
Om 7 uur loopt de wekker af. Na enkele tellen sta ik onder de douche. Koud. Zalig. Scheren. Aankleden. Ontbijt. Niet teveel want je weet nooit wat voor zee er staat in Nieuwpoort. Gevoelige maag weet je wel... Vandaag doen we mee aan de Westdiep Race in Nieuwpoort, een wedstrijd die telt voor het Noordzeekampioenschap. Niet dat we voor dat kampioenschap gaan, want een beetje internet-checken leert dat we nooit met 4 boten in IRC 5&6 zullen zijn. Maar gezien we er volgend jaar de Half Ton Cup varen, lijkt het ons interessant om het wedstrijdwater daar eens wat te gaan verkennen. Misschien komen we er nog een andere halftonner tegen. Wie weet...
Om half negen wordt ik opgepikt door Wilfried, onze stuurman. Hij is Pieter al gaan halen, een jonge kerel van bij de zeescouts die we een beetje aan het opleiden zijn. Daarna gaat het naar een nabijgelegen hotel waar Luiz, onze Zuidafrikaanse Portugees, de nacht doorbracht omdat er op dat uur nog geen treinen zijn die hem vanuit het zuiden van Brussel naar Nieuwpoort of Antwerpen konden brengen. Hij heeft nog Vicky bij, die twee jaar geleden aan boord van een Farr 65 rond de wereld gezeild heeft en sindsdien geen voet meer op een zeilboot heeft gezet.
Na een lange autorit draaien we rond tien uur de parking naar de KYCN op. Half Moon ligt op ons te wachten aan steiger A, waar hij door broer Koen vorige zondag na het CRC-kampioenschap in Blankenberge naartoe is gebracht. 6 uur stevig opkruisen. Bij de inschrijvingen blijken we inderdaad de enige te zijn in IRC 5&6. Dan maar CRC, met als enige tegenstander een oude Scampi. In CRC-A zit er ook maar 1 boot, zodat de KYCN besluit om A&B samen te voegen.
We leren ook dat de Westdiep Race niet de enige is die hier vandaag gezeild wordt. Deze namiddag gaat er ook nog een clubrace van de KYCN door en de Beneteau 25 hebben zo te zien ook iets te vieren. Aan het uitslagenbord merk ik dat vorige week meer dan 20 boten aan die clubrace deelnamen, waaronder enkele potentiële IRC 5&6 kandidaten... Zouden die vandaag niet beter met ons meedoen? Ook ben ik benieuwd hoeveel IRC 5&6 boten er dit weekend in Breskens zullen zijn: Capella zeker. En wie dan nog? Om 11 uur is de bemanning gereed. Ook invités Ellen (zoals ik ook ex-zeescout) en Bart hebben de boot gevonden zodat we met 7 zijn. Het zal drummen worden in onze kleine kuip.
Eenmaal uit de havengeul merken we het startschip op, waarop de baan aangeduid staat. Baan 2: eerst de Weststroombank, dan de Middlekerke zuid. Opkruisen tegen wind en stroom. Leuk. Dan voor de wind naar de Nieuwpoortbank, de WK3 en rond de WK4 terug naar de finish. Niet al te moeilijk. We kruisen wat andere deelnemers: de nieuwe ‘Tom’, oude bekende ‘NRJ Ball’ met de zwarte zeilen, ‘Vaya’ (een First 40.7), ‘Garce’ en ‘Breeze’, de X-99 ‘Bellaquaine’, de ‘Pied Piper’ (ook een First 31.7 zoals Garce, maar dan met dacron zeilen). In CRC vaart buiten die oude Scampi ook nog de ‘Santa Catharina’ mee. Met Duits zeilnummer. NZK goes international? Op het startschip besluiten ze alle vlaggen aan één stok te hangen. Geen geluidsseinen. Om stipt 12 uur gaat alles naar beneden en blijken we gestart te zijn. Een geluk dat we vlakbij liggen, want het 5-minutensein hadden we tijdens het overstaggaan gemist...
Toch doen we het blijkbaar niet slecht: de Scampi ‘Escape II’ en d e’Santa Catharina’ liggen al honderden meters achter, de ‘Pied Piper’ zeilen we eraf, die X-99 stuurt wel hoger maar wij gaan iets sneller. En we gaan goed mee met de Garce en de Breeze.
De Weststroombank komt snel dichterbij maar net als de rest zeilen we door, recht tegen de stroom in. We gaan overstag zodra de vuile wind van Garce en Breeze, die in een onderling duel gewikkeld zijn, ons te veel parten begint te spelen. Het tweede merkteken ronden we achter Breeze en Garce, waar het spinnakerhijsen niet gesmeerd liep. Wij ronden net voor de Bellaquaine, die nadat de spi gehesen is deze even terug binnen moet nemen: schoot vergeten vast te maken... De deelnemers aan de clubwedstrijd moeten de Middelkerke-Zuid ook ronden, wat net niet voor fileproblemen zorgt. Voor de wind loopt de X-99 net iets sneller dan onze halftonner. Surfend over de golven komen we tot bij de Nieuwpoortbank, daar gaat de fok terug op, de spi naar beneden, gijpen en dan op zoek naar de WK3. In de verte zien we de ‘NRJ-Ball’ stevig oploeven, iets later ook ‘Tom’: daar moet die boei dus liggen. De X-99 loopt verder uit, en achter ons komt de ‘Santa Catharina’ opzetten, die heeft er inmiddels een volle genua bij staan. Na de WK3 kruisen we weer tegen wind en stroom op naar de WK4, maar we voelen dat de wind afneemt: onze snelheid daalt van 7 naar 5-6 knopen. Zetten we een groter voorzeil? Of wachten we tot na de boei? Wachten. We maken nog een laatste slag om de ‘Santa Catharina’ voor te blijven maar we wachten iets te lang om haar af te dekken. Ze glijdt net voor ons rond de boei. Verdorie. Snel plukken we de grote genua uit zijn zak en wisselen de High aspect. We volgen in het spoor van de ‘Santa Catharina’, maar zijn veel langere waterlijnlengte speelt nu duidelijk in zijn voordeel. Daar raken we niet meer voorbij.
Hij klopt ons met enkele seconden op de finishlijn. In gecorrigeerde tijd moet hij ons wel wat terug geven, zodat we met ruime voorsprong winnen. De ‘Escape II’ loopt meer dan een uur later binnen. In IRC 1&2 wint NRJ-Ball voor Tom (X-412) en Vaya (First 40.7). In IRC 3&4 haalt de ‘Garce’ het nog net van de ‘Breeze’, voor ‘Bellaquaine’ en ‘Pied Piper’. Goed voor een fles rode wijn en een leuke attentie van Westdiep voor de 10 deelnemers.
Volgende week staat in Nieuwpoort de Challenge Vandevelde op het menu. Samen met de clubrace van de KYCN en de BMW-Cup. In Breskens start dan het tweede wedstrijdweekend. Wie vraagt er zich nog af waarom er zo weinig boten aan de startlijn komen van onze zeezeilwedstrijden? Ik niet meer.