Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24

Discussie: Inhauler

Standaard

Ik heb een plaatje van het dek van de GS gevonden en daarop de lijnen uitgezet. Aan bb zie je de hoek die een high aspect normaal op de rail maakt, die hoek is 12 graden. In werkelijkheid waarschijnlijk zelfs ietsje meer.

Aan sb heb ik de hoek van 7 graden uitgezet, dat scheelt dus nogal.

@NED28: Halen jullie hem vergelijkbaar naar binnen? Ik kan me idd voorstellen dat de krachten aanzienlijk zijn.

http://foto-uploaden.nl/zie/48h1iwg

Standaard

wat betreft het verstellen: het ging hier om een huurboot, we hadden een systeempje geklust met verstelling via clamcleats en zonder vertaging, wat de voordekker/ mastman kon doen. In de praktijk werd er dus meestal voor de tack even de toekomstig lij-infucker goed gezet..kortom nog niet optimaal

op een eigen boot zou ik het wat structureler doen, met klemmetjes bij de kajuitingang en eventueel een vertraging (zelfde idee als X35). lijkt me niet heel lastig te maken

Standaard

@Ned28: Thx. We gaan we het idd zo proberen. Ik heb nog twee vrije klemmen op het kajuitdak. We moeten nog iets verzinnen bij de mast. Misschien eerst een strop om de mastvoet of zo om te experimenteren met de goede plek

Standaard

Kwam net op internet dit tegen:

http://www.sailingworld.com/from-the...ers-44673.html

uberhaupt mooie artikelen in dit "from the experts"

succes!

Standaard

@NED 28 Hardstikke bedankt! Dit is meer wat ik zocht, goed in detail beschreven, en goede foto's erbij.
    Wat ik al vermoedde staat ook in het artikel: De zeilmaker moet wel rekening houden met de hoogte van de schoothoek boven het dek. Ze trekken de schoothoek over de kajuitopbouw heen.

Nu nog gaan uitproberen, maar dat gaat nog wel ff duren denk ik.

De boten liggen in Hoorn nog in 15 cm dik ijs. We moeten volgende week zondag varen maar ik ben benieuwd of dat gaat lukken
    En ik lees zojuist dat de Coldhanded morgen ook is afgelast door ijsgang.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NED28 Bekijk bericht
    op een eigen boot zou ik het wat structureler doen, met klemmetjes bij de kajuitingang en eventueel een vertraging (zelfde idee als X35). lijkt me niet heel lastig te maken
    ik zou er maar een vertraging tussen zetten, der komt nog al wat spang op.
    als je wilt tunen in het rak offcourse, 2:1 ga je niet redden op het handje.

Standaard

Hallo Vuurflits,

Ik heb ook en Grand Surprise, ik wist niet dat er nog GS waren in onze regio, wat is je vaargebied ? Ik heb mijn ligplaats in Wemeldinge (Oosterschelde)

Ik heb hetzelfde probleem ivm inhauler, te weinig plaats wegens shoothoek te dicht tegen dek.

Ik heb nu nieuwe zeilen besteld van uk halsey en gevraagd aan de zeilmaker de shoothoek iets hoger te maken om toch een inhauler te kunnen gebruiken. Ik denk geen probleem geeft omdat de zeilvermindering toch minimaal is. Binnenkort worden die geleverd, benieuwd wat het wordt.

Standaard

Ha ZigZag! Ik had al iets eerder een andere reactie van je gezien. Wij varen vanuit IJmuiden, vooral op zee, en af en toe IJsselmeer. Volbemand, mar ook solo. Voor zover ik wist waren er twee GS en in NL, maar jullie zijn nu de derde. Hoewel... de andere is enkele jaren geleden overvaren door een klipper op het IJsselmeer. Het wrak is opgekocht en schijnt in Lelystad te liggen te wachten tot iemand er brood in ziet om hem weer op te knappen.

On topic:
    Gisteren waren we bij Hagoort, waar Martin Baas ons een leuke leerzame avond heeft verzorgd.
    De zeilmakers snijden inderdaad de halshoek iets hoger zodat je kan inhaulen. Hij vertelde dat er ook wel eens een tweede oog in de schoothoek wordt gezet, iets hoger, om van daaruit te trekken.
    Bij Martin aan boord op de X-35 gebruiken ze hem ook, en ze trekken de HA zeker 25 cm over het kajuitdak naar de hartlijn van het schip toe.
    Volgens hem is inhaulen vooral nuttig op vlak water. Het heeft niet zo zeer met de windsnelheid te maken maar meer met de golven. Door het inhaulen wordt de groove smaller. Als er golven zijn en je wordt afgeremd wordt het lastig om weer op gang te komen als het zeil naar binnen staat. Het vraagt dus om alert trimmen.
    Laatst gewijzigd door Vuurflits; 13 March 2010 om 23:53

Standaard

Hallo Vuurflits, bedankt voor de update, IJmuiden lijkt me net iets te ver, het zo tof zijn eens samen te racen (of samen met een race mee doen). Als je eens in de buurt bent, laat maar weten.

Een andere reden waarom ik de halshoek iets hoger wil is dat je dan veel gemakkelijker met de zeiltrim kan regelen, nu zit de volledige trim op ongeveer 10 cm vooruit of achteruit van de genuaslede.

Het tweede zeiloog voor de inhauler lijkt mij ook wel iets om te proberen, vooral op bestaande zeilen. Zet je dan de inhauler en genuaschoot op hetzelfde oog ?

Standaard

@zigzag: Leuk voorstel! Als je op dit forum bij instellingen je email optie aanzet dan zend ik je mijn gegevens om eens af te spreken.

Dat van de zeiltrim is een kenmerk van een HA fok.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit wat je dan het beste kan doen met die ogen. Gevoelsmatig zeg ik beide lijnen op hetzelfde oog.

Grtz!
    Laatst gewijzigd door Vuurflits; 16 March 2010 om 15:43

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten