
Luna Rossa ITA 74 droogt Beat Le Défi FRA 69 af met 01 :04 : Le Défi had een sterke pre start, zette veel druk op Prada voordat ze overstag gingen en uit elkaar vaarden op de startlijn. De Italiaanse schipper Francesco De Angelis had een zwaar moment op de indewindse koers, zijn schip vaarde in een windluwte terwijl de Fransen duidelijk voor hen lagen. Wanneer beide boten uiteindelijk kruisten (halfweg de baan) had Luc Pilot 2 bootlengten voorsprong. Het was close combat zeilen tot aan de bovenwindse boei met De
Angelis hoogte aan het winnen over bakboord en proberend maar niet instaat zijnde de Fransen in te halen die voor hen uit liepen over stuurboord en 5 sec voor hen om de boei gingen. Op de voordewindse koers waren het de Italianen die domineerden en er in slaagden om vrij voor de boei te ronden. Spelend op de shiften konden de Italianen uitlopen en met een comfortabele marge de wedstrijd winnen.
Alinghi SUI 64 droogt Beat Mascalzone ITA 72 af met 02 :11 : Op de rechtse kant van de baan waren het Russel Couts en zijn team die tijdens de eerste indewindse koers een foutloos rak vaarde, de boei ronde op 53 sec voor de Latino Boys. Met een dial-up had Russel Paolo Cian gedwongen om weg te klappen en dan zelf in een controlerende positie te komen. Op 50 sec voor de start gaf Coutts deze positie op om aan de startboot te kunnen starten de Italianen vrij latend aan de andere kant van de lijn. Het Zwitserse schip ging op snelheid over de lijn en nam voordeel uit een rechtse voor hen positieve shift. Tacktieker Brad Butterworth deed een geweldig werk elke beweging van de Italianen in een Zwitserse schaduw zettend en de juiste windshiften nemend op de juiste moment en daar door een grotere afstand te creëren tussen respectievelijk Zwitserland en Italië. Met een hogere bootsnelheid leek het alsof dat Mascalzone 1 baan meer moest zeilen dan Alinghi.
Orm SWE 73 droogt Stars & Stripes USA 66 af met 00 :13sec : De Zweedse Victory Challange zegevierde voor de tweede keer over Dennis Conner’s team door gewoon in een betere positie te zijn en simpele volgens het boekje match race tactiek te gebruiken. Jesper Bank (Deense stuurman op een Zweedse boot) leide linkse van Ken Read op Stars & Stripes die kort na de start gedwongen was om overstag te gaan. Bank bleef over bakboord varen en eiste de linkse kant van de baan op. Tijdens de eerste ontmoeting was er nog niets aan de hand maar aan de tweede kruising had Bank al 2 bootlengten voorsprong. De Zweedse boot liet een mooi indewinds zeilen zien terwijl Stars & Stripes weer terugkwam op de voordewindse koersen, maar deze wogen niet op tegen het excellente werk dat Jesper Bank en zijn team neerzette aan de wind. Het Skandinavische team behield hun voorsprong en namen de Amerikanen voor de tweede keer een punt af.
Oneworld USA 67 droogt Wight Lightenig GBR 70 af met 01 :05 : Een conventionele dial-up bij de start draaide al snel uit tot wat getrek en geduw met Oneworld die de Britse stuurman Andy Beadsworth daarbij zwaar onder druk zette. Wat eerst blijkbaar een voordeel leek voor de Amerikanen draaide uit tot een gelijke start voor beide schepen met Oneworld die seconden voor de start naar het startschip klapte. Daardoor gingen beide schepen over een verschillende boeg door de start met een licht voordeel voor Wight Lightening gedurende de eerste helft van de baan. Maar wanneer beide schepen over een lange koers de baan doorkruisten was het blijkbaar Oneworld die meer druk uit de zeilen wist te halen en opklom naar de layline waar GBR op zeilde en zo een voorsprong opbouwde die alleen maar toenam in de volgende drie banen tot over de finish lijn.
Orm SWE 73 droogt Mascalzone Latino ITA 72 af met 01:17: Na een agressieve pre start van Mascalzone Latino gestuurd door Paolo Cian nam Jesper Bank de betere start aan de boeikant van de startlijn mét een betere bootsnelheid. Het Zweedse schip bouwde een mooie voorsprong op die ze gedurende de gehele wedstrijd behielden en eiste daarmee een tweede finish schot op. Mascalzone Latino's eigenaar stuurde het schip in de laatste benedenwindse koers maar kon de Zweden niet meer van hun tweede punt beroven.
TEAM Totaal Punten
Alinghi Challenge 10
OneWorld Challenge 10*
Prada Challenge 7
Oracle BMW Racing 6
Victory Challenge 6
GBR Challenge 5
Team Dennis Conner 4
Mascalzone Latino 1
Le Défi ARɰVA 0