Patrick de Radiguès komt handen te kort!

Zonder te verpinken gaf Patrick de Radiguès bij de start van de Route du Rhum verstaan dat het eerste gedeelte een zware dobber zou worden. Zijn meteoroloog Luc Trullemans kondigde een reeks depressies aan die vanuit het zuidwesten de kusten van Europa zouden bestormen.
Na een voorzichtige start vorige zaterdag, waarbij de Garnier Belgium nog eens gehinderd werd door een toeschouwersboot, zou het een kwestie worden van volhouden en overleven. Bij windsnelheden van 60 knopen (meer dan 100 kilometer per uur) is dat niet evident.

“Je zal niet veel van mij horen”, zei De Radiguès nog voor hij zijn bemanning en zijn vrouw Sandrine van boord zette vorige zaterdag. Ik zal het te druk hebben met zeilen en navigeren. Het is tenslotte een sprint over de oceaan. Of ik zal bezig zijn met overleven.”.

Na de start laveerde de Garnier Belgium zo veel mogelijk naar het zuiden. Aan boord werd alles in gereedheid gebracht voor de heftigste storm die vorige nacht en vanmorgen over het schip zou heen razen. De depressie, waarvan men eerst dacht dat die niet meer dan 30 à 40 knopen wind zou veroorzaken, drukte de isobaren zo hevig samen dat de windmeter van de Garnier momenteel pieken van 60 knopen wind en meer aangeeft. “Ik heb het grootzeil helemaal laten zakken, “zegt De Radiguès via de satelliettelefoon “ en zeil nu alleen onder een klein voorzeiltje. Wat niet wegneemt dat de boot geregeld van een golf afdondert en plat op het water slaat. Het lawaai is enorm maar buiten wat kleine averij is alles onder controle aan boord. Ik probeer zo veel mogelijk op te schieten. Maar feitelijk betekent dat tegen een slakkegangetje meer zuidelijk proberen te komen. Deze namiddag belooft de wind af te zwakken, dan gaat het grootzeil er weer op en wil ik van de Portugeese kust wegvaren. Tot de nieuwe depressie er aan komt en het scenario opnieuw kan beginnen. Overleven, wachten tot het overgaat en zeker de positie ten opzichte van de anderen bewaren..Als ik vergelijk met de schade die overal is opgelopen, doe ik het zo slecht nog niet. Na de stormen begint de race opnieuw”.
De Radiguès hoor je niet klagen over uitputting, terwijl buiten de storm raast kan hij goed uitrusten hoewel hij al zijn ledematen nodig heeft om zich voort te bewegen. “Warm eten mag je vergeten: ik heb de voorraad corn flakes aangevallen en probeer wat koffie warm te maken. Zelfs eten is niet eenvoudig omdat je je twee handen nodig hebt om je vast te houden, zo schudt en rommelt alles door elkaar. Zelfs de boordcomputers slaan tilt van het vele schokken, ik kan nauwelijks de cursor op de elektronische kaart zetten om een exacte positie te peilen.”

Garnier Belgium bevindt zich in de zone waar ook de trimaran van Yvan Bourgnon zeilde. De Rexona Men is helaas omgeslagen, de derde in deze race, en het ziet er naar uit dat met deze derde kapseizing de vloot trimarans het harder te verduren hebben dan de monohulls. De andere Belgische boot, de trimaran Belgacom, is terug voor herstelling aan het tuigage in Port la Forèt. De Brit Mike Golding heeft met zijn (door de Belgische firma gesponsorde) Ecover de leiding bij de eenrompsschepen.

Meer over de Route du Rhum en de Belgische deelnemers:www.routedurhum.orgwww.mikegolding.comwww.Belgacomsailing.comgarnier.dhsports.be

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: