Maxfun klasse 2003 | een terugblik

Nog een wedstrijd te gaan: de Braassemwedstrijd op 21 december, en dan zit het jaar erop. Ondanks de matige verwachting is het een fantastisch jaar geworden voor de maxfun klasse!

We zijn het seizoen begonnen met de van Uden / Reco cup. 9 Maxfun;s streden om de eer, waarbij de Matsuru haar visitekaatje afgaf en won met overmacht. De zaterdag waren de wedstrijden afgelast, en dat heeft juist voor de meeste belangstelling gezorgd: de Master Blaster ging met windkracht 7 het water op, hield alles heel, en Annemiek van Kinderen maakte daar een zeer spectaculaire fotoserie van. Kijk op haar site voor een stukje spektakel!

De tweede voorseizoenwedstrijd was de Naarden open. Een bootje meer, en veel actie op de tweede wedstrijddag. Een leuke en gezellige wedstrijd.

De North Sea regatta is traditioneel de grootste wedstrijd van het jaar voor onze klasse, en dit jaar tevens de introductie van onze hoofdsponsor 2003: Alfa Romeo!
Dit keer 14 boten aan de start.
Veranderlijk weer en wisselende prestaties bij iedereen behalve de Breehorn zorgden voor een klinkende overwinning van de laatsten.
Hoogtepunt was ongetwijfeld de introductieborrel van Alfa, waar een hoop Alfisti hun ogen uitkeken naar de kleurige massa wedstrijdboten. Cuore sportivo dell 'aqua !

Vanaf toen was het gedaan met de wind en hebben we een hoop lichtweer wedstrijden. Zeer opvallend was de hoge opkomst. Het enthousiaste rondmailen van Jan Pieter, gekoppeld aan de kostenloze inschrijving voor de wedstrijden, haalt steeds ook de twijfelaars over de streep, zodat minder dan 10 boten aan de start niet is voorgekomen.

Een bijzonder evenement was de Flevo race, waar de Maxfun;'s, de lange banen moe, bij iedere boei een tussenstart maakten.

Het NK was door het lichte weer moeilijk; de verschillen groot. Het was tot de laatste wedstrijd niet zeker wie zou winnen: de Marlow of de MXTC.
Uiteindelijk won de MXTC met een bootlengte verschil, hetgeen de heren een terecht nat pak opleverde.
Alfa Romeo was aanwezig met ongeveer 40 klanten, die wel eens een proefrit op een Maxfun wilden maken. Pas tijdens deze wedstrijd kwam er wind door, zodat de gasten konden ervaren hoe het is om met 11 knopen over het water te scheren. Al met al een NK met 14 boten, veel gezelligheid en een uitstekende organisatie: Helius, dank!

De Zuiderzeeweek was minder succesvol. De wedstrijden werden door wier gedomineerd: telkens moest iemand het water in om wier van kiel en roer te halen.

De Antwerpen race was inderdaad het spektakel dat de Belgische boten hadden beloofd: honderden boten op het water in een grote optocht naar Antwerpen, en daarna een grote partij.

Al met al een zeer goed jaar voor de Maxfun 25 klasse, met als punchline:
1. De grens van 10 boten per wedstrijd is op 8 wedstrijden overschreden.
2. Er zijn weer een aantal nieuwe Maxfun's verkocht, en een aantal tweedehands boten aan actieve zeilers.
3. Daarmee is de doelstelling voor 2004 van 15 Maxfun's per wedstrijd en 20 op het NK haalbaar !

Maxfun zeilers, dank voor jullie inzet en tot 2004.
En Alfa Romeo, bedankt voor jullie aanwezigheid, hopelijk tot 2004!

www.maxfun25.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments