Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Grevelingencup maart 2009

Standaard

En last but not least,
    Wat is er zo langzaam aan het ontwerp van een dehler 39 dat hij in rating langzamer varen mag dan een Bavaria 38, X 35, een First 36.7, C&C 115 en nog erger een Dehler 36
    .

Kijk en vergelijk:

http://noordzeeclub.nl/rating/meetbrieven.php

Het zit hem in dit geval voor een deel in het gewicht en diepgang bijvoorbeeld gewicht Dehler (Arg) = 8575 en diepgang 1,98. Gewicht first = 5830 diepgang 2,23.

Groet,
    Redan (dehler 39)

Standaard

Een opmerking is hier wel op zijn plaats; een Dehler 39 weegt een ton minder 7600, en dat heeft wel heel veel effect op een rating.

bron ; http://www.dehler.nl/dehlers.php?id=27&display=layout

Standaard

Er staat bij race 9 (de allerlaatste) de code TN-UD-M. Hetgeen inhoudt Triple Number; Upwind-Downwind; Medium. Het gaat me om de middelste twee letters. Ik zou denken dat het TN-CR-M zou moeten zijn. Maar navraag van de Grevelingencuporganisatie bij andere wedstrijdcommissies leverde op dat er een marge van 35% mag zijn in de windhoek, zonder dat je moet wisselen van UD (Upwind-downwind) naar CR (Circular Random). Anders gezegd: ondanks het feit dat de vloot regelmatig de kerk in Scharendijke moest aantikken, blijven dat soort wedstrijden gelden als een soort olympische baan. Kan iemand hier opheldering over geven? Op die manier zijn de meeste 'zoek-de-boei' wedstrijden hetzelfde als een baan waarbij de boventon er prachtig indewinds in ligt.

Het heeft ons er niet van weerhouden enorm te genieten van de wedstrijden deze winter. Ook namens ons een groot dank je wel aan de organisatie. Er worden grote sprongen gemaakt door jullie de laatste jaren. Petje af!
    HARDER!! HARDER!! HARDER!!

Standaard

Een opmerking is hier wel op zijn plaats; een Dehler 39 weegt een ton minder 7600, en dat heeft wel heel veel effect op een rating.

bron ; http://www.dehler.nl/dehlers.php?id=27&display=layou
    Dit betreft de dehler 39SQ, de "oudere" dehler 39's zijn tussen de 8100 en 8575.

Standaard http://www.clubracer.be/forum/viewtopic.php?t=4261

Ook ik heb mijn twijfels bij het gewicht van de Argeonaut. Het is extreem veel hoger dan de meeste dehlers 39 uit 2000. Er zit dan maar een ding op en dat is het meten van de vrijboorden. De dehler 39 windwanner is ORCi (IMS) gemeten en daarvan zijn de vrijboordhoogtes openbaar op de meetbrief die te zien is op de site van de noordzeeclub.

FFm 1.390 FF 1.392 SFFP 0.258
    FAM 1.133 FA 1.135 SAFP 11.419

De Windwanner weegt volgens de meetbrief 8061Kg en heeft ook nog een teakdek, wat de Argeonaut niet heeft.

Vergelijk de Argeonaut eens met de waarden van de Windwanner en je weet waar je aan toe bent.

Verder is het zinvol de E-maat op te meten. Die staat op 5,35m, maar wellicht is de giek later vervangen door de versie van 5,50m die later toegepast is. ook de spiboom is 5 cm korter dan bij de rest. Je kan je afvragen of ook dat wel klopt.

Daarnaast staat er op de meetbrief dat ie een rolfok heeft, wat niet het geval is
    .

De spi zou van januari 2002 zijn en de andere zeilen van mei 2004. Lijkt me allemaal redelijk oud. Kloppen de data van de zeilen nog wel??

Standaard

Ik heb de mannen van de Argeonaut ook horen zeggen dat ze dit jaar de boot opnieuw gepimpt hebben. Wellicht dat ze de vernieuwingen nog niet in hun rating hebben laten verwerken.

Wel zijn ze aan het nadenken over een nieuw schip. Zou ik met deze rating nooit doen.

Standaard

De Boomerang die ook aan de grevelingencup mee doet heeft de spiegel verlengd en is voor zover ik weet uitgerust met een kiel van 2.35m ipv de 2.18m die op de meetbrief staat. ook de spiegelverlenging van (schatting) 35cm is niet op de ORC meetbrief vermeld.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten