CAPELLA takes it all...

  • Author: entityone
    Date: wo, 22/05/2002 - 02:00

Het voorbije weekend organiseerden de RYCO en de RNSYC in Oostende het tweede deel van de Ostend Regatta: de Stroombankrace en 2 kortere Oostendebankraces. Het eerste deel, de traditionele Hemelvaarts-oversteek naar Ramsgate en terug was een week daarvoor wegens mist afgelast.

Zaterdag stond er een goeie ZW 4 à 5 Bft, ideaal voor een leuke olympische baan voor de deelnemende klassen: IRC 1&2 (twee boten), IRC 3&4 (niet veel meer), IRC5&6 (acht deelnemers!), tel daarbij nog enkele deelnemers in 3 CRC-klassen, wat Beneteau 25's (waarvan geen enkele deelnemer het parcours correct interpreteerde) en een eenzame elegante Draak, die uiteraard won in zijn klasse.

Al van bij de start bleek er in IRC 5&6, met veruit de meeste deelnemers en dus het leukst om te volgen, geen maat te staan op de 'Capella' van Frans Maas: heel eenvoudig vergrootte hij slag voor slag zijn voorsprong op maatjes Noordwind, James en Half Moon. Heel rustig en beheerst, steeds de goede tactische slagen makend rondde hij elk merkteken in eerste positie. Alles goed voor uiteindelijk vele minuten voorsprong in berekende tijd.

Alsof dat nog niet volstond kregen de andere deelnemers in IRC 5&6 de volgende dag, tijdens de twee korte up & down races bij veel minder wind en zelfs af en toe een mooi zonnetje, weerom enkel de spiegel van de 'Capella' te zien. Na lang wachten tot de merktekens en het wedstrijdschip op de juiste positie lagen, wat twee deelnemers de kans gaf om toch niet té laat te starten (...), was het weer van dat bij het vertrek van de eerste race die dag: twee perfecte slagen tot bij het bovenwindse merkteken, de grote
blauw-witte spinnaker erop en wegwezen. Geen fouten maken, de juiste tactiek om de tegenstroom eruit te varen, vlotjes de benedenwindse ton ronden, slag naar buiten om extra van de stroom mee te profiteren, en weer naar de bovenwindse ton ... de rest van was weer op achtervolgen aangewezen. Bij de start van de tweede manche gaf 'Half Moon' nog eventjes de indruk de
'Capella' te kunnen volgen, maar al na ronden van het eerste merkteken en zeker na een om de voorstag gedraaide spinnaker werd die illusie weer opgeborgen. En was het geluk of voelden ze het aan boord van de 'Capella' goed aan, maar bij de grote windshift in het laatste spinnakerrak lagen ze weer uitstekend geplaatst, en konden ze hun voorsprong nog verder uitbouwen. Wie kan het meesterschap van sympathieke Frans, zijn bemanning (zeker de
be-vrouwing niet vergeten!) en de snelle blauwe boot nog tegenhouden?

Ook in de andere klassen werd er natuurlijk fel gestreden, het resultaat vindt u binnenkort op: www.nzk.be

Auteur:

  • entityone

Comments