LVC: Herkansing kwart finales race dag 3

  • Author: Yan T.
    Date: wo, 27/11/2002 - 02:00

Prada en Oneworld verlengen hun leiderstand elks met 1 punt.
Luna Rossa ITA 74 droogt Victory SWE 73 af met 01:23: Luna Rossa koos voor een dial-down wanneer ze bij het langs links binnen komen van de startbox recht op Orm vaarde. Luna Rossa sloeg erin om voor de Zweden langs te varen en naar de rechtse kant van de startbox op te varen. Lichtjes onder en voor Orm terug naar de lijn varend was het Francesco de Angelis die met Prada de controle over de Zweden had. Er was slechts 1 seconde verschil tussen beide schepen op het startschot. Na de start waren het de Italianen die aan de touwtjes bleven trekken door tijdens de erg shifterige condities op de juiste momenten overstag te gaan, ze ronden dan ook de eerste bovenwindse boei met een ruime marge van 43sec voor de Zweden. Maar aan de benedenwindse boei had Orm die marge al teruggeschroefd tot 12sec makende dat de race nu alle kanten kon uitgaan. Luna Rossa bleef eerst met een klein verschil en kreeg het even warm toen op het laatste rak de wind wegviel tot 6 knopen en Orm hun symmetrische voor asymmetrische spi wilden peelen die scheurde waardoor ze terug van spi moesten wisselen. Het tijdsverschil dat ze daar mee opliepen stond gelijk aan de eindstand, een tweede punt voor de Italianen was binnen.

Luna Rossa leidt bij een beste van 7 races met 2-0

Oneworld USA 67 droogt Stars & Stripes af met 01:50: Met de vraag van Team Dennis Conner om de zaak Oneworld opnieuw te heropenen in het achterhoofd dacht Oneworld het dispuut effe op het water te regelen, waar ze dan ook de puntjes op de "I" gezet hebben. Oneworld eiste de controle reeds in de prestart waar ze de lij zijde van S&S als startpositie hadden ingenomen. James Spithill, stuurman van Oneworld dwong zijn tegenstander om weg te klappen naar stuurboord. Daar S&S echter te dicht op de lijn zat waren zij gedwongen om direct zwaar af te vallen aangezien ze te dicht op de lijn zaten. Bij het knallen van het startschot liep Oneworld op snelheid over de lijn bij de boeikant terwijl Ken Read aan de comité boot eveneens over de lijn ging maar een lagere koers moest varen om zijn snelheid op te drijven. Oneworld behield de voorsprong die ze bij het eerste kruisen hadden en vandaar aan schaduwde James Spithill S&S gretig gebruik makende van de lifts liet hij zien hoe men met 42sec verschil een boei rondde. Ken Read op Stars & Stripes die ook wel weet wat men shiften kan doen kwam op deze manier terug tot op 12sec bij de benedenwindse boei. En ging een overstag duel aan met Oneworld op het 2de indewindse rak. Oneworld accelereerde echter sneller en van een duel kwam niet veel van in huis, Oneworld verlengde zelfs zijn voorsprong nog. Met 31sec verschil leidde Spithill Oneworld rond de boei en kwam door een enorme shift aan de eindtijd van 01:50 waarmee ze hun 2de punt verdienden.

Oneworld leidt bij een beste van 7 races met 2-0

Wist je dat de America’s Cup 132 jaar in het bezit van de verenigde staten was?

Meer Louis Vuitton Cup nieuws:

www.louisvuittoncup.yahoo.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments