Ik heb zelf geen ervaring op een class8, maar denk dat je met een man of zes a zeven zeker toekomt.
Ik geloof dat de zalingen al wat gepijld staan, dus denk dat de mast er niet direct afvliegt als de bakstag niet staat, maar bij mijn weten doe je dat zo:
bij overstag is het makkelijk, dan gewoon de nieuwe bakstag aanhalen en de oude losgooien.
je kan 'm ev. de eerste paar seconden niet helemaal doorzetten om wat meer power uit de genua te krijgen, en dan pas aanzetten om op hoogte te varen.
Voor het gijpen moet je zie dat de lij bakstag voldoende snel gevierd wordt, maar de nieuwe loef moet wel eerst staan.
de bakstagen regelen je voorstagspanning, en voor zo ver ik weet doet die zonder genua geen moer, dus onder spi houdt de bakstag gewoon je mast recht.
ps: ik spreek liever van runners(bakstag), checkstays (die dingen die halverwege onder de runners aanpikken)
en backstay (achterstag) omdat je zo achter en bakstagen zv. zou kunnne dooor elkaar halen .
Je moet het niet zo doen, gewoon er voor zorgen dat iedereen weet waarover het gaat.
hopelijk helpt het, ik doe het zelf nog niet zo lang
grtz,
Thomas

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers