LVC: Team Alinghi = finale!

  • Author: Yan T.
    Date: ma, 16/12/2002 - 02:00

Oneworld USA 67 droogt Luna Rossa ITA 74 af met 58sec: Beide schepen liepen diep de startbox in alvorens tot een dial-up te komen. Rod Davis stuurman van Prada was diegene die eerst afbrak om hen dan nog verder van de lijn weg te leiden en 3 cirkeltjes te draaien alvorens terug naar de startlijn te lopen. Spithill die zoals gewoonlijk het sturen op Oneworld voor zijn rekening nam brak de jacht vroegtijdig af en klapte naar de rechtse kant van de lijn. Spithill deed zijn uiterste best om de rechtse kant te behouden en startte met een goede snelheid langs loef van het Italiaanse schip. Spithill behield zijn controlerende positie tot aan de lay-line. Ze gingen juist over de lay-line overstag (de enige overstag in dat rak) en lieten Prada achter hen op 11sec aan de bovenboei. Peter Gilmour opteerde voor een symmetrische terwijl de Italianen voor een asymmetrische spi kozen en er niet in sloegen om enig gevaar te vormen. Oneworld verlengde zijn voorsprong tot 17sec aan de benedenboei en in het volgende indewindse rak beschermde Oneworld agressief de rechtse kant van de baan. Een tactiek die de Amerikanen geen windeieren opleverde want een grote rechtse shift maakte dat Gilmour kon uitlopen tot 1.10sec alvorens aan het laatste voordewindse rak te kunnen beginnen. Hij haalde de finish zonder nog enige hinder van Prada te ondervinden.

Alinghi SUI 64 droogt Beat USA 76 af met 48sec: Russell Coutts won de pre start door eveneens diep in de startbox te zeilen en voordeel te halen uit een shift en daardoor voor Peter Holmberg (op Oracle) te kunnen kruisen en een dial-up te vermijden. Holmberg liep lijwaarts van Alinghi naar de startlijn allebei op snelheid, Oracle loefde Alinghi op en beide schepen lagen stil met de neus in de wind. Coutts klapte weg richting startschip Holmberg achterlatend met geen snelheid en laat voor de start. Wanneer het schot knalde klapte Coutts terug haalde snelheid en lag mooi en ver genoeg boven Oracle. Op dit momment nam Mr. Dickson himself het roer over maar kon aan de voorsprong van Alinghi niets meer doen die met 35sec winst rond de bovenboei ging. Op het 2de indewindse stuk ging Dickson een overstag duel aan met Alinghi maar het was Alinghi die er het voordeel uithaalde. Coutts reageerde hoe het moest op een paar mooie shifts en zeilde Zwitserland naar de Louis Vuitton Cup finales.

Alinghi wint deze halve finale over Oracle BMW Racing met 4-0

Oneworld USA 67 droogt Luna Rossa ITA 74 af met 2.32: Oneworld leidt deze halve finale over Luna Rossa met 3-1 en moet nog maar 1 punt halen door dat zij een penalty punt tegen hebben. Peter Gimour nam met een dikke 2min de leiding van de halve finale over Prada. Aan boord van het Amerikaanse schip was het de bedoeling om de rechtse kant van de baan te overmeesteren en dat deed Spithill op een meesterlijke wijze. Met nog 30sec te gaan lagen beide schepen erg dicht bij de lijn en ze klapten allebij naar stuurboord maar Oneworld was degene die aan de rechtse kant was en met goede snelheid over de lijn ging. Zoals voorspeld door het weerteam van Oneworld schiftte de wind naar rechts en Oneworld nam het initiatief. Zij konden die kant beschermen en behouden tot aan de bovenboei en liepen met 32 sec voorsprong rond de boei. Voor de wind sloeg Prada er niet in om terug te komen en aan de benedenboei kregen ze er nog een tegenslag bovenop. Het plan was om de spi te droppen en te gijpen in een beweging maar van het plan kwam weinig in huis. De Italianen moesten de spi lossnijden nadat die de Hauraki golf aan het leeg vissen was. De problemen begonnen met de spi-boom die vast kwam te zitten op de rail van de mast gevolgd door de spi schoten die onder de romp gingen. De spi was bijna helemaal terug aan boord wanneer deze water schepte en terug voor het water koos, Prada afstopte totdat het zeil was losgesneden. Op dat moment bereikte Oneworld voor de 2de keer de bovenboei en had zijn voorsprong met bijna 2min verlengd op de Italianen wiens moed in de schoenen zonk. De wind nam stilaan toe wanneer Oneworld aan het laatste voordewindse rak begon en met een ruime marge over de finish ging.

Oneworld moet nog 1 wedstrijd winnen om door te gaan naar de herkansing van de halve finale om het dan op te nemen tegen Oracle BMW Racing.

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments