Patrick de Radiguès derde in New York - Torbay

29-09-02 De spreekwoordelijke strijd om het been waar de twee honden voor vechten is niet door de plots opgedaagde derde gewonnen. Patrick de Radiguès kwam vanmorgen inderdaad als derde over de finish in Torbay aan de Engelse Rivièra in de eerste etappe van de Around Alone zeilrace. Hij liet na een verbeten strijd de Italiaan Simone Bianchetti achter zich. De 27 jaar jarige Britse zeilster Emma Richards, die de hele tijd achteraan in het veld over de oceaan voer, klopte de Italiaan nog en werd vierde.

Om 06:53:18 uur plaatselijke tijd zeilde Patrick de Radiguès de finishlijn over aan de Britse zuidkust in het midden van de baai vóór Brixham. "Het was een helse toer om de finishlijn te vinden in het donker," zucht De Radigués eens hij voet aan wal had gezet en zijn vrouw Sandrine had omhelst. "Ik wist dat Richards plots vrijwel uit het niets was opgedoken en dat ze wellicht de situatie hier beter kent dan ik. Ik heb bijna een uur moeten zoeken naar die finish, maar uiteindelijk is het me gelukt om haar voor te blijven. Normaal wordt de finish goed aangegeven, deze keer niet. Vreemd."

Wat Bianchetti in zijn hoofd had, weet de Radigués helemaal niet. De Radiguès: "Tot voor de zuidpunt van Engeland, Lands End, lagen we virtueel boord aan boord. De verschillen waren miniem, nu eens lag hij vier mijl voor, dan ik weer. We zagen elkaar niet en dat komt omdat de afstand tussen de positie van de boot en de finish wordt gemeten. Hij zou bij wijze van spreken aan de andere kant van de zee kunnen varen, het is alleen de nog af te leggen afstand die telt. Tot ieders verbazing is hij eerst de Ierse zee ingevaren, is dan overstaggegaan en heeft een lange slag naar het zuiden gemaakt. Ik was intussen al aan de zuidkant van Lizard Point heen gevaren. In enkele uren tijd was hij zijn positie helemaal kwijt. Intussen kwam Richards, die wel veel zuidelijker gegaan was, opzetten. Haar snelheidsgemiddelde was iets hoger dan het mijne, dus kon dat gevaarlijk worden. Het is gewoon fantastisch dat je in een race van 2990 zeemijl met nog geen kwartier tijdsverschil finisht.".

"Vanaf Lands End ben ik gewoon dicht langs de kust gebleven. Raser les cailloux heet dat in het Frans, ik heb de rotsen haast aangeraakt. Om tegenstroom te verwijden ben ik tussen twee kapen naar de wal gekropen en op een kleine slag in zee van een veertigtal minuten na had ik altijd de wal aan mijn linkerkant. Wat Bianchetti zo diep in zee is gaan zoeken weet ik niet. Het leek wel of ie van de finish weg stuurde."

De Radiguès kijkt terug op een tactisch sterk gevaren wedstrijd die op 15 september in New York startte. Het ging in het begin niet zo best. Er was een verkeerde optie die de Garnier in een windstille zone dreef, er was een probleem met zeewier dat de pompen van de ballasttanks blokkeerde, er was de aanvaring met een grote vis. Iedere keer trok de schipper zich uit de slag. Intussen bleek wel dat de optie om het meest noordelijk van de hele vloot te gaan varen rendeerde. Aanvankelijk haakte hij aan bij de koploper, de Zwitser Bernard Stamm maar toen hij zes uur zonder grootzeil had moeten varen wegens een kleine schade zag hij aan de posities en koersen van de tegenstrevers dat Thierry Dubois een kleine depressie had opgepikt die de Fransman een turbo boost gaven.

Stamm en Dubois vochten hun strijd voor de eerste plaats, terwijl er achter hen een muur van windstilte werd opgebouwd. De zwakke bries waaide tegen alle gemiddelden en verwachtingen in plots vanuit het oosten, precies de richting waar de vloot heen moest.

Garnier viel terug van de derde naar de zevende plaats, maar De Radiguès nam alweer een riskante maar juiste optie. Hij stuurde hij een veel zuidelijker koers om lager de concurrenten een windzone op te pikken die hem binnen de 24 uur weer naar de derde positie bracht. Tiscali (Simone Bianchetti -Ita-) en Hexagon (Graham Dalton -NZL) hadden door noordelijker te blijven de Belg te snel af kunnen zijn, maar de Garnier kreeg meer wind en dus ook snelheid.

"De laatste 24 uur waren zeer zwaar," zegt De Radiguès. "Ik had geen gas meer dus warm eten was onmogelijk. De voorraden raakten op. De laatste blikken met complete maaltijden waren al een dag of drie geleden op. Maar wat meer knaagt is de voortdurende onzekerheid of de genomen opties de juiste waren. Het antwoord is uitermate JA!"

Patrick de Radiguès heeft met deze podiumplaats een prestatie in het oceaanzeilen neergezet die geen andere Belgische zeiler ooit heeft voorgedaan. De goesting is er al lang, maar hij onderstreept dat de periode van vallen en opstaan nu in het voordeel uitdraait van opstaan en doorgaan.

Er zijn misschien geen vijftig boten aan de start gekomen van deze Around Alone race, vindt de Radiguès nog, maar topzeilers als meervoudig transatrecordhouder Bernard Stamm, een zeer ervaren oceaanracer Thierry Dubois, de topfavoriet in het Open zestigvoet circuit Simone Bianchetti, aanstormend talent als dat van Emma Richards, en Graham Dalton, de broer van meervoudig Round the World kampioen Grant Dalton, staan voor kwaliteit in deze discipline. Het Garnierzeilproject betekent ook dat de doorzetter wint.

Resultaten 1ste etappe Around Alone - New York - Torbay (Brixham)

(aankomsttijden in Engelse Tijd)

1: Bobs group Armon Lux - Bernard Stamm (Zwi) 16/09/02 15:33:38 uur (*)

2: Solidaires - Thierry Dubois (Fra) 27/09/02 02:17:28 uur

3: Garnier - Patrick de Radiguès (BEL) 29/09/02 06:53:18 uur

4: Pindar - Emma Richards (Eng) (29/09/02 07: 06:18 uur

5: Tiscali - Simone Bianchetti (Ita) 29/09/02 om 10:50:53 uur

* = overttochtrecord 10 dagen 22 hr 33 min 38 sec
Alle vorige berichten vanop de Garnier zijn te lezen op ons Garnier forum: Volg deze link naar de Garnier Files

Patrick De Radiguès website:
//garnier.dhsports.be

Around Alone 2002-03 website met de posities in detail: www.aroundalone.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments