Programma Belgacom

Het seizoen 2003 zal geen tekort hebben aan wedstrijden met 4 Grote Prijzen en twee oceaanraces: de Challenge Mondial Assistance en de Transat Jacques Vabre.

Drie maanden voor het vertrek van de tweede editie van de Challenge Mondial Assistance worden de multihulls van de 60 voet Open-klasse tijdens de winterstop op het droge gebracht en onder handen genomen voor een volledige revisie. Na de averij die tijdens de Route du Rhum werd opgelopen, willen alle boten maar al te graag opnieuw het ruime sop kiezen en, dit maal in teamverband, klaar zijn om de 2.734 mijl te overbruggen die Cherbourg-Octeville scheidt van Rimini in Italië. We overlopen even het lijstje met de potentiële deelnemers...

Daar waar sommigen hun boot naar het voorbeeld van Belgacom nog wat betrouwbaarder willen maken, kiezen anderen voor een herstelling of reconstructie... Tot hiertoe hebben Lalou Roucayrol (Banque Populaire), Franck Cammas (Groupama) en Alain Gautier (Foncia II) zich als eersten officieel ingeschreven voor deze tweede editie van de Challenge Mondial Assistance.

Net als Michel Desjoyeaux (Géant), die nauwelijks kan wachten om "er met het team tegenaan te gaan, om zijn boot voor de volle 100% te benutten!", komt de rest van de vloot van 60 voet Open-multihulls niet minder vastberaden en gemotiveerd aan de start. Zo kijken ook Marc Guillemot(Biscuits La Trinitaine), Frédéric Le Peutrec (Bayer Cropscience) en de andere concurrenten, die ernstiger schade opliepen tijdens de Rhum, zoals Thomas Coville (Sodebo), Jean Le Cam (Bonduelle), Lionel Lemonchois (Gitana X), Karine Fauconnier (Sergio Tacchini), Philippe Monnet (Sopra Group)... uit naar deze wedstrijd die drie zeeën en een oceaan verbindt.

Een volledig parcours...

Het parcours voor 2003 van de Challenge Mondial Assistance, de eerste oceaanwedstrijd van het seizoen op Europese schaal, is aantrekkelijk en vormt sportief gezien een uitdaging, daar de deelnemers niet minder dan vier verschillende wateren voor de boeg geschoven krijgen. Het ontbreken van verplichte doorgangspunten maakt dat de vloot over een grote zeilvrijheid beschikt. Tactische keuzes, strategieën en meteorologische opties zullen daarom zorgvuldig moeten worden bestudeerd!

Wanneer ze het kanaal uitvaren, doorkruisen de multihulls de Golf van Gascogne en dalen ze af langs de Iberische kusten. Eens de Straat van Gibraltar voorbij, staan alle opties open om de verraderlijke winden te bemeesteren en het westelijk gedeelte van de Middellandse Zee van west naar oost te doorkruisen, waarbij ze ofwel de Afrikaanse kusten zo dicht mogelijk volgen dan wel de Balearen opzoeken, door de Straat van Messina over te steken of door een ommetje te maken langs Sicilië... alvorens in de Adriatische Zee uit te komen en koers te zetten naar de stad van Fellini.

De aankomst is voorzien rond 22 mei.

Data van de Grote Prijzen

Grand Prix du Pays de Lorient (Frankrijk)
25-27 april
Grote prijs van Cagliari (Italië)
13-15 juni
Grand Prix de Marseille (Frankrijk)
4-6 juli
Grand Prix du Port de Fécamp (Frankrijk)
29-31 augustus

Op dit ogenblik worden 11 boten aan de start van de eerste Grand Prix de Lorient verwacht en 14 in Cagliari (Sardinië) voor de tweede Grote Prijs van het seizoen:

In Loriënt:

- Banque Covéfi
- Banque Populaire (Lalou ROUCAYROL)
- Bayer (Fred Le Peutrec)
- Belgacom (Jean-Luc NELIAS)
- Biscuits La Trinitaine (Marc GUILLEMOT)
- Foncia (Alain GAUTIER)
- Géant (Michel DESJOYEAUX)
- Gitana (Lionel LEMONCHOIS)
- Groupama (Franck CAMMAS)
- Sodebo (Thomas COVILLE)
- Sopra (Philippe MONNET)

Verder:

- Bonduelle (Jean LE CAM)
- Sergio Tacchini (Karine FAUCONNIER)
- Tim (Giovanni SOLDINI)

Technische fiche van de Grote Prijzen

-Het verloop van de Grote Prijzen:
4 dagen > -> van donderdag tot en met zondag. Donderdag is voor iedereen, deelnemers en wedstrijdcomité, een dag van training. Het parcours wordt afgelegd in wedstrijdomstandigheden en stelt de bemanningen in staat hun voorbereiding in de best mogelijke omstandigheden te laten verlopen.

De 3 volgende dagen worden aan de wedstrijdgewijd: aaneenschakeling van banaan- en kustparcoursen.

-Klassement van de Grote Prijzen:
Op de regatta’s zijn de regels van de ORMA-klasse en van de ISAF van toepassing. Iedere manche levert punten op. Het resultaat van de Grote Prijs wordt verkregen door de punten van alle manches samen te tellen. De eerste van elke manche behaalt 1 punt, de tweede 2 punten en zo verder. Bij opgave of niet vertrokken: aantal ingeschreven boten + 1.

-Prijzengeld:
Voor elke Grote Prijs wordt een prijzengeld van 15.000 euro verdeeld onder de eerste drie: - 7.600 euro gaat naar de eerste;
- 4.600 euro naar de tweede;
- 2.800 euro naar de derde.
Het resultaat van elke Grote Prijs wordt omgezet voor de berekening van de punten in het ORMA-kampioenschap en krijgt de coëfficiënt 1.

www.belgacomsailing.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: