
Het moet gezegd, de vaststelling is onverbiddelijk : de helft van de vloot die aan de deze Course des Phares Calais-Calais aan de start was gekomen, staat momenteel aan de kade, terwijl ze «slechts» twee dagen regatta hebben gevaren. Een poging tot verklaring.
Vóór de start in Calais stond één zaak vast : de multihulls van tegenwoordig zijn nog nooit zo zeewaardig geweest, nooit zo goed gebouwd en nooit zo goed door de bemanningen geleid.
Wel dan, wat is er aan de hand ?
Niets bijzonders, dokter, alleen een onvermijdelijke, formidabele, maar noodzakelijke evolutie van deze tuigen op drie poten.
Ze planten zich niet meer in de golven en ze zijn tot enorme reachings in de gevormde zee in staat. Aan het roer, aan de kolommen van de koffiemolen die dezer dagen steevast in de cockpits te vinden zijn, leeft de bemanning zich uit. Goede sportievelingen als ze zijn, laten ze zich niet door de machine overtroeven, maar dwingen haar integendeel tot het uiterste, zoals het hoort. Resultaat : een vicieuze cirkel ! De schokken zijn nog nooit zo hevig geweest, de inspanningen nog nooit zo buitenmatig.
Deze Course des Phares is er een mooi voorbeeld van : tegen 18 knopen heel scherp aan de wind, tegen 30 knopen in de reachings ter hoogte van Ouessant of tijdens de lus Belle-Île-Yeu, hebben de bemanningen het nog niet zo kwaad, aangezien het gedrag van hun ros volstrekt normaal is. Er wordt dus een drempel overschreden. Dit gaat niet zonder ongemakken, maar we schenken ons vertrouwen aan de zeemannen en aan iedereen - ze zijn met velen - die meewerkt om de boten nog betrouwbaarder te maken.
Voor de Route du Rhum, want deze Course des Phares heeft de «werkende assen» op de voorgrond geplaatst. De multihulls behoren tot de zogenaamde «mechanische sporten», waar de trainings- en bijstellingssessies nooit lang genoeg kunnen duren, nooit ver genoeg doorgedreven zijn. Vooraleer ze aan deze wedstrijd aan de start kwamen, hadden de meeste boten ter voorbereiding slechts een onbeduidend aantal mijl afgelegd.
De teams die meestrijden hebben één doel : de Route du Rhum. Paradoxaal en jammer genoeg dienen wedstrijden zoals deze Course des Phares Calais-Calais, nochtans een volwaardige race, hen ook als training, omdat het hen aan tijd ontbreekt. De multihulls zullen in november ongetwijfeld een stuk betrouwbaarder voor de dag komen.
Nog een ander voordeel : solo zullen de skippers hun boten nooit kunnen sturen zoals ze het in deze wedstrijd hebben gedaan. Al zullen de multihulls versterkt zijn om de helse ritmes aan te houden. We kunnen dus alleen maar positief zijn. Deze machines zijn echt formidabel. Ze verbazen ons, meer dan ooit.
Multis online:
http://www.multis-online.com/
La Course des Phares info:
www.calais.cci.fr/course/CoursePhares.html