Louis Vuitton Cup Round Robin 2, Race Dag 2

Orm SWE 73 droogt Le Défi FRA 69 af met 01:19 :Le Défi start aan de startboot en Jesper Bank stuurman van de Zweedse boot neemt de andere kant van de lijn voor zijn rekening en beide gaan met 1sec. verschil in het voordeel van de Fransen over de lijn. Orm leek net ietsje sneller te zijn wanneer de Franse tactieker Sebastian Destremeau aanbeveelt om de gunstige rechtse kant van de baan op te varen. Een beslissing die hen een bootlengte of 2 winst gaf. De poging om SWE 73 terug naar de linkse kant van de baan te dwingen mislukt en Magnus Holmberg slaagt er zelfs in om de Fransen over de stuurboord layline te duwen wat hen bij de bovenboei een 14 tal seconden voorsprong geeft. Team Holmberg speelt nu puur op verdediging en elke poging van de Fransen wordt afgeblokt tot over de finish waar ze het Franse team achterlaten dat nog steeds opzoek is naar een overwinning na 10 wedstrijden.

USA 76 droogt Mascalzone Latino ITA 72 af met 02:40 : Het grote nieuws van de dag was dat Chris Dickson het stuur heeft overgenomen van Peter Holmberg. Deze zette zijn stempel op de match door een controlerende positie in te nemen door een "Dummy dial up" (tegenstander oploeven tot hij met zijn neus in de wind stil ligt en vlak voor men zelf in de wind komt afvallen en wat snelheid behouden). Paolo Cian stuurman van Mascalzone wist uit deze benarde situatie te komen en nog relatief goed te starten gelijk met Oracle BMW Racing. De Italianen gingen een overstag duel aan en sloegen erin bij te blijven. Maar vanaf dat beide jachten op een rechte koers naar de boei gingen was het de bootssnelheid die Dickson de overhand gaf. Oracle won wat aan tijd op elk rak en won overtuigend deze race.

Alinghi droogt Oneworld af met 00:27sec: Russel Coutts gaf James Spithill en de volledige Oneworld crew een nederlaag cadeau. Spithill starte aan de boeizijde van de startlijn terwijl Coutts boven Oneworld starte en direct overstag ging. Dat manoeuvre zou het verschil tussen een punt of geen punt uitmaken want wanneer beide schepen terug naar elkaar zeilden bleek dat Alinghi 2 bootlengten voorsprong had op Oneworld wat ongeveer met 20sec overeenkomt aan de bovenwindse boei. James Spithill won tijd op elke benedenwindse koers zodat Alinghi nooit meer dan 29sec voor lag. Een tijd die ze ook voor bleven tot aan de finish. Beide boten en crews leken elkaar wel waard en gaven een prachtige wedstrijd weg.
Luna Rossa ITA 74 droogt Stars & Stripes af met 00:41sec : Rod Davis man van reeds 9 America's Cup wedstrijden en nu stuurman van Prada vocht voor en kreeg de plaats die hij wou aan de linkse kant van de start lijn. Een voor hem positieve linkse shift bracht zijn team op een vroegtijdige voorsprong. Ken Read en zijn Stars & Stripes kwamen terug dichterbij tot op 11sec en het leek ertoe dat het op een duel ging uitdraaien, maar Torben Grael tacktieker van Luna Rossa bleef de linkse kant beschermen en zijn team werd beloond met nog een linkse positieve shift. Prada had halfweg de wedstrijd 29sec voorsprong, een tijd die ze behielden zonder nog achterom te kijken!
op de foto: Stars and Stripes

TEAM RR2 winst/verlies Totaal aantal punten

Alinghi Challenge 2/0 9

OneWorld Challenge 1/1 9*

Prada Challenge 2/0 6

Oracle BMW Racing 1/1 6

GBR Challenge 1/0 5

Team Dennis Conner 0/2 4

Victory Challenge 1/0 4

Mascalzone Latino 0/2 1

Le Défi ARÉ°VA 0/2 0

* Oneworld moet 1 punt afgeven op het einde van RR2

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments