Is de First Class 8 dood ?

Waar zijn die cowboys gebleven die eind jaren tachtig en begin jaren negentig op vele Belgische en Nederlandse regatta’s opdoken met hun Class 8’s om in een aparte klasse mee te varen in klassiekers zoals de Delta Race. Is er nog iets over van die groep na het laatste door Bénéteau gesponsorde Europees kampioenschap in Nieuwpoort?

Ja, ja en nog eens ja. De First Class 8’s zijn levendiger dan ooit. Na een kleine krimpbeweging is de klasse nu aan een tweede (of moeten we zeggen derde) jeugd begonnen. De laatste drie jaar zit het deelnemersaantal weer in de lift Op dit moment zijn minstens drie ploegen actief op zoek om weer een First Class 8 te vinden om aan de competitie deel te nemen. Opvallend hierbij is dat het in twee gevallen vroegere Class 8 bezitters zijn die nu, na een verblijf in een andere klasse zoals Melges, terug willen keren in het Belgisch-Frans circuit van de Class 8. "Frans-Belgisch" circuit? Welja, België en "Région Nord Pas de Calais" hebben al een achttal jaar een gezamenlijke kalender en een gezamenlijk kampioenschap met wedstrijden in Nieuwpoort en Duinkerken met uitschieters in Calais en Boulogne.

Gevolg hiervan is een hoog niveau, waarbij bijvoorbeeld de kampioen van 2002, First Step - Westdiep, op de Spi Ouest van 2003 een meer dan eervolle 6de plaats behaalde op 73 deelnemers in deze klasse. Het kampioenschap van 2003 telde niet minder dan 21 geplaatste boten die in 12 wedstrijden hebben uitgemaakt wie zich kampioen van 2003 mag noemen.
De uiteindelijke top 6 was als volgt :

Klassement 2003

1 BEL 37 Pervers Pepper Q. de Neve 20 (8) 3 2 4 - 2 1 1 2 1 4 (6)
2 FRA 720 Petit Pierre - Boulogne Y. Odoux 22 - - - - 1 3 2 2 1 2 2 1
3 FRA 852 NPC4 A. Jeu 26 (8) 1 1 2 3 5 3 5 4 (5) (5) 2
4 FRA 5741 NPC3 T. Ruyant 26 (8) 4 3 1 2 4 (7) 3 (5) 3 3 3
5 BEL 259 First Step - West Diep J.L. Herman 29 (8) 2 - - - 1 5 4 3 4 1 4
6 BEL 90 Flicka A. Jacques 47 (8) 5 (7) 3 - 7 4 6 6 6 (7) 5

In België zijn 7 boten zeer actief in het wedstrijdzeilen. Een wedstrijd met een klein deelnemersveld telt toch nog steeds 6 boten, terwijl bij de gemiddelde race 12 boten met uitschieters tot 18 aan de start verschijnen. Waarom is de klasse dan toch minder gekend in de Vlaamse zeilmiddens ? Meer dan waarschijnlijk zijn hier meerdere oorzaken voor. Enerzijds zijn de wedstrijden zwaar geconcentreerd rond Nieuwpoort en Duinkerken, waar zich 11 van de 12 races afspelen. Alsook het overwegend Franstalige karakter van de klasse, een gevolg van het gemeenschappelijk kampioenschap met Région Nord Pas de Calais.

Sinds kort is de vereniging van First Class 8 echter aan een offensief begonnen om uit haar isolement te treden. Met het Sport Boats Noordzee Kampioenschap willen we niet alleen meer Class 8 boten aan de startlijn krijgen, maar ook de hand reiken aan andere eenheidsklasse van ongeveer 8 m, zoals de Bénéteau 25, de J80, de Max Fun 25 etc. Het idee is om gezamenlijk wedstrijden te organiseren waarbij de verschillende klasse op dezelfde banen en eventueel met dezelfde starts zouden varen. Daar zal dan een algemeen klassement en een klassement per eenheidsklasse uit voort vloeien. Hopelijk leidt dit tot nog meer boten aan de startlijn en tot kruisbestuiving tussen de verschillende eenheidsklassen in België. U leest binnenkort meer over het Sport Boats Noordzee Kampioenschap.

Voor contact kan U steeds terecht bij :
Alain Jacques alain.jacques@4dimension.be Voorzitter First Class 8
Jan Roels jan.roels@db.com Vice voorzitter First Class 8
Wouter Borghijs borghijs.wouter@dredging.com Vice voorzitter First Class 8

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments