
Je hoort ze regelmatig, de verhalen over averij : de één nog heviger dan de andere. Spinnakerbomen in twee, masten overboord, zeerelingen die losgaan waardoor de helft van de bemanning ineens moet zwemmen. Je luistert ernaar met ontzag en als je eerlijk bent : het blijven altijd mooie verhalen om naar te luisteren; tot je zelf averij oploopt.
Het eerste weekend van de Breskensweek is voor Eclectic, Dehler 39, niet succesvol verlopen. Wij waren dus extra gebrand om een goed resultaat neer te zetten tijdens het tweede weekend. Zoals altijd verzamelde het gros van de bemanning (na een zoektocht voor de Kennedytunnel, die we ook nooit meer hebben gevonden) zich vrijdagavond in Breskens. De boot werd in orde gebracht, de
nodige pilsjes werden gedronken en oude en nieuwe contacten werden aangehaald.
Zaterdagochtend, net als het eerste weekend, een buitenstart. Dus vol goede moed richting de startlijn, waar de gehele vloot werd onthaald met een enorme regenbui. De wind draaide alle kanten op, maar na wat uitstel kon er toch een start worden gemaakt.
Eclectic lag in de perfecte positie voor een briljante start : net naast het startschip ! Net iets te dichtbij bleek, een plotselinge vlaag, we lopen uit het roer en BAF : de punt van de boot bovenop het startschip. Afvallen dus en nog geen 3 seconden later vloog Ragazza op de spiegel. De bemanning van de reddingsboten kwamen langszij en informeerden ons van een gat in de boeg, en
ondertussen zag de spiegel er al niet veel beter uit.
Ter hoogte van het ankerluik zat een gat van ca. 30 cm. waardoor het water naar binnengutste. Door de zelflozer stroomde het gelukkig ook weer naar buiten. In de achterspiegel zaten 2 scheuren van ca. 10 cm. en de zeereling en het rek van het vlot waren compleet verbogen. Een beslissing was snel gemaakt. Opgeven,
terug naar de haven en schade opnemen.
Onderweg terug kwam iedereen weer redelijk snel bij zijn positieven (kopje koffie doet hier wonderen) en werd een plan de campagne opgesteld. Er werd gebeld met Standfast of we welkom waren bij hun steiger voor een beoordeling van de schade en een advies. Direct bij binnenkomst werd de schade bekeken en het besluit genomen om de boot uit het water te halen en aldaar te laten repareren. Dus : boot leeg, mast eraf, boot in de kraan en de wal op. Zoiets
zie je ook niet iedere dag. Nadat het onderschip was schoongemaakt bleek dat de kiel toch ook flink wat geleden had van de diverse basaltblokken bij Den Helder en toch ook wat roest (en gaten) vertoonde bij de aanzet aan de romp. Daar kunnen we wel een paar kilo plamuur in kwijt.
Van de nood werd meteen een deugd gemaakt : de winterbeurt doen we dit jaar vroeg. De komende paar weken staan we op de wal in Breskens voor onderhoud.
Natuurlijk zal ook dit een stoerverhaal worden wat we tijdens een biertje in de diverse jachtclubs zullen gaan vertellen. Mensen zullen denken net als wij altijd dachten : 'zulke dingen overkomen altijd iemand anders'.