Halftonners aan het feesten te Nieuwpoort

  • Author: entityone
    Date: di, 24/09/2002 - 02:00

Voorbije zaterdag werd in Nieuwpoort de Challenge Gilbert Van de Velde gevaren, de voorlaatste wedstrijd die meetelt voor het Noordzee- kampioenschap. Ondanks de op dezelfde dag geplande BMW-Cup lieten twaalf boten hun voorsteven zien aan de startlijn. Drie boten in de grote IRC-klasse, zes in IRC 3-4, twee in IRC 5-6 en een eenzame CRC’er. Waar zijn toch de starters van weleer?

Opvallend was wel dat 3 halftonners aan de start verschenen: Half Moon, General Tapioca en Red Cloud. Deze laatste is de door Tom Florizoone volledig opgeknapte oude Scillonia uit 1981, van de tekentafel van Michel Joubert. De glimmend rode Red Cloud verschilt in vele opzichten van de andere twee halftonners die in 1978 ontworpen werden door Jean Berret. Red Cloud, volgens zijn schipper nog steeds in originele staat (dwz zonder grotere mast, diepere kiel of andere ingrijpende veranderingen) is veel korter dan Tapioca en Half Moon, en heeft een groter zeiloppervlak dan deze laatste, die ook nog in originele staat verkeert. De IOR-meetformule voor halftonners bepaalde indertijd dat een langere boot een kleiner zeiloppervlak moest hebben, een kortere boot mocht dan weer meer vierkante meter zeildoek voeren. De General Tapioca is in de loop van de jaren zodanig ingrijpend veranderd geweest, dat zij vandaag niet meer zou passen in de vroegere halftonner-meetformule. Red Cloud en Tapioca zeilen met hun hogere IRC-rating ook in een hogere klasse dan Half Moon. Bij vele deelnemers deed de aanwezigheid van deze drie boten terugdenken aan de heroïsche duels van weleer. Iedereen heeft blijkbaar vroeger wel eens op een halftonner gezeild.

Tom Florizoone en zijn bemanning lieten er van bij de start geen gras over groeien - zij zijn klaar voor de Antwerp Race- en nam samen met de Half Moon en de General Tapioca de betere start van het hele veld. Het moet evenwel ook gezegd dat Half Moon en General Tapioca niet met hun volledige bemanning aantraden, wat wel een handicap betekend op deze schepen. Nog voor de start hing er aan de achterstag van de Garce (First 31.7) een rode protestwimpel te wapperen na een incident met de Diabolic (JOD 35), die voor dit incident een DSQ aangesmeerd kreeg.

Voor de ‘Weststroombank’, het eerste merkteken, werd er al duchtig zeilen gewisseld wegens de plots sterk afnemende wind. Bij de boventon ‘Zuidstroombank’, die een tik meekreeg van Half Moon na een uit de hand gelopen overstag-manoeuver, draaiden de concurrenten richting zee. Op NRJ Ball trokken ze zowaar meteen een spi. Hij zou later nog opgeven. Het spinnakerrak bij afnemende wind tegen de stroming in leek wel eeuwen te duren. Na het gijpen aan de benedenton ‘Nieuwpoortbank’ ging het naar de ‘WK 3’ en via de ‘Weststroombank’ terug naar de finish. De Tom was eerst over de finish, gevolgd door de Breeze en de Bellaquaine.

Grote verrassing Red Cloud kwam als vierde over de finish, wat hem meteen in berekende tijd de overwinning opleverde in de gecombineerde IRC-klassen, voor Breeze, General Tapioca en Garce. De Challenge Gilbert Van de Velde, uitgereikt door mevrouw Van de Velde, werd onder luidruchtig en welgemeend applaus in ontvangst genomen.

Afspraak volgende zaterdag voor de laatste wedstrijd van de NZK-kalender: de Wielingenrace van Blankenberge naar Terneuzen.

Meer info op www.nzk.be

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: