Geen 5e IJspegel in de 2003-2004 series

Door onstuimig weer geen 5e IJspegel in de serie van 2003-2004. Met behulp van de IJspegel website is het de afgelopen weken niet moeilijk geweest de ontwikkeling van het weer te volgen. Al op donderdag wordt er voor zondag windkracht zeven uit west tot noordwest voorspeld.

Zaterdag besluit de zeilcommissie om de wedstrijd voor zondag 14 december af te blazen. Zo kan het gebeuren dat wij niets te doen hebben op de laatste IJspegelzondag van 2003 en besluiten om een kijkje in Scheveningen te gaan nemen om waar te nemen of het echt windkracht zeven waait langs de Hollandse kust.

Zondagmorgen op weg naar Scheveningen wordt er al door de Maersk Exporter van Norfolk Line gebeld dat die morgen tussen Engeland en Nederland de wind tussen de 30 en 40 knopen heeft gezeten en dat de Exporter met behulp van twee sleepboten de haven van Scheveningen is binnen gevaren. De hoogte van de golven wordt op ongeveer drie meter geschat en er staan flinke brekers voor de kust.

Omdat we de gebakken eieren van Gerrie moeten missen moeten wij genoegen nemen met een ontbijtje bij Westewind. Daar gezeten nemen we op zee een zeilbootje waar. Met de verrekijker kunnen we niet zien om welk bootje het gaat. Ze verdwijnen steeds in golfdalen en je kan alleen het mastje met zeil waarnemen.

Na het ontbijt vertrekken we naar de zuidelijke pier. De zee breekt daar het ergst. We bereiken het groene licht nog zonder nat pak, maar daar spoelen de golven om ons heen en op de weg terug naar het strand krijgen we twee golven over ons heen zodat wij nat en zout bij de auto aankomen.

Toch lijkt de wind wat af te nemen. Tijdens het vertrek van de Exporter rond 13.00 uur meldt de semafoor dat de wind tussen de 28 en 32 knopen zit. Deze keer wordt de Exporter door 1 sleepboot geassisteerd om de haven van Scheveningen te verlaten.

Tijdens het vertrek komt het zeilbootje binnen en blijkt het de Next te zijn die oefenrondjes aan het varen is geweest.
(zie foto's boven en onder)

Nu er vijf wedstrijden in deze IJspegelserie zijn gevaren neemt de Daikin in IMS 1-2-3 met totaal 7 punten een comfortabele eerste plaats in gevolgd door de Next, Xiphias en Sunshine, die elkaar in punten niet zoveel ontlopen. Een beetje oefenen voor de Next kan geen kwaad, want ook de Satori, die pas de laatste twee wedstrijden meedeed, wist de Next tijdens deze races naar een derde plek te verwijzen. De Xiphias deed het de eerste twee wedstrijden erg goed, maar moest de laatste twee wedstrijden genoegen nemen met een 5e en 7e plek.

De tweede serie van deze winterwedstrijden belooft voor de IMS 1-2-3 heel spannend te worden. Bovendien is er na 7 wedstrijden gevaren te hebben 1 aftrek mogelijk, na 9 wedstrijden 2, na 11 wedstrijden 3 en na 15 wedstrijden kunnen 4 wedstrijden worden afgetrokken. Ga maar rekenen waar je dan uitkomt.

In de ORC - A klasse staat de Stampede nummer 1. Weliswaar op de hielen gezeten door de Cisne en de Happy. De Vrijheid verloor wat punten tijdens de derde race toen zij problemen kregen met de spinakker en tenslotte door de bemanning van onze boeienboot naar binnen zijn gesleept.

Bij ORC - B staat de Jutter bovenaan, maar ook zij voelen de hete adem van de Bolder in hun nek. De Gouden Ruiter heeft maar aan drie wedstrijden deelgenomen en zal zeker in de rangschikking stijgen als meer wedstrijden zijn gevaren.

De winterstop staat nu voor de deur. De bemanning van de Albatros en de bemanning van de boeienboot wensen u allen fijne feestdagen toe en hopen een ieder op de eerste IJspegel in het nieuwe jaar weer te mogen begroeten.

Meer info:
www.ijspegel.com

foto's onder & boven © The Next (Mumm 36)

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: