Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Welk type brandblusapparaat aan boord gebruiken?

Standaard Welk type brandblusapparaat aan boord gebruiken?

Hoewel ik al over een tijdje over een boot beschik, heb ik nog niet al te veel kennis over alle bootmaterialen en artikelen.

Nu heb ik gezien dat mijn enige brandblusapparaat vervallen is.
    Ik heb op internet enig opzoekwerk gedaan, maar ik weet totaal niet of ik een poeder of een schuim brandblusser moet kopen. Verder heb je ook nog CO2 brandblussers, maar die zal ik wel niet nodig hebben.

Ik had gedacht om er één van 6kg te kopen en te hangen waar de huidige hangt: bij de trap om naar binnen te kopen.

Verder heb ik ook gelezen dat je er best nog één koopt. Ik had dan gedacht aan een kleiner model, 2 KG en deze in de keuken te plaatsen, samen met een branddeken.

Ik heb een motorboot (11m)dus de keuken is niet naast het trapje zoals bij zeilbooten, maar meer in de punt.

Zijn er bepaalde merken waar ik voor moet oppassen of dewelke ik beter koop? Ik heb ook gezien dat er enorme prijsverschillen zijn voor een brandblusapparaat gaande van 40€ tot 150€.

Standaard

Voor / nadelen van de verschillende middelen.

-Poeder:
    plus: Goed middel, snel handig en ongevaarlijk.

grote min: een ware pest om op te kuisen, dit kruipt overal tussen. Maar soit na een brand is dit denk ik het minst van je zorgen.

(natriumbicarbonaat = maagzout)

-schuim:
    plus: goed voor een vloeistofbrand

min: je moet vrij dicht bij de brand komen om te blussen.
    GEBRUIK DIT ABSOLUUT NIET OP BV EEN ELEKTRICITEITSKAST. ==> KORSTLUITING, elektrokutie..

-CO2:
    grote plus: geen opkuis!!
    min: niet gebruiken op personen, (-72°C).
    verdringt zuurstof.

Standaard

een CO2 blusser in een kleine kajuit kan nog wel eens interessant worden...
    Nr.1 on X-41 Cedo Nulli BEL 2008

Standaard

Je moet ook rekening houden dat een poeder blusser corrosief is naar uw electrische installatie. Stel dat er een kleine brand plaats heeft in of in de buurt van de electrische installatie kan je deze best blussen met ee CO2 blustoestel.
    Terwijl in het motorcompartiment weer beter een een schuimblusser gebruikt kan worden.
    In het motorcompartiment ga je altijd veel warmte ontwikkeling hebben (warmte motor) en het warmteabsorberende effect van schuim is veel beter dan deze met CO2.
    CO2 berust op het principe van de zuurstof weg te nemen en heeft een korte, krachtige koelende en blussende werking( enkele seconden) omdat het snel terug verdwijnt in de atmosfeer.
    Schuim heeft hetzelfde principe, dek de brandhaard af en er kan geen zuurstof meer aan, maar dit kan veel meer warmte absorberen en heeft een lange koelende werking zodat het vuur moeilijker terug kan aanwakkeren. Schuim mag je niet gebruiken op uw electrisch paneel, dit geeft vonken...
    Wat ik zou aanraden is een mengeling van blusmaterialen. Eenmaal je in een bapaalde categorie gaat varen moet je toch twee blustoiestellen aan boord hebben. Een CO2 blusser aan het electrisch paneel en nog een schuimblusser in de buurt van de motor.
    Een branddeken in de keuken is ook geen overbodige luxe. Als de vlam in de pan is kan dit er gawoon overgegooid worden. Dit mag dan ook weer niet met uw schuimblusser geblust worden.
    Wat aan te raden is om de brandveiligheid te bevorderen is een cursus kleine blusmiddelen volgen bij de brandweer.

Standaard

Als het je om gegarandeerde veiligheid te doen is (en je geen nevenschade / blusschade wilt oplopen, en het risico van electrocutie wilt vermijden) zou ik aanraden om eens naar de nieuwste generatie Halon vervangers te kijken. Het blust 3x sneller dan CO2, (en in tegenstelling tot het inmiddels verboden Halon, verdrijft het GEEN zuurstof en is het zelfs milieuvriendelijk). Sommige bedrijven bieden zelfs automatische blussers aan die volledig zelfstandig en zonder tussenkomst van een mens een eventuele brand blussen op een boot (toch een rustgevend gevoel vooral ‘s nachts als je op je zeiljacht of motorjacht ligt te slapen). Als voorbeeld zou je op http://www.klingbrandbeveiliging.nl/...iljachten.html kunnen kijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mike Bekijk bericht
    Je moet ook rekening houden dat een poeder blusser corrosief is naar uw electrische installatie. Stel dat er een kleine brand plaats heeft in of in de buurt van de electrische installatie kan je deze best blussen met ee CO2 blustoestel.
    Terwijl in het motorcompartiment weer beter een een schuimblusser gebruikt kan worden.
    In het motorcompartiment ga je altijd veel warmte ontwikkeling hebben (warmte motor) en het warmteabsorberende effect van schuim is veel beter dan deze met CO2.
    CO2 berust op het principe van de zuurstof weg te nemen en heeft een korte, krachtige koelende en blussende werking( enkele seconden) omdat het snel terug verdwijnt in de atmosfeer.
    Schuim heeft hetzelfde principe, dek de brandhaard af en er kan geen zuurstof meer aan, maar dit kan veel meer warmte absorberen en heeft een lange koelende werking zodat het vuur moeilijker terug kan aanwakkeren. Schuim mag je niet gebruiken op uw electrisch paneel, dit geeft vonken...
    Wat ik zou aanraden is een mengeling van blusmaterialen. Eenmaal je in een bapaalde categorie gaat varen moet je toch twee blustoiestellen aan boord hebben. Een CO2 blusser aan het electrisch paneel en nog een schuimblusser in de buurt van de motor.
    Een branddeken in de keuken is ook geen overbodige luxe. Als de vlam in de pan is kan dit er gawoon overgegooid worden. Dit mag dan ook weer niet met uw schuimblusser geblust worden.
    Wat aan te raden is om de brandveiligheid te bevorderen is een cursus kleine blusmiddelen volgen bij de brandweer.

Post samenvatting blussers klopt niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik Somers Bekijk bericht
    Voor / nadelen van de verschillende middelen.

-Poeder:
    plus: Goed middel, snel handig en ongevaarlijk.

grote min: een ware pest om op te kuisen, dit kruipt overal tussen. Maar soit na een brand is dit denk ik het minst van je zorgen.

(natriumbicarbonaat = maagzout)

-schuim:
    plus: goed voor een vloeistofbrand

min: je moet vrij dicht bij de brand komen om te blussen.
    GEBRUIK DIT ABSOLUUT NIET OP BV EEN ELEKTRICITEITSKAST. ==> KORSTLUITING, elektrokutie..

-CO2:
    grote plus: geen opkuis!!
    min: niet gebruiken op personen, (-72°C).
    verdringt zuurstof.

Helaas klopt de bovenstaande tekst niet helemaal:

Ten eerste algemeen: een brandblusser is er alleen voor beginnende branden. Bij grote branden hebben ze te weinig capaciteit. is er een grotere brand dan wegwezen en de boot met alles erop is verloren.

Poeder:
    Is een goed blusmiddel maar een poederblusser sloopt alle elektronica in de omgeving. Beperk je de brandschade maar je sloopt meteen weer iets anders. Lijkt me niet handig.

Schuim:
    Is het beste all-round blusapparaat:
    Je kan het gewoon bij elektra gebruiken omdat het sproeit. Er is geen doorlopende straal. Op de blusser staat ook dat deze bij elektronica te gebruiken is. Daarnaast is de afstand om mee te blussen juist groter dan bij poeder en CO2.

Nadeel van CO2 in een kleine ruimte is dat alle zuurstof verdwijnt. Heb je de brand geblust, ga je zelf dood door verstikking. Lijkt me niet de bedoeling.

Kortom: ik zou een sproeischuim blusser nemen.
    Bemanning MXTC

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten