Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: Wat te doen als de spi om de voorstag draait.

  1. #21
    Geregistreerd
    6 May 2008
    Locatie
    Schoten
    Berichten
    141

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nr.1 Bekijk bericht
    Is inderdaad mogelijk als redmiddel indien voordek + trimmers blunderen...

    Als ge plaats / water hebt... Een boot die voorrang heeft en naast je vaart moet niet wijken omdat ge een fuck up maakt hé.
    Als ge mij quote, doe het dan eens goed aub !
    Een halve zin selecteren is wel een beetje flauw...

    Met wind als afgelopen zaterdag is het als stuurman niet zo moeilijk de spi open te blijven varen.... maar aan alles komt een eind natuurlijk, zeker aan de Oosterschelde.
    Kortom... als het zo lang duurt dat je moét loeven, is het in de realiteit ook wel vaak de voordekker zijn schuld volgens mij .
    Laatst gewijzigd door Frank Meulemeester; 15 December 2009 om 17:11

  2. #22
    Geregistreerd
    29 December 2003
    Berichten
    350

    Standaard

    De makkelijkste oplossing is dezelfde hoe je hem om je voorstag hebt gekregen: terug binnen de wind gaan varen.

    Als je binnen de wind vaart terwijl je gijpt (en je spi valt in), gaat hij rond het voorstag.

    Gijp terug; vaar weer binnen de wind en hij wervelt de andere kant op.
    If everything seems under control, you're just not going fast enough.

  3. #23
    Geregistreerd
    6 May 2008
    Locatie
    Schoten
    Berichten
    141

  4. #24
    Geregistreerd
    20 March 2007
    Berichten
    6

    Standaard

    Ter voorkoming zou ik vooral naar de trimmers kijken.

    Als eerste de oude lijschoot, deze moet direct bij het afvallen worden gevierd. Loefschoot doorhalen. Lijschoot is net voor de gijp met sluiting bij het voorstag = maximaal gesquared (bij veel wind iets minder squaren).
    Als je dan gijpt, staat de nieuwe loefschoot nog maar een stukje vh voorstag, dus al bijna goed om te reachen.

    Volgens mij krijgt geen stuurman de spi dan nog rond het voorstag.

    tip: een trainingsdagje zonder boom

  5. #25
    Geregistreerd
    7 December 2009
    Locatie
    Nieuwpoort, Belgium, Belgium
    Berichten
    89

    Standaard spi rond voorstag :-(

    Paasmaandag hadden we prijs, de dipgijp liep fout.
    Lazy guy werd ingeschoren, maar spi klapte in.
    condities : dicht tegen kust 17 kn, koers 120

    Val pole-up + val fok werd meegedraaid en we kregen een zandloper.

    Grootzeil naar beneden en voor de wind gebleven.
    Onmogelijk om maar enige beweging in het zootje te krijgen.

    Bovendien werden we gevolgd door een boot van de Vlaamse vloot die er kennelijk attractie inzag. Hierdoor konden we niet gijpen enz...

    Heb me ten slotte in de mast laten hijsen en spival doorgesneden.
    Vervolgens : pole-up en fokkeval ontward. Die zaten verstrengeld boven de tuffluf.



    ex post evalutatie : we moeten nog veel leren ..

  6. #26
    Geregistreerd
    8 January 2005
    Berichten
    915

    Standaard

    waarom grootzeil naar beneden? Als het op blijft en je vaart voor de wind kan je de spi afdekken.
    Nr.1 on X-41 Cedo Nulli BEL 2008

  7. #27
    Geregistreerd
    7 December 2009
    Locatie
    Nieuwpoort, Belgium, Belgium
    Berichten
    89

    Standaard

    had geen zin, spi zat absoluut vast in zandloper rond stag : 2 bolle mini spi's onwrikbaar gewikkeld rond stag, in mast klemmen was enige oplossing.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •