
SCHEVENINGEN (NED) - Van depressieve druil naar zomerse zonneschijn, door meteorologen weliswaar niet voorspeld valt er op zondagmorgen 30 november 2003 een druilerige regen, terwijl we ons opmaken voor de vierde IJspegel in de serie van 2003-2004. Om acht uur 's morgens, als de voorbespreking plaats vindt, blijkt een aantal deelnemers de regen te verfoeien. Er is sprake van enige neerslachtigheid.
Een goed bericht is de windvoorspelling. Eerst nog drie Beaufort vanuit het ZO, later toenemend naar vier vanuit het ZW. Voor zowel wedstrijdzeilers als wedstrijdcomité betekent dit alertheid gedurende de hele wedstrijd.
In een miezerige, doorstromende regen wordt de bovenboei neergelegd richting 190 graden, afstand van 1,5 nm. Het is eerste kwartier en twee dagen voor doodtij. Het tij kentert rond twaalf uur. De startvolgorde is om 11.00 uur IMS 1-2-3, die voor drie rondes gaan. Om 11.05 uur IMS 3- ORC A en om 11.10 uur ORC B, beiden voor twee rondes.
Bij de eerste start om 11.00 uur zijn de Colors en de Mean Machine 20 seconden voor de start over de lijn. De Scud wil daar niet bij achterblijven en laat zich mee trekken. De Mean Machine valt voor het startsein terug. De Colors en de Scud liggen echter op het startschot over de lijn. De marifoon doet weer goed werk en beide schepen zeilen terug onder de startlijn om reglementair de race te beginnen.
Tijdens de voorbereidingen van de start van IMS 4- ORC A zoeken de Happy en de Blei de pin end. Met name het Titaantje in het midden van de startlijn en de Happy aan de pin end zitten dreigend tegen de startlijn aan. Al met al wordt het een schone start en vertrekt het grootste veld van de IJspegel op tijd naar de bovenboei, hoewel sommigen wel moeite hebben om in het startschot over de lijn te komen.
Bij de start van de ORC B kan alleen maar geconstateerd worden dat er deze keer voorzichtig wordt gestart en dat het comité met één oog dicht de lijn waarneming kan doen.
De wind heeft besloten een draaiend karakter te hebben voor deze dag. De wedstrijdleider loopt dan ook te ijsberen en iedereen zenuwachtig te maken met mededelingen dat de wind weer is gedraaid. De richting van de wind varieert tijdens deze eerste race tussen de 150 en 200 graden. De intensiteit zakt gemiddeld naar acht knopen, dus toch een L.
Bij de eerste rondingen zien we de Satori als eerste naar beneden denderen, gevolgd door de Mean Machine en de Next. Bij de tweede klasse zien we Vrijheid, nu niet gehinderd door te veel wind, als eerste de benedenboei nemen, gevolgd door de Cisne en de Happy. De Vrijheid lijkt voldoende ruimte te nemen op de Stampede ( ook hun nieuwe zeilen gezien? ), Happy en Cisne. We zijn benieuwd.
De Sea Beryll neemt wel veel tijd om zijn spi te strijken en verliest secondes bij het ronden van de benedenboei.
Bij de derde klasse zit de Jutter weer comfortabel voorin.
De Satori komt wederom als eerste voor de tweede keer rond de benedenboei. Het veld is wat door elkaar geschud, want Karel ligt nu tweede en Next derde. De Mean Machine heeft wat voorsprong prijs moeten geven. De Daikin houdt goed contact met de voorhoede en zal zeker weer hoge ogen gooien als de einduitslag wordt berekend.
Rond 13.00 is iedereen gefinished. De regen is opgehouden. De lucht trekt open en een heerlijk zonnetje schijnt over de Noordzee om zeilers en comité te behagen. De wind heeft besloten door te draaien naar ZW en de bovenboei moet naar 235 graden. De baan wordt iets ingekort naar 1,2 nm en om 13.15 is de volgende start van de IMS 1-2-3. Tijdens deze start zijn met name de Next, de Colors en de Mean Machine die het comité tarten door steeds boven de lijn te gaan liggen. Tijdens het startschot liggen de Next en de Mean Machine eroverheen. De Next is al aan het zakken en dipt even om direct door te kunnen gaan. De Mean Machine moet echt terug om een OCS te vermijden.
Bij de IMS 4- ORC A startprocedure zijn het met name de Stampede, Titaantje en de Happy die boven de lijn hun kansen beproeven. De Happy gaat op tijd terug, de Xenia wordt meegetrokken door Stampede en Titaantje en zo zitten we met drie boten over de lijn als het startschot klinkt. Het Titaantje heeft geen luidspreker in de kuip en vaart door. Stampede en Xenia voorkomen een OCS door om te keren en opnieuw te starten.
De stroom staat al in de richting van de bovenboei en dat resulteert bij de start van de derde startgroep om 13.25 uur in een X-vlag voor de Jutter, die zijn fout in ziet en omkeert om de startlijn opnieuw te nemen.
De Scud verbaast een ieder door als eerste bij de beneden boei te zijn, zij behouden deze voorsprong en finishen als eersten in gezeilde tijd. Hun voorsprong op Daikin is echter niet voldoende en zo wordt Daikin winnaar van deze klasse.
In de tweede startgroep is ook de Vrijheid weer heer en meester en wordt in gezeilde als gecorrigeerde tijd winnaar van de IMS 4- ORC A klasse.
De Pinta eindigt als eerste in gezeilde tijd in de groep ORC B, maar ondanks de X-vlag wordt de Jutter ook eerste in deze tweede race op zondag 30 november 2003.
Na regen komt zonneschijn gaat zelfs op voor IJspegels. Weg met de depressies en op naar het clubhuis waar een oude heer uit Spanje de prijsuitreiking op zich zal gaan nemen.
Meer info: www.ijspegel.com