Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Hoe trim ik een First Class 8

Standaard Hoe trim ik een First Class 8

Ben nieuw op dit forum, maar kan direct al wel wat hulp gebruiken. Ik mag deze zomer een First Class 8 sturen tijdens onze woensdagavondwedstrijden. Ik wil natuurlijk geen flater slaan. Wie weet hoe ik het maximale uit deze boot kan halen? North heeft wel een tuningguide, maar die gaat helaas niet verder dan maximale voorstaglengte (hoeveel is dat?) en maximaal bemanningsgewicht. Maar ik wil nog veel meer weten, vooral ook wat ik met de bakstagen moet doen? Wie helpt me op weg?

Ronald

Standaard

Ik heb zelf geen ervaring op een class8, maar denk dat je met een man of zes a zeven zeker toekomt.

Ik geloof dat de zalingen al wat gepijld staan, dus denk dat de mast er niet direct afvliegt als de bakstag niet staat, maar bij mijn weten doe je dat zo:

bij overstag is het makkelijk, dan gewoon de nieuwe bakstag aanhalen en de oude losgooien.
    je kan 'm ev. de eerste paar seconden niet helemaal doorzetten om wat meer power uit de genua te krijgen, en dan pas aanzetten om op hoogte te varen.

Voor het gijpen moet je zie dat de lij bakstag voldoende snel gevierd wordt, maar de nieuwe loef moet wel eerst staan.
    de bakstagen regelen je voorstagspanning, en voor zo ver ik weet doet die zonder genua geen moer, dus onder spi houdt de bakstag gewoon je mast recht.

ps: ik spreek liever van runners(bakstag), checkstays (die dingen die halverwege onder de runners aanpikken)
    en backstay (achterstag) omdat je zo achter en bakstagen zv. zou kunnne dooor elkaar halen .
    Je moet het niet zo doen, gewoon er voor zorgen dat iedereen weet waarover het gaat.

hopelijk helpt het, ik doe het zelf nog niet zo lang

grtz,

Thomas
    Groetjes,

Thomas

Standaard

Thomas, bedankt! Met bakstagen zelf heb ik wel aardig wat ervaring (met name X99). Het gaat me er vooral om of ik met veel of weinig spanning moet varen in een kruisrak. Misschien heeft iemand specifieke First Class 8 ervaring.

Ronald

Standaard

Vanaf het moment dat iedereen in de railing zit, zou in principe ook de bakstag maximum moeten staan, zo kan je het hoogst varen.
    Is er in frankrijk geen eenheidsklasse of vereniging van First Class 8 meer?
    Die zullen je waarschijnlijk het meest kunnen vertellen.
    Sigma 38 OOD "Enigma"
    http://zeilteam_enigma.webs.com/

Standaard

Ik heb enkele jaren met een FC8 gevaren en wij voeren met 4 (minder wind) of 5 (meer wind) bemanningsleden.
    Je zal misschien iets eerder je grootzeil moeten lozen, want je moet de boot zo rechtop mogelijk varen, maar dat weegt op tegen het mindere gewicht aan boord.
    Het is inderdaad zo, dat door de gepijlde zalingen, de runners eigenlijk alleen voor de trim zijn.
    Aan de wind met meer wind, meer spanning = hoogte = minder druk
    met weinig wind kun je ze zo goed als los varen, wat minder hoogte maar wel druk en snelheid.
    In de ruime rakken net aanzetten.
    De mast moet dan toch voorover/rechterop en zorgen ze alleen dat de mast niet te veel beweegt op golvend water.
    In de gijp is het HEEL belangrijk dat de runner goed los gegooid wordt, anders is het met meer wind echt op de kant, uit het roer en een ravage aan boord.
    De nieuwe loefrunner mag (door de gepijlde zalingen) best iets later aanstaan.
    Maar eigenlijk is het veel, heel veel varen, er is door goede trim- en stuur-ervaring veel extra snelheid uit de boot te halen.
    Veel succes!
    Rick.

Standaard

Rick,

Bedankt voor je antwoord. Wij varen ook met (maximaal 4 personen) op klein water en vaak met minder wind ('s-avonds). Dus dat moet genoeg zijn. Wij zullen dus vaak met weinig of geen spanning op de bakstagen varen! Nogmaals bedankt!

Ronald

Standaard

Ronald,
    Omdat je waarschijnlijk met weinig wind zal varen, nog een tipje.
    Zet het gewicht gewicht zover mogelijk naar voren, bijna extreem.
    Klinkt logisch, maar heeft bij ons ook een tijdje geduurd voor we dat echt door hadden.
    Dus met 4: 1 ophet voordek, 1 tegen de verstaging, 1 naast de ruit zodat ie nog net bij de genualier en de verstelling van de genuarail kan en de stuurman tegen de kajuit aan of zover de joystick toelaat.
    Het grootste natte vlak zit onder de spiegel, dus die moet het water uit.
    Veel succes!
    Rick.

Standaard

Rick,

Kijk daar kan ik wat mee. Ik zal je op de hoogte houden van de resultaten!

Ronald

Standaard

Gisteren een superdag gehad op een fc8 , maar we weten niet hoe de bevestiging/vertraging van de achter en bakstagen precies moeten zitten.
    Kan iemand een foto sturen of het uitleggen?
    De fc8 heeft het erg naar haar zin met ruime wind, we hebben met 4/5 beaufort gevaren zonder spi, hoe doet ze het met spi, gaat ze makkelijk in planee?
    De boot gaat niet vlot overstag/koersvast komt zeker door de zwaardkast? Vlak voor overstag gaan geven we de boot meer helling zodat het e.e.a. vlotter gaat en bijna zonder roerdruk.
    M.a.w. alle info welkom.

Standaard

Ronald,

Ik heb 5 jaar met veel plezier en goed gevolg in het Belgisch-Noord Franse FC8 circuit gevaren (twee jaar als kampioen afgesloten). Een vd bijbels voor snelheid vind je op http://family.mayer.free.fr/bateau/F...n%20class8.pdf , wel in het Frans... Als je me een mail adres stuurt dan kan ik je nog meer bezorgen.

Wat de mast en de runners betreft, de onderwanten tijdig vernieuwen want dat is DE achilleshiel vd FC8. Als die in orde zijn kan je idd de bakstagen iets later aanhalen voor de wind. Onder spi en boven de 15 knopen toch niet te lang wachten...

Groeten, Wouter.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten