Le Défi Areva's voorstag breekt!

  • Author: Yan T.
    Date: ma, 14/10/2002 - 02:00

Stars & Stripes USA 66 verslaat Beat Le Défi FRA 69 door een DNS: Makkelijk verdiend punt voor het team van Dennis Conner, alhoewel...? Als het meer dan 23 knopen waait wordt er uitgesteld of niet gezeild. In de eerste poging leidde Stars & Stripes met 1 sec. maar de stuurman van Le Défi nam de leiding terug over en ronde de eerste bovenwindse boei met 00.31sec. Stars & Stripes herwon de leiding en liep uit op de derde van het vier banen parkoer, wanneer het Franse yacht door onheil werd getroffen. Op slechts enkele bootlengten van de bovenwindse boei begaf de Franse voorstag het in 22 knopen wind waardoor al de kracht overgenomen werd door de genua-val en die zorgde er op haar eentje voor dat de winch waarop die val stond uit dek werd getrokken en de genua zonder dat het de bedoeling was te water werd gelaten ( zie foto: let op de winch die ongewild van het deck naar de mast verhuisde). Kort daarna stelde het race komitee de race uit omdat de windsterkte zijn limiet overschreed. Niet in staat zijnde haar voorstag te repareren kreeg Le Défi een DSQ aan haar laars en zeilde Stars & Stripes de eerste 15 min om zijn punt op te strijken.

Oneworld USA 67 droogt Beat USA 76 af met 00:40sec.: Op een ongeloofelijke manier gijpte stuurman Peter Holmberg van de Beat USA 76 en manouvreerde zijn boot tussen Oneworld en het einde van de startlijn met langs beide zijden nog slechts een paar centimeters aan ruimte. Met deze actie kon Holmberg ontsnappen op een gunstige positie op een gelijk niveau à la James Spithill. Beide boten starten over stuurboord met Peter Holmberg op een paar bootlengtes boven Oneworld. Langzaam klom Spithill hoger en hoger en dwong het enige schip in deze race dat door Bruce Farr is ontworpen om over stag te gaan naar de rechtse kant van de baan. De wind shifte wat naar links en gaf voordeel aan Oneworld die op de linkse kant van het veld zat. Deze leide Oracle (USA 76) dan op 00:22sec rond de bovenboei. Spithill verdubbelde zijn tijd op het voordewindse gedeelte en won hiermee onverslagen de eerste ronde.

Wight Lightening GBR 70 droogt Beat Mascalzone Latino ITA 72 af met 00:54sec.: Paolo Cian stuurman van Mascalzone leide van de start af door de stuurboordkant van de lijn te kiezen terwijl Andy Beadsworth Wight Lightening aan de andere kant van de lijn genoodzaakt was om in de aanval te gaan en de leiding trachte te veroveren. Beide schepen vaarden over stuurboord met de Italianen dicht maar boven de Engelsen, een positie die ze helemaal niet zinden. het leek erop dat het een lang rak over stuurboord zou worden. Flavio Favini de Italiaanse tactieker besliste na drie minuten om als eerste overstag te gaan juist op het momment dat de Engelsen lichtjes aan het afvallen waren om hun snelheid op te drijven. Adrian Stead die instaat voor de Engelse taktiek reageerde onmiddelijk en schaduwde Cian tot aan de eerste boei die ze met 00:22sec verschil ronden. De Britse leiding kwam echter niet meer in het gedrang en werd gewonnen met een kleine minuut verschil.

USA 76 droogt Beat Örn af met 10:45min.!: Na drie pogingen om te starten in condities die de windsnelheid limiet constant overschreden werd er toch gestart juist voor de 16u in de namiddag deadline. USA 76 gestuurd door Peter Holmberg slaagde erin om te controleren en starte voor Örn met 12sec. verschil. Örn voor de eerste keer gestuurd door Magnus Holmberg (Holmberg versus Holmberg) kreeg al direkt met pech te maken wanneer zijn genua val brak. Örn zeilde verder zonder genua en keken hulpeloos toe hoe USA 76 verder en verder wegzeilde om dan uiteindelijk met een verschil van bijna 11min te finishen.

OneWorld Challenge 8*
Alinghi Challenge 7
Oracle BMW Racing 5
Team Dennis Conner 4
GBR Challenge 4
Victory Challenge 3
Prada Challenge ** 3
Mascalzone Latino ** 1
Le Défi ARÉ°VA 0

Prada en Mascalzone hebben nog 1 match tegen elkaar te zeilen.

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments