CRC kampioenschap te Blankenbergen

  • Author: entityone
    Date: ma, 09/09/2002 - 02:00

En de winnaars zijn: Excape, Sim en High Spirit !
Je zou gemakkelijk kunnen stellen dat de einduitslag reeds vastlag na het eerste wedstrijdweekend. Maar dat was buiten 'het weer' gerekend. Er stond afgelopen zaterdag namelijk net een tikkeltje meer wind, wat in combinatie met een springtij nog eens voor wat verrassingen kon zorgen. Alle klassen kregen een zelfde parcours voorgeschoteld: nummer 13 -leuk voor bijgelovige schippers- vanuit Blankenberge hoog aan de wind naar de 'B&W' (wie heeft die
boei zover weg gelegd?) , daarna 'plat voor het laken' naar de 'SWW', met halve wind naar de 'MOW1', en weer hoog aan de wind naar de minuscuul kleine 'O-boei' voor het casino. Van daaruit dan lekker opkruisend naar de finish. Op die O-boei moeten ze toch eens een grote gele vlag zetten of zoiets want met een beetje golven zie je ze pas op het laatste nippertje.

Al voor de eerste boei bereikt was, noteerden we de eerste opgave: 'Lance L'Eau' (CRC-C) gaf er de brui aan wegens problemen met het roer. Spijtig want zo misten ze het leuke voordewindse rak naar de volgende boei. Toen de CRC-B boten bij de eerste boei kwamen moest ook in deze klasse een deelnemer, 'Freya 2', de strijd staken wegens een gescheurd grootzeil. Op de 'Sonic' knalde de spi uit zijn lijken. Werk voor de zeilmaker. Met het springtij dat nu stevig begon door te zetten, vlogen de boten onder spinnaker naar de 'SWW' en vervolgens naar de 'MOW 1'. De ongrijpbare Spirit
28's 'High Spirit' en 'Team Spirit', die met de CRC-C een kwartier voor de B-klasse en een half uur voor de A-klasse waren gestart, lagen bij de 'MOW 1' nog steeds op kop van het veld. Pas in het rak naar de O-boei werden ze ingelopen, eerst door de snelle blauwe 'Liesl', dan door gele 'Half Moon' en door rode 'Monica'. Een mooie windshift zorgde ervoor dat de X-armada (Excape, Boxer, Wet&Wild, ...) vanaf de 'MOW 1' een iets hogere koers konden
sturen, zodat ze plots erg dicht op de hielen van 'Liesl' en 'Monica' kwamen te zitten. Bij diezelfde 'MOW 1' bleek dat vele schippers de snelheid van de stroming nogal onderschat hadden: enkele jachten verloren hier heel wat tijd doordat ze niet dicht genoeg achter deze meetpaal door konden gaan.

De felle stroming en de aanwakkerende wind (zei iemand 30-35 knopen?), pal op kop, noopten alle jachten ertoe om vlak onder de kust, soms tot bijna op het strand, op te kruisen naar de finish toe, die altijd wel heel dicht bij leek, maar slechts met moeite dichterbij kwam. Het vele korte opkruiswerk in de felle wind was geen lolletje: voor de 'Jaws', een J-24 met slechts 2
mensen aan boord, was de pret er snel af en ze keerden terug naar Zeebrugge. Ook de 'Mandala' werd slachtoffer van materiaalbreuk toen plots iets aan het voorstag het begaf. Door snel te reageren bleef de mast staan en kon ze op motor de laatste honderden meters naar de havengeul afleggen. Van pech gesproken.

De harde wind had blijkbaar ook voor ravage gezorgd in de hoofden van sommige deelnemers: 'Manea' vergat over de finishlijn te varen en keerde pas op het laatste nippertje uit de havengeul terug om toch nog correct te finishen. Het leverde hem wel een heel mooie prijs op.

De A-klasser 'Liesl' ging als eerste door de finish, doch te snel gevolgd door klasse-genoten Excape, Boxer, Wet&Wild, Monica en de eerste CRC-B boot Half Moon, die de Oxydo (nog een A-klasser) nog met 3 minuten voorbleef.
Even later kaapte de 'High Spirit' de line honours (weer) weg in de CRC-C. Bij de prijsuitreiking na de BBQ bleek dat in de A-klasse de 'Boxer' op berekende tijd gewonnen had, net voor de Excape die zo wel de hattrick miste, maar toch het eindklassement veilig wist te stellen. Hetzelfde scenario in de B-klasse waar de 'Half Moon' directe concurrent 'Sim' deze keer met meer dan een minuut wist voor te blijven, maar dat volstond niet om de ananas-liefhebbers op de 'Sim' van de eerste plek in het eindklassement te stoten.

In de CRC-C stond er geen maat op de 'High Spirit', die 3 keer de line honours won, drie keer ook de beste was in berekende tijd en bijgevolg ongrijpbaar was in het eindklassement, wat de andere C-klassers ook probeerden... Zouden ze er bij Van Heygen niet eens over na denken om de Spirit 28 terug in productie te nemen (samen met de 32-voet hoor ik er sommigen al opperen) gezien al dit succes? Carbon rompje, dito mast, met boegspriet, kantelkiel en high-tech zeiltjes...

Een woord van dank tenslotte aan de organisatoren die er samen met de vele sponsors (dankuwel!) een erg geslaagd evenement van maakten. Met zoveel bekers en prijzen alsof het om een wereldkampioenschap ging. Volgend jaar weer, met nog meer boten en ...

Op de foto: Semini uit Antwerpen

Auteur:

  • entityone

Comments