LVC kwartfinales dag 3: Oracle blijft winnen!

  • Author: Yan T.
    Date: vr, 15/11/2002 - 02:00

Orm SWE 73 droogt Le Défi FRA 69 af met 01:12: Voor de verandering Magnus Holmberg aan het roer bij Orm die voor het derde punt zorgde. Bij de start ging het Franse team naar de rechtse kant van de lijn en de Zweden naar de linkse kant. Orm klapte over stuurboord en ging over de lijn met een goede snelheid en de uit eerste linkse shift bleek dat de Zweden de juiste beslissing hadden genomen met de linkse kant van de lijn. Door een duidelijke betere bootsnelheid kon Victory Challenge voor Le Défi blijven. Le Défi gaf de rechtse kant op om hun geluk te beproeven op de linkse kant van de baan en Magnus Holmberg kruiste over naar rechts waar ze van een rechtse shift konden genieten die hem nog meer voorsprong gaf. Orm ronde de eerste bovenwindse boei met 45sec winst, een winst die ze tot over de finish lijn niet meer afgaven.
Orm leidt met 3-0 op een beste van 7 races

USA 76 droogt Oneworld USA 65 af met 19sec: Er was veel aktie in de pre start maar van het momment dat het aftellen vorderde en het startschot naderde splitte beide schepen uiteen en elks startte aan een uiteinde van de lijn. Oneworld koos voor het startschip en Oracle voor de boei kant. Door een kleine linkse shift kwam schipper Chris Dickson langs links een paar bootslengten voor terwijl Oneworld voor haar geduld beloond werd met een grote rechtse shift langs rechts. Spithill zette dit voordeel om in een 8 seconden winst aan de bovenboei, maar Dickson zeilde voor de wind als een renpaard en zijn Oracle vertoonde een betere snelheid dan zijn tegenstander. Stuurman van Dickson Peter Holmberg zette Oneworld over de lay line, gijpte dan terug en leidde voor Oneworld naar de benedenboei. Van hier af aan schaduwde en pareerde Dickson elke aanval van Oneworld zodat de leiding niet meer werd af gegeven.
USA 76 leidt met 3-0 bij een beste van 7 races

Stars & Stripes USA 77 droogt Wight Lightening GBR 70 af met 2:10 : Team Dennis Conner en GBR Challenge zorgden voor geanimeerde racen binnen de Louis Vuitton Cup 2003. Vandaag echter speelde Stars & Stripes het spel serieus door GBR Challenge af te drogen en voor te gaan in de kwart finales. Tijdens de pre start plaatste Ken read S&S langs lij en een beetje voor van de Engelsen die Andy Beadsworth als startende stuurman hadden (later nam Ian Walker het van hem over). Na de start klapte Wight Lightening weg naar over stuurboord en S&S bleef over bakboord varen en ging in een negatieve shift overstag, van hieruit blonk S&S uit in een betere snelheid en schaduwende taktiek. De Amerikanen verlengden hun voorsprong op elke baan en schreven ook dit punt op hun naam.
Stars & Stripes leidt met 2-1 bij een beste van 7 races

Alinghi SUI 64 droogt Luna Rossa ITA 74 af met 8 sec: Voor de tweede keer droogt Alinghi Prada af met exact dezelfde tijd. En wederom domineerde Alinghi dit gevecht tussen deze 2 Europeese teams. Russel Coutts won al vroeg de controle van de match in het indewindse rak. Maar schipper Francesco de Angelis (die in een Nieuw Zeelandse krant bij vergissing Francesco de Anghili werd genoemd) volgde hem op de voet wachtend op maar de kleinste vergissing. Bij de 2de benedewindse boei liet de voordek crew van Alinghi's de spi onder de neus gaan, Alinghi ging eerst rond de boei maar Prada rondde juist achter hen en klapte direct weg. Door huishoudelijke problemen was Alinghi niet in staat om proper te controleren en Prada veroverde de rechtse kant van de baan én de leiding. Maar door het sterke aan de wind zeilen en een linkse shift kwam Alinghi terug aan de leiding juist voor het ronden van de bovenwindse boei. Ondanks alle pogingen van Prada behielden de Zwitsers de leiding voor de wind en knalde het schot in het voordeel van de Nieuw Zeelandse Zwitsers.
Alinghi leidt met 3-0 bij een beste van 7 races

Wist je dat wanneer de grinders op hun snelst draaien ze een hoeveelheid van wel 800watt aan energie produceren, dat is evenveel als een galoperend paard!

Meer LVC nieuws:
www.louisvuittoncup.yahoo.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: