LVC Round Robin 2 dag 6: PRADA blijft winnen!

  • Author: Yan T.
    Date: do, 31/10/2002 - 02:00

Wight Lightening GBR 70 droogt Mascalzone Latino ITA 72 af met 01:40: Minuten voor de start laat Paolo Cian horen dat hij beslist heeft om vandaag toch maar niet te zeilen, hij laat het werk over aan Flavio Favini. Volgens het team was Paolo overstressed van de match die hun niet alleen een punt maar ook een spi koste. Wight Lightening won de pre start en controleerde het eerste rak. Hetzelfde gebeurde bij de benede windse koersen en Andy Beadsworth stuurde het Engelse schip als eerste over de finish.

Luna Rossa ITA 74 droogt Orm SWE 73 af met 00:10sec: Jesper Bank stuurman van Orm leidde Prada over de startlijn aan de kant van de boei met betere snelheid en de Italianen vlak achter en boven hen. Torben Grael die op Prada de tactiek voor zijn rekening neemt beslist om overstag te gaan en de Italianen naar wat winst te loodsen op de rechtse kant van de baan. Bank probeerde om de achterstand tussen hen zo klein mogelijk te houden maar werd over de bakboord lay line geduwd door Prada wat inhield dat Francesco de Angelis Luna Rossa met 22 sec voor Orm rond de eerste boei ging. Het bleef even spannend voor de wind met Prada die de avances van Victory Challange bleef pareren terwijl beide schepen dezelfde snelheid hadden. Halfweg het voordewindse rak beslist Orm's tacktieker Stefan Rham om een gijpje te maken over stuurboord en Prada was niet in staat dit manouvre af te dekken en liet de Zweedse boot voor hen de 2de beneden windse boei ronden met 8sec voorsprong. Maar Prada vocht en kwam terug, 1 punt is 1 punt dacten ze en na een gijp duel eindigden ze met maar 1 bootslengte verschil in het voordeel van Prada.

Oracle USA 76 droogt Oneworld USA 67 af met 00:40sec: Chris Dickson schipper van Oracle mét Jesper Bank aan het roer hebben voor een mooie race en het tweede verlies van Oneworld gezorgd. De pre start was een en al actie Oracle stuurman James Spithil kwam er het best uit doordat Holmberg een penaltie opliep door te dicht overstag te gaan en Oneworld te raken. USA 76 getuigde van meer agressie door hard en snel op te loeven en zo Oneworld uit de startbox te zetten bij het startschip maar liep hierbij zelf voor het startschot over de lijn. Wanneer beide schepen eindelijk starten 30sec na het schot was het USA 76 die er een kleine voorsprong op na hield en koers zette naar de linkse kant van de baan. Dickson had en nam de eerste shift en zette dit om in een 34sec voorsprong aan de eerste boei. Oneworld nam een hap uit die winst op het voordewindse rak maar eenmaal terug aan de wind was het terug USA 76 die profiterende van een grote linkse shift in staat was zijn penalty draai uit te voeren en nog genoeg overschot te hebben om met een zucht van verlichting voor Oneworld over de finish te zeilen.

Stars & Stripes USA 66 droogt Le Défi FRA 69 af met 01:12: Ken Read won de pre start tegen Luc Pilot en leidde dan Stars & Stripes naar hun eerste overwinning in Round Robin 2. Read plaatste S&S lijwaarts van de Fransen aan de boei kant van de lijn om dan zachtjes Le Défi op te loeven in een negatieve positie van de startbox. Er volgde een lang rak over stuurboord zij aan zij tot aan de stuurboord lay line waar Ken Read de Fransen over de lijn duwde en daar een 12sec winst aan over hield aan de boei. Voor de wind waren beide schepen nooit meer dan 2 bootslengten van elkaar verwijderd met Le Défi die herhalende malen probeerde om over de Amerikanen te zeilen. Maar zover liet het team van Dennis Conner het niet komen, door elke poging van de Fransen met een oploeven af te straffen. Eenmaal de benedewindse boei gerond kwam het op het 2de indewindse rak tot een overstag duel met Stars & Stripes die er als winnaar uit kwam, ze zeilden weg tot 01:12 winst over de finish.

Alinghi SUI 64 droogt Stars & stripes USA 66 af met 00:49sec: Ongeveer zoals de in RR1 match tussen deze schepen was de race al gezeild nog voor dat S&S over de startlijn ging. Ken Read Kwam de startbox in langs de boeikant over stuurboord terwijl Coutts dit deed over bakboord en aan het startschip. In het midden van de lijn kwam het tot een dial-up en beide jachten verlijerden naar links met Alinghi aan de rechtse kant van Stars & Stripes. Ze kwamen uit aan de boeikant en met nog minder dan 1 minuut te gaan haalde Coutts alles uit zijn schip én bemanning en zeilde over Stars & Stripes draaide er rond en ging voor de lijn. Hoewel beide boten laat over de lijn kwamen was Ken Read (S&S) zonder snelheid op dat moment en zag Alinghi met een 10sec voorsprong gaan. Stars & Stripes sloeg erin om bij te blijven gedurende het eerste rak maar in het tweede stuk was het zijn tegenstander die de shiften beter nam en met bijna 1 minuut voor hen over de finish ging.

Luna Rossa ITA 74 droogt Wight Lightening GBR 70 af met 16sec: Dat het met 16 sec verschil een spannende race was moeten we u niet vertellen. Beide boten waren aan elkaar gewaagd en de pre start was er dan ook naar, met onder elkaar door varen, ruimte afdwingen en dial-up's gaf tot gevolg = een start waar de 2 schepen uit elkaar vaarden. Met de Angelis die de linkse kant van de baan voor zijn rekening nam en Ian walker de rechtse kant. Toen ze samen aan de boei kwamen was het Wight Lightening die slechts enkele sec voor de Italianen de boei ronde. Op het voorde windse rak kwam Prada dan weer dichterbij en sloeg er zelfs in 9 sec voor de Engelsen de boei te ronden, een voorsprong die ze wisten te behouden en voor een tweede overwinning van die dag te zorgen.
Oneworld USA 67 droogt Orm SWE 73 af met 21sec: James Spithill zette een streepje bij achter zijn status van match racer door elke aanval van de Zweden te pareren. Beide teams hadden vandaag al 1 punt verloren en waren niet van zinnes daar een gewoonte van te maken. Er werd geen enkele opening gelaten en beide jachten waren nooit meer dan 4 boots lengtes van elkaar gescheiden, de verschil tijden bij het ronden van de boeien overtrof nooit de 25sec. Het was een snelle race maar niet snel genoeg voor de Zweden.

TEAM Totaal Punten

Alinghi Challenge 12

OneWorld Challenge 11*

Prada Challenge 10

Oracle BMW Racing 7

Victory Challenge 6

GBR Challenge 6

Team Dennis Conner 5

Mascalzone Latino 1

Le Défi ARÉ°VA 0

Wist je dat er 11 winchen op een AC boot zijn?

Meer LVC nieuws:
www.louisvuittoncup.yahoo.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: