LVC: Kwartfinales dag 2

  • Author: Yan T.
    Date: vr, 15/11/2002 - 02:00

Alinghi SUI 64 droogt Luna Rossa ITA 74 af met 8 sec: Als het hier zou gaan om een wedstrijd die enkel voor de wind werd gevaren zou de uitslag er vast en zeker anders hebben uitgezien. Prada liep voor de wind elke keer terug in op Russel Coutts met Alinghi terwijl deze dan weer zeer dominant en snel was op de aandewindse koersen, hij leidde van start tot finish. Coutts startte goed en bouwde dankzij de medewerking van een shift een kleine voorsprong van 17sec op aan de bovenboei. Francesco de Angelis schipper van Luna Rossa halveerde die voorsprong op het voordewindse rak maar Coutts zeilde slim op de shiften op het tweede aandewindse stuk en liep terug 37 sec uit op Prada die daar op hun beurt voor de wind dan weer 24sec van af snoepten. Het laatste indewindse stuk verschilde niets met de rest van de race, Alinghi die aan de wind weg zeilde en Luna Rossa die pas op het einde van het voordewindse stuk terug bijkwam toen beide schepen uit elkaar voeren, elks naar een uiteinde van de finish lijn waar Prada aan het kortste eindje trok.
Alinghi leidt met 2-0 op een beste van 7 races

USA 76 droogt Oneworld USA 65 af met 17sec: Na een dial-up lagen beide schepen een 2 tal minuten met de neus in de wind waarbij ze zelfs achteruit dreven. Op het startschot en op de lijn lagen beide schepen over bakboord met USA 76 langs loef en iets voor Oneworld. De eerste slag was wat touw trekken om te zien wie er de sterkste was, beide schepen hadden een vrijwel gelijke snelheid. USA 76 controleerde de rechtse kant van de baan en gebruikte zijn bakboord voordeel om dit te verdedigen. Op de eerste twee stukken was Oneworld niet gevaarlijk voor Oracle maar vanaf het tweede voordewindse rak veroverde Peter Gilmore de rechtse kant van de baan en kwam daardoor vlak achter Oracle te liggen. Een plaats die ze behielden tot aan het laatste kruisrak en vandaar was het alles op alles naar de finish. USA 76 behield de leiding maar dan sloeg het dramma toe wanneer de spi-boom brak tegen de voorstag. Het was een gelijke situatie zoals de match tegen de Zweden. De crew van Oracle stond onder druk, elk punt is er één! Ze repareeden de boom zodat die terug dienst deed. Van de situatie gebruik makend probeerde Oneworld herhaaldelijk aan te vallen, zonder succes echter want Chris Dickson, Peter Holmberg en de gehele crew van USA 76 gingen als eerste over de finish en haalden hun tweede punt binnen.
USA 76 leidt met 2-0 op een beste van 7 races

Orm SWE 73 droogt Le Défi FRA 69 af met 01:10: Stuurman Philippe Presti op Le Défi deed er goed aan om voor een dichte lijwaartse positie te kiezen bij de start. Ze dwongen de Zweden een dubbele overstag te maken seconden voor het startschot. het gele schip ging eerst over de lijn en genoot van een korte leidingspositie. Een rechtse shift maakte een eind aan de Franse glorie en stuurman Jesper Bank op Orm leidde zijn team met een comfortabele 17sec voorsprong en een betere bootsnelheid om de eerste boei. Tactieker Stefan Rahm aan boord van Orm schaduwde op eenefficiente manier de Fransen zodat er geen terugkomen meer aan was voor Le Défi.
Orm leidt met 2-0 op een beste van 7 races

Stars & Stripes USA 77 droogt Wight Lightenig GBR 70 af met 01:17: na een dial-up lagen beide schepen met de neus in de wind en vielen toen af naar stuurboord. De volgende luttele minuten was Stars & Stripes opgejaagd door Wight Lightening wanneer ze beide naar de rechtse kant van de startbox zeilden. Vlak voor de start gingen ze uit elkaar, Stars & Stripes naar rechts en Wight Lightening naar links zonder nog naar elkaar om te zien in de pre start. Loefwaarts van GBR 70 voer S & S met 4 seconden voorsprong eerst over de lijn. Qua hoogte en snelheid waren beide schepen ongeveer gelijk, maar hoe verder de race vorderde bleek het toch Stars & stripes te zijn die de shiften beter beheerden zowel aan als voor de wind. Hun plaats kwam niet meer in het gedrang en ze zorgden voor hun eerste punt.
Stars & Stripes staat gelijk met Wight lightening op 1-1 in een beste van 7 races

Op de foto: Oneworld en Oracle aan de start.

Wist je dat de uitdagers wel 60 zeilen mogen hebben voor de gehele competitie op een 65 tal wedstrijden?

Meer LVC nieuws:
www.louisvuittoncup.yahoo.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: