boot. Meestal vinden ze dan een boot via via, zonder te weten wat de staat van het jacht is en de competentie van de bemanning en schipper niet kennen.

Een verwittigt man of vrouw is er twee waard.
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven
    RepoMan - de redactieboot van ClubRacer en WaterTrends

Standaard

The Proving Ground; niet geweldig geschreven, maar je leest het als zeiler wel in een ruk uit! Alles over de race van 1998.
    Het schijnt dat Larry Ellison na deze race nooit meer geracet heeft op zijn yacht....

Standaard

Mike Sanderson aan boord van ABN AMRO 1 ziet het als een another day in the at the office
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Radio New Zealand
    Brutal forecast for Sydney-Hobart classic
    The Sydney-Hobart fleet is in for a rough start to the annual ocean racing classic with forecasters warning of brutal southerly head winds for the first few days of the race which starts on Boxing Day.

But New Zealand's world Sailor of the Year, Mike Sanderson says it'll just be another day at the office aboard ABN Amro, and his boat will be that much more competitive against the super maxis in rougher conditions.

As the winner of the Volvo Round the World race, ABN Amro is built to withstand months of punishment in rough seas.
    http://www.radionz.co.nz/news/sport/...hobart_classic
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.

Standaard

Wat me ook opvalt is dat er naast de maxi 's toch ook een aantal kleinere (lichte) boten deelnemen. Toch redelijk gewaagd als je het mij vraagt, de race van 1998 indachtig.
    J80, DJ, BEL14120

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tom BEL345
    Wat me ook opvalt is dat er naast de maxi 's toch ook een aantal kleinere (lichte) boten deelnemen. Toch redelijk gewaagd als je het mij vraagt, de race van 1998 indachtig.
    Je kunt perfect een langere wedstrijd zeilen met een kleinere boot. Het zal wel ietsje minder comfortabel zeilen zijn en een beetje langer duren, maar zelfs bij stormweer is een kleine boot niet meer of minder gevaarlijk dan een grotere boot.
    Trouwens, na de Fastnet van 1976, waar ook een aantal zeilers omkwamen, is gebleken dat dit niet veel te maken had met de grootte van de boten. Toen vielen de meeste slachtoffers bij diegenen die hun schip verlieten en in een vlot stapten.
    En, bij de hedendaagse Fastnetraces zijn er nog altijd een groot deel kleinere zeilschepen bij de deelnemers.

Standaard Een kanshebber

ABN AMRO 1 - een kanshebber met de huidige windverwachting
    Foto: Sydney, 22-12-2006 Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2006 trainingsdag ABN AMRO 1 © ROLEX/Carlo

Standaard

Sydney to Hobart race faces repeat of deadly conditions

Bob Fisher
    Friday December 22, 2006
    The Guardian

Yachtsmen in the Sydney-Hobart race, which will start on Boxing Day, have been warned to expect the same atrocious weather conditions that cost six lives in the event in 1998. Roger Badham, a forecaster who eight years ago predicted the onset of that storm, said from Auckland that patterns were now developing that could produce a repeat of the conditions that wreaked havoc and necessitated the rescue of 55 sailors in that ill-starred race.

Lees verder: http://sport.guardian.co.uk/sailing/...977398,00.html

Oostbekistan (vlak naast Westbe... ge weet wel)

Standaard

Een Sydney –Hobartje doen… Na 9u racen.

De eerste plek op handicap wordt momenteel wat heen en weer geschoven tussen de Cookson 50 Quantum Racing van Ray Roberts en de TP52 Quest van Bob Steel , gevolgd door Skandia (Wild Thing) van Grant Wharrington en Loki (RP63) van Stephen Ainsworth. Alle fijne boten liggen momenteel nog in de top 10, maar Wild Oats XI zien we pas terug op een 19de plek. De Winsome van Harry Heijst ligt op een 39ste plek en de Pinta M van Atse Blei (beide Nederlanders voor de onwetende) op een 46ste plek. IRC wizzard Gery Trenteseaux met zijn Lady Courrier Beneteau 45, ligt op een 33ste plaats. Just 4 the record, er zijn 75 boten in IRC.

In de run voor Line honours zien we de 30m lange maxi “Wild Oats XI” vooraan, ze hebben net de leiding gekregen van “Skandia Wild Thing” (98ft Maxi) die een groot gedeelte tot nu toe aan de leiding vaarde. Er ligt dan een groot gat tussen beide koplopers en Ichi Ban van Matt Allen (voorzitter van organiserende Cruising Yacht Club of Australia). Vorig jaar werd hij met zijn aangepaste Volvo 70 nog 3de en in 2007 2de. Speciaal voor deze editie (zijn 20ste deelname) lijfde hij rockstars Gordon Maguire, Michael Spies (31 Sydney Hobarts) en Conrad Humphries in, in de hoop eindelijk eens bovenaan het trapje te mogen staan met de finish.

Alle plekken worden nog deftig heen en weer geschoven. Ik ben benieuwd naar vanavond, en naar de oversteek van Bass Strait, wat de eerste groep vannacht en morgen voor hun rekening hebben.

Voorlopig hebben de deelnemende jachten nu nog een 22kn wind vanachter die vannacht wat toeneemt (klinkt ook positief voor niet zeilers), maar tegen zondag voormiddag begint in Bass Strait de wind al te draaien en 12u later botst de 25kn Westen wind (met stroming)daar tegen de 20kn Noorder wind met East Australian current! Het zal daar spoken. Een paar uur later draait de wind voor de boten die nog langs de Australische kust varen en krijgen de wind op kop(20kn), en dan valt hij weg.

Er doet een Salona 37 mee aan deze oceaan race en ik dacht voor de lol: Mmh, eens kijken waar die jongens nu liggen tegenover de rest van de vloot... Nu, ze liggen op een 17de plek in PHS (performance handicap system) en 83ste wat betreft line honours. Ik ben benieuwd naar hun verloop…

Er heeft nog niemand opgegeven.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten