Louis Vuitton Cup: Kwartfinales race dag 1

  • Author: Yan T.
    Date: wo, 13/11/2002 - 02:00

Alinghi SUI 64 droogt Luna Rossa ITA 74 af met 01:18: Slechts 10 sec lag Prada achter op Alinghi aan de eerste bovenwindse boei en zette al deftig wat druk op de schouders van Russel Coutts. Het was heel duidelijk dat Prada de snellere boot was op de benedenwindse koersen maar door een verkeerd inschatten van de Italianen veroorzaakten zij een incident dat hun een penalty kostte. Prada liet de schouders niet hangen en ging op jacht. Aan de benedenwindse boei lag Alinghi nog maar 6 sec voor en beide schepen voeren elks een andere kant op. Prada was in staat om over Alinghi te varen en de Zwitsers weg van de benedenboei te houden waar de Italianen met een voorsprong van 13 sec. Maar de Zwitserse nieuw zeelanders waren aan de wind de sterkste en namen de leiding terug over tot aan de finish. Prada zorgde nog voor wat actie toen ze de val van hun spi moesten doorsnijden omdat die aan het vissen was en een gevaar voor de mast betekende. Alinghi leidt met 1-0 op een beste van 7 races.

USA 76 droogt Oneworld USA 65 af met 12sec: seconden voor de start klapt Oneworld stuurman James Spithill weg van USA 76. Chris Dickson, schipper van USA 76 en stuurman Peter Holmberg namen de linkse kant van de baan voor hun rekening en genoten een 10sec winst aan de bovenboei door een kleine shift in hun voordeel. Op het voordewindse rak gingen beide schepen uit elkaar en kwamen terug tezamen allebei over stuurboord. James Spithill gijpte naar over bakboord en dwong Dickson hetzelfde te doen. De scheidsrechters ( er is op elke boot 1 scheidsrechter aanwezig) besloten Oneworld een penalty cadeau te doen omdat deze niet genoeg ruimte gaf om goed te kunnen gijpen. Oneworld leidde verder, maar had nooit genoeg voorsprong om hun penalty draai te kunnen voltooien. Aan de laatste bovenwindse boei en met de grootste voorsprong die ze deze race hadden volbracht Oneworld zijn penalty draai. USA 76 was in staat om over Oneworld te zeilen en. James Spithill kwam terug maar sloeg er niet in om voor Dickson te doen zweten.

USA 76 leidt met 1-0 van een best of 7 races.

Orm SWE 73 droogt Le Défi FRA 69 af met 02 :03 : Philippe Presti terug aan het roer van de Franse gele boot gaat met slechts 1 sec eerst over de startlijn. Jesper Bank stuurde Victory Challenge juist achter maar boven Le Défi en ging direct ten aanval met als inzet de leiding af te snoepen van de Fransen. Beide schepen hadden ongeveer dezelfde snelheid en de Zweden kwamen pas aan de leiding toen de Fransen opteerden voor een dubbele overstag nabij de bovenwindse boei. Victory Challenge ronde de boei met een voorsprong van 23sec. De Zweedse leiding kwam niet meer in het gedrang daar de voorsprong werd uitgebouwd tot een dikke 2 min.

Orm leidt met 1-0 bij een best van 7 races

Wight Lightening GBR 70 droogt Stars & Stripes USA 77 af met 1 min: Of het al dan niet ongeluk brengt om met een boot te varen die al eens gezonken is is de vraag die vele van Stars & Stripes kwelt. De sleutel van de match was de pre start waar Andy Beadsworth, stuurman van Wight Lightening een penalty tegen kreeg. GBR 70 had niet gedacht dat Ken Read hen tweemaal zou oploeven, de eerste keer waren ze erop voorbereid maar de tweede keer blijkbaar niet. De nieuwe USA 77 bleek een goede bootsnelheid te hebben want ze leidden Wight Lightening met 36 sec voorsprong om de eerste bovenwindse boei. Waar ze meer dan ooit in de mogelijkheid waren om hun penalty te vereffenen. Maar in plaats daarvan zagen ze daarvan af tot in het laatste rak voor de wind naar de finish. 31 seconden was het verschil dat Ken Read had bij het ronden van die boei, nog steeds tijd genoeg dus om nog aan de nederlaag te ontkomen. Ian Walker die op dat moment GBR stuurde had een kleine windvlaag als een duwtje in de rug en bracht hem vlak boven USA 77. Ken Read voelde de bedreiging en gijpte naar stuurboord, Walker volgde zijn voorbeeld en Read deed een poging om Walker op te loeven, door te draaien en zo zijn penalty vereffenen maar sloeg daar niet in. Wight Lightening zeilde over Stars & Stripes die nu achter lag én moest zijn penalty nog wegwerken. De wedstrijd was gezeild.

Wight Lightening leidt met 1-0 bij een best van 7 races.

Wist je dat de kracht op de zeilen van een Amerika’s Cup boot aan de wind gelijk staat met de kracht die nodig is om 15 waterskiërs te trekken.

Meer LVC nieuws:
www.louisvuittoncup.yahoo.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: