LVC: Racedag 7 en Mascalzone ligt eruit!

  • Author: Yan T.
    Date: ma, 04/11/2002 - 02:00

Le défi FRA 69 droogt Mascalzone Latino ITA 72 af met 01:10 : Een Franse overwinnings-kreet overtrof het knallende geluid van het finish schot en met dit schot werd ineens ook een punt gezet achter het America's Cup gebeuren van de Latino Boys die voor de nodige sfeer en kleur binnen de Louis Vuitton Cup zorgden.
Na een gelijke start waarbij dat de Italianen voor de boeikant van de lijn vochten en deze ook kregen klapte de Franse schipper naar de rechtse kant van de baan en boekte daar zijn eerste winst. Een winst die ze
niet meer afgaven door elke poging van Paolo Cian af te blokken en hem constant te controleren. Na de Italianen naar en over de stuurboord lay line te hebben geleid waren Mascalzone's opties allemaal opgebruikt. Luc Pilot behield zijn voorsprong tot aan het welbekende knallende schot.

Oneworld USA 67 droogt Luna Rossa ITA 74 af met 54sec: Peter Gilmour en eerste stuurman James Spithill gaven Prada's eerste verlies van Round Robin 2 cadeau op de volgende manier. Oneworld ontsnapte op een spectaculaire manier door juist voor Luna Rossa te klappen en de linkse kant van de baan
op te eisen. Spithill gebruikte juist genoeg van een linkse positieve shift om weer voor Prada te kruisen en naar de rechtse kant van de baan op te gaan. Toen de wind dan ook nog mee naar rechts shiftte had Spithill 22 sec voorsprong aan de bovenboei. Aan de benedeboei had de crew van Prada problemen met het hijsen van de genua en Oneworld zeilde weg en won een belangrijke match.

Alinghi SUI 64 droogt Orm SWE 73 af met 29sec: Bijna 2 minuten pinde Russel Coutts de Zweden juist boven de startlijn. Bank kon ontsnappen door dicht bij het startschip te gijpen. Met Coutts langs loef liepen beide schepen terug over bakboord naar de lijn. Het Zwitserse team ging naar stuurboord overstag en Orm volgde. Beide schepen hadden een vrijwel gelijke start maar in zowel het indewindse rak als het voordewindse waren het de Zwitsers die controleerden. Coutts en tacktieker Brad butterworth kunnen
mee bij de beste van de wereld gerekend worden, ze gaven de Zwrden dan ook geen meter cadeau.

USA 76 droogt Wight Lightening GBR 70 af met 2min: Als twee leeuwen werd er in de startbox gevochten om de beste startpositie waarbij dat de Amerikanen de Britten ook nog een penalty afdwongen. Het incident gebeurde wanneer GBR stuurman Andy Beadsworth naar bakboord probeerde te klappen om controle te krijgen. Goed idee, maar ze deden dit wel juist voor Oracle BMW
Racing die met een protest reageerden en de Engelsen een penalty aan hun broek smeerden, hoe zou u zelf zijn? Seconden erna pinde Oracle stuurman Peter Holmberg de Britten nog een rechts boven de startlijn totdat ze verplicht waren om laat naar de lijn te komen. Maar Holmberg had de luxe om eerst naar de lijn te kunnen varen voor Wight Lightening voor wie het kwaad geschied was. Tweede starten én een penalty tegen hebben... het leven kan tegenzitten. Bij de boven boei had Oracle bijna 1 minuut voorsprong en
blijkbaar ook meer snelheid. De Britten draaiden hun penalty en Oracle eiste een punt op.

USA 76 versus ORM SWE 73 UITGESTELD. Wegens de schade aan USA 76 deze morgen werd de race uitgesteld.

Alinghi SUI 64 droogt Wight Lightenig GBR 70 af met 01:26 : Met een gesplitte start vaarde Alinghi naar de linkse kant van de baan en GBR de rechtse kant op. Alinghi vaarde hoger en sneller dan de Britten en dit de gehele match door. Aan de bovenboei had Zwitserland 38 sec voor en aan de benede boei 54 sec. Tijdens de benedewindse koers had Alinghi blijkbaar een probleem aan de kar van de toplat maar terug aan de bovenwindse boei hadden ze alles onder kontrole door een mannetje in de mast die het zeil hielp
overgaan in de enige gijp van dat rak. Oneworld USA 67 droogt Stars & Stripes USA 66 af met 01:19 : Het resultaat van deze match was bekend voordat het startschot geklonken had.
James spithil zag en nam de kans toen hij over bakboord op S&S toevaarde. Terry Hutchingson stuurman van USA 66 was te traag en kreeg een penalty tegen. Van dan af aan was er weinig twijfel over de uitslag van de wedstrijd, Oneworld leidde de start en had een mooie voorsprong. Zwaar in de fout gaan van Oneworld was de enige optie die het team van Dennis Conner nog overbleef
maar die wens kwam niet meer uit.

TEAM Totaal Punten

Alinghi Challenge 13

OneWorld Challenge 12

Oracle BMW Racing 10

Prada Challenge 10

Victory Challenge 7

GBR Challenge 7

Team Dennis Conner 6

Le Défi ARÉ°VA 2

Mascalzone Latino 1

Wist je dat een America's Cup boot een 25 ton weegt waarvan dat er 20 alleen al in de bulb van de kiel zitten?

Meer LVC nieuws:
www.louisvuittoncup.yahoo.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: