LVC: Halve finale, de eerste punten zijn binnen!

  • Author: Yan T.
    Date: di, 10/12/2002 - 02:00

Alinghi SUI 64 droogt Beat USA 76 af met 01:11:
Bij het binnen varen van de startbox opende Russel Coutts met een fake dial-up, Oracle antwoorde daarop en Coutts viel dan direct af en liep achter Oracle door in een lijwaartse kontrolerende positie. Peter Holmberg aan het roer van Oracle leidde beide schepen van de lijn weg en nam de kontrole over in het naar de startlijn varen met nog minder dan 30sec te gaan. 2 sec voor Alinghi lopende zette Chris Dickson op Oracle koers naar de lijn met een betere snelheid met Alinghi die gedwongen was om uit de vuile wind te klappen richting start boot met nog 5sec voor het startschot. Maar Alinghi liep naar de betere kant van de baan. Beide schepen waren aan elkaar gewaagd en liepen elk naar de rechtse kant van de baan het was echter de Zwitserse boot die eerst kon proffiteren van de rechtse shift en zo een kleine winst opbouwde die hen 14sec aan de bovenboei opleverde. Het voorde windse rak was nek aan nek racen met Alinghi die daar maar 1sec op won maar een grote voorsprong uitbouwde in het aandewindse rak. Tacktieker Brad Butterworth beschermde de linkse kant van de baan waar ze een mooie winst opstreken en kruiste dan naar de linkse kant van de baan waar ze hun kunstjes nog eens met succes herhaalden en met 41sec aan de bovenboei uitkwamen. Chris Dickson verloor nog eens 39sec op het voordewindse rak wat ertoe leidde dat dit het eerste verlies van Oracle was sinds Dickson de leiding bij Oracle BMW overnam.
Alinghi leidt de halve finale voor Oracle met 1-0

Oneworld USA 67 droogt Luna Rossa ITA 74 af met 48sec:
Oneworld had blijkbaar al zijn legale problemen van zich af gezet toen ze ten tonele verschenen op deze halve finale, maar het was Rod Davis op Prada die het sterkste leek in de pre start. Davis duwde James Spithill stuurman van Oneworld over de "start lay-line" aan de kant van het startschip wat er toe leidde dat ze 5sec te laat aan een bepaalde lijn kwamen. Maar Oneworld was aan de goede kant van de baan en het duurde niet lang voor de Amerikanen de voorsprong van de Italianen teniet hadden gadaan. Schipper Francesco de Angelis bleef terugkomen proberend om naar de rechtse kant te kruisen maar Spithill was defensief ingesteld vandaag en dwong Prada staads terug naar de linkse kant. Na 21 keer overstag te zijn geweest kwam Oneworld met 10sec winst eerst aan de bovenboei. Prada opende haar trukkendoos voor de wind en liep in tot vlak achter de Amerikanen waarna ze gijpten om van Oneworld weg te lopen. Wanneer Oneworld gijpte en loefde om hun voorsprong te behouden en beschermen kon Prada over Oneworld lopen en een met een ietwat voorsprong rond de benedenboei gaan. Vlak na het ronden van de boei dwong Oneworld Prada om weg te klappen waardoor ze terug aan de leiding kwamen aan de linkse kant van de baan. De eerste keer dat beide schepen elkaar in het kruisrak terug tegen kwamen kon Oneworld er juist niet voorbij maar de tweede keer liepen ze er juist voor en wisselden ze van kant en Oneworld rondde de bovenboei vlak voor Prada. Het tweede voordewindse rak werd weer door de Italianen gedomineerd, ze passeerden terug Oneworld maar aan de benedenboei was het deze keer aan Spithill om aan te vallen. Prada verdedigde door op te loeven en brak haar spi boom daardoor gevolgd door haar spi. Oneworld kwam terug aan de leiding en verlengde die voor de rest van de baan. Er was nog een spannend momment toen Oneworld's spi uit zijn lijken ging vlak na het hijsen voor het laatste voordewindse rak naar de finish. Maar de Amerikanen hadden genoeg voorsprong om hun probleem op te lossen en een andere spi te trekken waardoor ze hun eerste punt in deze halve finale binnen haalden.
Oneworld leidt de halve finale voor Prada met 1-0

Wist je dat de mast van een A.C. boot vergelijkbaar is met een gebouw van 10 verdiepingen?

Meer Louis Vuitton Cup nieuws:

www.louisvuittoncup.yahoo.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: