LVC RR2 dag 5 : Stortbuien in de Hauraki golf

  • Author: Yan T.
    Date: do, 31/10/2002 - 02:00

Luna Rossa ITA 74 droogt Mascalzone Latino ITA 72 af met 01 :42 : Een gescheurde spinnaker in de tweede helft van de laatste baan koste Mascalzone een punt tegen Prada. Bij de start gebeurde er eigenlijk weinig buiten het normale oploeven en dial-up's totdat beide boten bij de start elks een andere kant opgingen met Mascalzone die de rechtse kant voor haar rekening nam en Prada koos voor links. Het was de rechtse kant van de baan die het voordeligste was wanneer de wind meeshifte in het voordeel van de Latino Boys die met 32sec voor Prada de boei ronden en tot op 52sec uitliepen bij de benedeboei. Maar in het tweede indewindse rak draaide de wind tegen alle verwachtingen in naar links en de 200m voorsprong slonk aanzienlijk. En aan de bovenwindse boei waren het slechts nog 6sec die beide schepen scheide. In het derde deel van de laatste voordewindse koers en met een wederopgebouwde voorsprong scheurde Mascalzone haar spi in een gijp en Prada liep over hen. Mascalzone was niet meer in staat om hun verlies terug goed te maken en verloor 01 :42.

Oneworld USA 67 versus Stars & Stripes USA 66 UITGESTELD ! Waarschijnlijk de meest bizarre match van deze Louis Vuitton Cup! Ze werd uitgesteld op 1 mijl van de finish lijn wanneer de 45min tijdslimiet overschreden werd. Op zich niets abnormaals mee zijnde het niet dat Stars & Stripes vóór Oneworld lag!!! Vlak na de start shifte de wind 70°, het race comité besliste terecht de baan te herlijnen met een nieuwe benedenwindse boei maar kwam tot de conclusie dat de nieuwe positie van deze boei in een rotsige omgeving lag. Om problemen te vermijden heeft men dan een boot als merkteken genomen. Oneworld was gedwongen om wat slagen te maken om het merkteken te kunnen halen terwijl Stars & Stripes gewoon met een knik in de schoot de boei kon halen en een voorsprong in de wacht kon slepen. Ze konden die behouden totdat het tijdslimietschot klonk en beide boten een uitstelling opliepen. De tijdslimiet was de handdoek in de ring voor zowel Oneworld als het race comité want beide boten voeren rode protestvlag betreffende de incidenten.

Alinghi SUI 64 droogt Wight Lightening GBR 70 af met 07:45: Een opwindende pre start met Andy Beadsworth aan het roer van Wight Lightening vechtend voor boeikant van de startlijn en Russel Coutts op Alinghi die op het laatste momment voor een start aan het startschip koos. Een grote dikke regen wolk dreef ten noorden van de wedstrijdbaan voorbij en zorgde voor een rechtse positieve shift voor Alinghi die daardoor met een voorsprong van 1:42 aan de eerste boei kwam. Wight Lightening kwam aan de buitenzijde van die shift terecht en kon daardoor het eerste rak zeilen zonder ook maar 1 keer overstag te moeten. Toen de wind bleef draaien om dan uiteindelijk in sterkte af te nemen vond de wedstrijdleiding dat ze baan moesten herleggen met de benedewindse boei vlakbij Orarapalsland. Alinghi kon dezelfde trend aanhouden in de licht weer conditie's met bijna 1 mijl voorsprong op de Engelsen en kon juist binnen de tijdslimiet over de finish varen. Ze hadden minder dan 2 min over.

Wist je dat de grinders maar 7.5sec nodig hebben
om iemand in de mast te hijsen en dit is meer dan 30 meter hoog.

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: