Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Hoe de schoot bevestigingen aan het voorzeil?

Standaard Hoe de schoot bevestigingen aan het voorzeil?

Op onze 40 voeter bevestigen wij de schoten met 2 paalsteken aan de schoothoek genua/fok. Veilig, want geen kans om een harp o.i.d. tegen je hoofd te krijgen. Bij een zeilwissel echter natuurlijk niet de snelste methode...

Wat ik me even afvraag is hoe dit gedaan wordt in het meer professionele wedstrijdveld? Hoe bevestig je daar de schoten aan je voorzeil? Toch met een snap shackle o.i.d.?

Standaard

Dit wordt veel gedaan met speciale shackles die geborgd worden met het verdraaien van de "pin" die de shackle sluit. Het zijn relatief kleine shackles. Voorbeeld Tylaska J-lock.

Sander

Standaard

Een apen kloot , eind touw met knoop en lus . Beschadigd niets gaat bij mij al 25 jaar mee, hebt ge in verschillende sterkten 8)
    GROETEN

RENE

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervos
    Dit wordt veel gedaan met speciale shackles die geborgd worden met het verdraaien van de "pin" die de shackle sluit. Het zijn relatief kleine shackles. Voorbeeld Tylaska J-lock.

Sander
    Op de Vitaya hebben we J-locks, op de Lender werken we met een paalsteek. Ik prefereer een paalsteek.
    Crew X41 Lender
    Lid wedstrijdcomitť - webmaster Blank Sailing

Standaard

Op de Hawkeye gebruiken we aan aluminium "koker" (ik weet de naam effe niet meer)

hier loopt de schoot doorheen, daarna door de schoothoek en vervolgens om de koker heen. Uiteraard heb je dan wel weer een soort kanonskogel aan je genua hangen, maar alla.

Groeten,
    Globe_Trotti
    Luctor et Emergo

Standaard

Equiplite verkoopt daar ook handige hebbedingetjes voor. Varen ook aardig wat boten mee.

http://www.equiplite.eu/2009/Frames/...1.html,%20_top
    Dit jaar te vinden in de Maxfun 25 en de Laser SB3

Standaard

Daar lijken die "sluitingen" op de hawkeye ook wel op.

Maar die gaan uit van een schoot die al een lus heeft. Die gaat vervolgens door de koker (dwars) dan door de schoothoek.

De lus gaat vervolgens aan beide zijden om de koker en voila.

Beetje verbeelding heb je er wel bij nodig, maar ik kan effe geen plaatje vinden.

Misschien is dit nog een optie:
    http://t-clewring.com/t-ring_faq.htm

Groeten,
    Globe_Trotti
    Luctor et Emergo

Standaard

Zelf gebruiken wij steeds paalsteken en we zien geen enkele reden om dat te veranderen. Een beetje oefenen en je kan een paalsteek op 1-2-3 leggen.. Ik zou niet weten welke andere methode zo een geweldig voordeel qua snelheid geeft tov een snelgelegde paalsteek. Een paalsteek gaat ook niet stuk, gaat eenvoudig los en kost je ook niets.(De schoot heb je toch al)
    Een goed paar schoten lijkt me waardevoller dan welk type sluiting ook.
    Sigma 38 OOD "Enigma"

Standaard

Er gaat niets boven een paalsteek, alle andere fratsen beschadigen toch maar je dek of hoofd.
    The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.

Standaard

'k heb al verschillende shackle toestanden gezien, zowel soft als metalen, en in mijn ogen gaat er toch niets boven een paalsteek.

ik kan me niet inbeelden dat je hier met wat oefening langer dan 10 seconden over doet, dus snelheid is voor mij geen argument.
    als je natruurlijk blijvend moeite hebt men 'n paalsteek zou ik gaan voor 'n ingespltste metalen shackle, tyaska heeft er zo geloof ik.
    Groetjes,

Thomas

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten