Luc Trullemans aan boord bij De Radiguès

Welkom aan boord voor de start van de Route du Rhum.

De Route du Rhum dankt zijn mythische karakter aan de zeer uiteenlopende weersomstandigheden over het traject van 3549 zeemijl of 6570 kilometer tussen Saint Malo en Guadeloupe.

Er is de start in het oksel van Bretagne in een moeilijke en door stormen bedreigde Atlantische Oceaan, er is de grillige weersevolutie boven en rond de Azoren, waarnaar het fameuze hogedrukgebied is genoemd, en er is de Passaat, waarvan geweten is dat die de jongste tijd geen zin meer heeft om zich als een gemiddelde wind te gedragen.

Dat Patrick de Radiguès zeilerskwaliteiten heeft, werd vorige maand nog bewezen toen hij als derde eindigde in de eerste etappe van de Around Alone. Dat hij een van de meest performante boten bevaart spreekt voor zich. Deze Garnier heeft immers het overtochtrecord van de voorgaande Route du Rhum op haar naam staan: 18 dagen 07 uur, 53 minuten 23 seconden.

Het is een kwestie om vooral niet in de valstrik van het weer te trappen, vindt De Radiguès en daarom stapte hij naar de man die de Amerikaan Steve Fosset aan zijn solo ballonvaart rond de Wereld hielp: Luc Trullemans van het KMI. Zeer recent heeft Trullemans zijn interesseveld laten zakken tot op zeeniveau: hij assisteerde Fosset ook in zijn geslaagde poging om het snelheidsrecord met een super catamaran rond de Britse eilanden te breken.

Hoe ziet De Radiguès zijn kansen in een veld van 17 deelnemers? Er is veel jong geweld, kerels die budgetten en schepen gevonden hebben op basis van hun palmaressen in de bekende circuits die in Frankrijk zo populair zijn: First Class 8, Mini Transat, Figaro en andere. Precies omdat deze in België ontbreken wil De Radiguès een team samenstellen met Belgische zeilers om de stap in het hoogzeezeilen te vergemakkelijken. Maar dat is voor na de Route du Rhum. Er zijn stevige tegenstanders zoals Ellen Mc Arthur (Kingfisher), Mike Golding (Ecover) en Roland Jourdain (Sill) die al meer dan eens hun kwaliteiten bewezen hebben. En dan zijn er nog andere boten die het stadium van rodage allang achter zich hebben gelaten zoals de Virbac (Jean Pierre Dick).
Patrick de Radiguès blijft bij zijn stap voor stap aanpak. Natuurlijk is de deelname aan de Route du Rhum een geweldig objectief.” zegt hij ”Ik zal me niet aan een pronostiek wagen, maar hierboven zijn de favorieten opgesomd en ik denk een kans te maken binnen deze top 5. Aan de boot en het materiaal zal het niet liggen, we zullen zien wat de samenwerking met een excellente meteoroloog oplevert.”

De Garnier is sinds de aankomst in Saint Malo weer helemaal op punt gesteld. Vooral de elektronica werd grondig vernieuwd. Er is een computer bijgekomen die de communicatie tussen de diverse navigatie en satellietcommunicatie onderdelen vlotter laat verlopen.

Meer over de Route du Rhum:www.routedurhum.org
garnier.dhsports.be

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: