Stormachtige wind op tweede IJspegel 2003 ?

SCHEVENINGEN (NED) - Op de website van de IJspegel is het mogelijke onder het kopje 'Actueel', daarna 'Weer en getij', allerlei sites te bezoeken, die veel informatie geven over het te verwachten weer. Zo zag ik vrijdagavond, toen ik deze sites bezocht dat het voor zondag overdag wel eens flink wild zou kunnen worden.

Hier een citaat uit de 'Guidance weerbeeld na de korte termijn': Een frontaal systeem behorend bij een laag, dat vanaf de oceaan richting Schotland koerst, ligt zondag 12 UTC boven oost Engeland en het zuiden van de Noordzee. Zondag trekt de zuidelijke wind voor het frontale systeem flink aan. Hirlam berekent stormachtige wind, windkracht 8, en ook UKMO berekent dit.

De windverwachting van de Windline voor zondagmorgen om 10 uur was richting 200 graden en kracht 28 knopen met stoten van 34 knopen. Voor 13.00 uur gold een een windverwachting van 190 graden, kracht 31 knopen met stoten van 41 knopen.

De wedstrijdleiding besloot in al haar wijsheid met bovengenoemde getallen in het achterhoofd dat één wedstrijd haalbaar was, en dat na deze ene wedstrijd een ieder zich naar de veilige haven diende terug te spoeden.

Met een baan op 180 graden en met de bovenboei op 1,8 nm vertrokken om 11 uur de IMS 1-2 klasse voor drie rondes. De Colors was weer in de strijd met Radboud Crul. En ook Peter de Ridder verscheen met een splinternieuwe prachtig roze-rood geschilderde Mumm aan de start. Bij deze start kwam het team van Peter de Ridder nog niet zo goed uit de verf en moest daar nog zijn meerdere erkennen in de Colors, die prachtig in het startschot viel. Direct na de start moest de Next al opgeven en na 1 ronde vertrok ook de Xiphias naar de haven. In de strijd bleven de Havoc, Mean Machine en Colors.

Het was hard werken voor de teams en bij de eerste ronding van boei drie bleek de Mean Machine zijn achterstand op de Colors al omgezet te hebben in een voorsprong. De wind kwam toen nog niet boven de 24 knopen uit. Af en toe een zonnetje en het werd weer echt IJspegel weer.

Ondertussen waren de ORC A en B ook aan hun krachttoer begonnen en hadden de opdracht twee maal een ronde te varen. Hier en daar waren er toch wat uitvallers, omdat het materiaal het begaf. Bij de Vrijheid verdween de spi onder de boot en kwam er een lijn in de schroef. Met genoeg wind was het varen naar de haven geen probleem. In de haven kregen zij assistentie van Mario en Arjan, de boeienleggers van de IJspegel en bij het aanleggen kwam Piet, de havenmeester even langszij om de Vrijheid goed langs de kade te krijgen. De wind nam iets toe en op de Albatros werd gemiddeld 26 knopen wind gemeten.

Op het water ging het gestaag door. De eersten van de IMS ers deden 36 minuten over een ronde, de eersten van de ORC A 37 minuten en bij ORC B kwam de Obsession na 50 minuten rond boei 3. De wind werd met argusogen bekeken. Hij draaide wat, en nam niet erg in kracht toe. De golven werden hoger, maar het was nog steeds goed toeven op de Albatros.

De stroom stond naar het Noorden. Was rond de start om 11 uur op zijn hevigst. Het was eerste kwartier en 1 dag voor doodtij. Veel boten namen een bakboordslag naar de wal om daarna langs het strand met een stuurboordslag de bovenboei te halen. Het spi-en was niet voor een ieder weggelegd. De Happy deed het in ieder geval wel, hoewel zij bij de finish met enige problemen te kampen kregen.

De Cisne voer weer met onze prijsuitreiker Frans, wat resulteerde in een eerste plaats in de categorie Familieklasse met de Grote kinderen.

Bij de ORC B kwam de Jutter als winnaar uit de strijd. Bij de eerste ronding van boei drie moesten zij de Obsession voor laten gaan, maar bij de finish hadden zij het hele ORC B veld achter zich gelaten en werden in hun klasse zowel in ware tijd als berekende tijd winnaar.

De wind is tijdens het begin van de race rond de 25 knopen geweest en liep daarna op naar gemiddeld 28 knopen. Slechts één keer heeft de windmeter kort op 30 knopen gestaan. De regen kwam pas om 13.30 uur, af en toe probeerde de zon ons te begroeten.

Een tweede start op deze dag zou misschien teveel van het goede geweest zijn, maar de ochtendrace was een goede krachtmeting met de elementen zoals je van races op zee kan verwachten.

Meer info:
www.ijspegel.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: