De Garnier heeft de wasmachine overleefd!

Patrick de Radiguès blaast heftig in de hoorn van de satelliettelefoon als we hem vragen hoe het ermee gaat. Vijf dagen in een wasmachine, vijf dagen in constante bruuske beweging, het valt niet mee. “Maar,” zegt hij onmiddellijk, “we, de boot en ik zijn er doorgekomen. Er zijn natuurlijk wel wat technische problemen, maar die wegen niet op tegen de ware kaalslag die doorheen de vloot trimarans is gegaan.”. Patrick kijkt vol vertrouwen uit naar de weersverandering waar hij sinds van morgen mag van genieten: de wind draait nar het noorden en zwakt af, de zeilen kunnen weer bij, de race is opnieuw begonnen.

De Radiguès: “ Luk Trullemans bevestigt wat de weerkaarten en satellietbeelden doorzenden: ten zuidwesten van mij ontstaat een nieuw hogedruk gebied. In zeilerstermen, een ‘ballon van stilstaande lucht”. Geen wind. De koplopers zullen dus moeten opteren om nog een tijd west te varen, of meer mijn zuidelijke koers te gaan varen. Ik wil van mijn kant zo snel mogelijk de Passaatwind oppikken.”

De Garnier Belgium was de meest zuidelijke, maar ook de meest oostelijke van de hele vloot toen de storm losbrak, het schip is niet ontsnapt aan het geweld van de opgezweepte oceaan die stilaan de kusten van het Iberisch Schiereiland bereikte. “Ik heb eindelijk wat orde op zaken kunnen zetten. “Maar de chaos is enorm, het valt niet mee om kleine dingen, zoals losgekomen draadjes of contactjes weer te herstellen.” Zegt Patrick.
Hoewel er vanmorgen nog hevige windstoten waren tot 50 knopen (windkracht 10 of 95 kilometer per uur) gaat het er eindelijk wat rustiger aan toe. De Radiguès kan een balans opmaken. Alles wat niet vastgelamineerd was aan de romp is losgekomen. Het hele interieur van het schip ligt door elkaar, zeker nadat het enkele keren met de mast plat op het water is komen te liggen. Daar staat tegenover dat de bootsnelheid ver viervoudigd is: met de 15, 1 knopen gemiddeld en pieken van 23 knopen is de Garnier de op één na snelste boot van de resterende vloot Open 60 voets monocoques.

Voorin in het veld zeilen Kingfischer (Ellen mc Arthur) en Ecover (Mike Golding) een Angelsaksisch duel. Slecht nieuws is dat de Belgacom trimaran de race opgeeft nadat schipper Nélias bij het verlaten van de haven tegen een boei gevaren is.

Meer over de Route du Rhum en de Belgische deelnemers:www.routedurhum.orgwww.mikegolding.comwww.Belgacomsailing.comgarnier.dhsports.be

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments