Route du Rhum: Garnier heeft de eindsprint ingezet

Hoewel ze elkaar op de oceaan niet zien, liggen de L'Héautontimorouménos van de Zwitser Antoine Koch en de Garnier Belgium van onze landgenoot Patrick de Radiguès haast zij aan zij en stevenen ze op de finishlijn van de Route du Rhum af, voor Guadeloupe.

"Vorige nacht kon ik hem voorblijven, maar het is zeer moeilijk uit te maken waarom hij me nu met vier mijl heeft voorbij gestoken", zegt Patrick de Radiguès tussen twee manoeuvres in. "Het spel wordt nu voluit psychologisch gespeeld, de weerkunde speelt amper nog een rol, de kwestie is om snelheid te maken. Maar mijn zeilen hebben erger geleden onder de storm van bij de start dan ik eerst vermoedde. De pit is er uit, maar ik doe wat ik kan, weinig slapen en veel zeiltrimmen. Koch ligt ook een ietsje noordelijker dan ik, dus hij zeilt met meer ruime wind. Dat is ook belangrijk voor de zeilvoering. Ik kan mijn bolle gennaker voeren tot 20 knopen wind, maar de invalshoek van de wind is daarvoor te scherp en het waait net te hard om hem te kunnen houden, dus… ". De stuuratomaat wordt constant bijgesteld, dat laat Patrick toe om zijn zeilen op de centimeter na juist te regelen met een oog steeds op de enige referentie die er is: het log die de bootsnelheid aanduidt.

Het psychologisch duel is al twee dagen aan gang, vermits de L'Héautontimorouménos vrijdag en zaterdag geen positie opgaf. De Radiguès zeilde toen tegen een onzichtbare tegenstander. Een ander fenomeen waren de voortdurend overrazende ‘squalls’, donkere tropische regenwolken waaronder de wind plots opklimt tot 35 knopen. "Dat de zichtbaarheid tot nul terugloopt omwille van de regen, tot daar aan toe. Zo kan ik een fikse douche te nemen met het zachtste water van deze planeet. Maar de windrichting veranderd dramatisch, dus moet ik gijpen en daar ben je gemakkelijk een half uur mee zoet. Na de wolk moet ik alles terug instellen zoals het ervoor was, dus weer een uur werken. Dat is racen. Er is weinig tijd om te slapen."
"De squalls zijn nu weg, de wind is niet bepaald gunstig, te veel om alles bij te zetten, te weinig voor de zeilvoering die ik nu heb. Drie knopen wind meer betekent soms wel tien knopen meer op de log (snelheidsmeter). Ik zou wel willen duwen."

Toch is er nog voldoende tijd om een ETA te berekenen: een ‘estimated time of arrival’, (geschatte aankomsttijd): ‘Dat zal rond in de zeer vroege ochtend zijn hier op Guadeloupe, dus bijna middag in België. Dan moet ik nog het circuit voor de kust van het eiland afwerken en tegen de middag ga ik over de streep. Onder voorwaarde dat de wind dezelfde blijft. Dus in de (late) namiddag van dinsdag weten jullie of ik vijfde dan wel zesde ben geworden".

Route du Rhum

Rangschikking monohulls 60 IMOCA

1 Kingfisher Ellen Mc Athur Gefinisht.
2 Ecover Mike Golding Gefinisht
3 Arcelor - Dunkerque Joe Se ten 236 nm naar finish
4 Sill Roland Jourdain 322,9 nm naar finish
5: L'Héautontimorouménos Antoine Koch 678,6 nm naar finish
6: Garnier Belgium Patrick de Radiguès 681,9 nm naar finish
…/…
12 boten in wedstrijd in klasse Open 60 voeters

http://garnier.dhsports.be

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: