Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Kent iemand de theorie van het halfglijden?

Standaard Kent iemand de theorie van het halfglijden?

In een ander forum werd er gediscuteerd over het planeren van boten. Ook werden er paar opmerkingen geplaatst over "moderne mono hull's die eenvoudig over hun rompsnelheid gaan zonder te planeren of zonder weerstandshobbel tegen te komen".

Zijn hier bepaalde theorien over en weet iemand hier misschien meer van. en weet iemand of er over dit onderwerp beschikbare literatuur is.

Standaard

Welke moderne monohulls?
    Bij motorboten wordt er ook wel gesproken over halfglijders, deze gaan niet hard genoeg om over het water heen te stuiteren, maar houden aan de spiegel geen golf meer vast. In principe de beginfase van het glijden, maar de romp heeft nog een groot oppervlak waar de druk op verdeeld wordt. Bij wat meestal het planeren zelf genoemd wordt heeft de romp nog maar een klein punt, of meerdere, waarop deze rust.

Als voorbeeld kun je denken aan de duitse schnellboote en de amerikaanse pt-boats.
    De duitse boot had een ronde rompvorm, waardoor deze iets wegzakte in het water. deze boot gleed wel, rond de 40-45 knopen.
    De amerikaanse boten hadden een deep-v romp, haalden de zelfde snelheid, en planeerden voluit. Daardoor wel minder comfortabel in golven.

En nu naar de zeilboten: catamaran romp en planerende skiff

Moderne boten glijden erg snel door hun platte brede achterkant, daardoor is er waarschijnlijk ook weinig merkbaar van de overgang tussen het normale varen, glijden, en planeren.

Standaard Re: Niet Planeren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pietervlugter
    "moderne mono hull's die eenvoudig over hun rompsnelheid gaan zonder te planeren of zonder weerstandshobbel tegen te komen".
    De weestandhobbels komen doordat de golf die gecreerd wordt bij de boeg de golf van de steven versterkt bij bepaalde snelheden. Als je op rompsnelheid vaart dan is er voor de boot een berg van water, midscheeps een dal en bij de steven ook een berg. De golf veroorzaakt bij de boeg versterkt in dit geval de golf veroorzaakt bij de steven. Van nul knopen tot en met de rompsnelheid zijn er drie snelheden waar de golven van boeg en steven elkaar versterken en dus waar de boot een weerstandhobbel heeft.

Planeren komt door de hydrodynamische druk van het water die optreedt als de boot vaart. (Dat klinkt moeilijker dan het is...) De boot gaat tijdens het varen "door" het water en drukt het water weg. Daarbij oefent de boot een kracht uit op het water. Maar, actie is reactie, dus het water oefent ook een kracht uit op de boot. De boot wordt omhoog gedrukt. Als het water hard genoeg drukt dan komt de romp helemaal uit het water. Brede rompen drukken meer water weg dan smalle dus planeren makelijker. (een brede boot heeft een groot frontaal onderwater oppervak) Bijvoorbeeld: Volvo ocean racers en minitransatters. Smalle rompen drukken minder water weg en planeren niet of nauwelijks. bijv. catamarans en trimarans. Het is duidelijk dat het water bij een lichte romp niet zo hard hoeft te duwen om de boot uit het water te krijgen. Dus: lichte boten planeren eerder dan zware. Daarnaast drukt het water loodrecht op de romp. Bij brede platte rompen is de kracht van het water op de boot meer omhoog gericht dan bij diepe V-rompen. Dus: brede platte rompen planeren eerder dan een diepe v...

een zeer goed en interessant boek hierover (en veel meer) is "principles of yacht design" van larsson en elisson. Das wel in het engels.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johannos
    Welke moderne monohulls?
    Bij motorboten wordt er ook wel gesproken over halfglijders, deze gaan niet hard genoeg om over het water heen te stuiteren, maar houden aan de spiegel geen golf meer vast. In principe de beginfase van het glijden, maar de romp heeft nog een groot oppervlak waar de druk op verdeeld wordt. .
    Over die halfglijders; komt dit doordat er simpel weg te weinig vermogen wordt geleverd door de aandrijving, om de boot helemaal uit het water te tillen. Of licht dit aan de romp. Heeft de romp te weinig oppervlakte om de boot op te tillen?

Daarnaast vraag ik mij af; heeft zo'n halfgeleider meer golfweerstand dan een planerend (vol geleidende?) boot. Wat ik ervan weet is dat een fase voor het planeren enorm veel golfweerstand wordt opgewekt. Het zou dus niet efficiënt wezen om als een halfgeleider te varen, toch?

Ik ben namelijk bezig met een romp te creëren die met relatief weinig vermogen snel kan varen. Volgens mij moet ik niet denken aan planeren of halfgeleiden. Volgens mij moet ik een smalle romp hebben als een romp deel van een catamaran, klopt dit?

De boeken die ik alleen kan vinden word er alleen maar over waterverplaatsende boten en planerende boten geschreven, naar mijn weten.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten