IJspegel, impressie vanaf de Albatros

Scheveningen 23 februari 2003 - Bij het opstaan stond er een prachtige halve maan aan een al wat brekende nachthemel. Over twee dagen doodtij, dacht ik bij een blik op die stralende maan. Het was weer tijd om naar Scheveningen te vertrekken.

Onderweg zagen we berijpte weilanden, een wat grijs blauwe lucht, op het Kurhaus een strakke vlag gericht naar het Westen en langs het strand een volkomen gladde Noordzee. Het beloofde een mooie zeildag te worden.

Al een paar dagen van tevoren waren we ingelicht over een vliegtuigje waar vanuit foto's gemaakt zouden gaan worden van de deelnemende IJspegelaars. Om goede opnames te verkrijgen was een mooie achtergrond belangrijk. Er zat niets anders op dan de bovenboei te droppen bij de pier en van daaruit met de Albatros het voordewindse rak uit te varen. Om bij een behoorlijk windshift niet in het vaargebied bij de ingang van de haven te komen zou de Albatros anker op moeten om een mooi in de winds- cq voor de windsrak te behouden. Zelfs Gerrie, de schipper van de Albatros, bleek bereid dit offer voor mooie luchtfoto's te willen brengen.

De eerste start was zoals gebruikelijk weer om 11 uur precies. Op dat moment kenterde het tij en was de lijnwaarneming geen hels karwei. Zowel de Victor- als de Uniform startgroep vertrokken zonder problemen. Bij de Tango was de Foxy te vroeg en viel de Interlace in het schot, dat niet af ging.

Tijdens de race bleek bij de het ronden van de benedenboei de Ciao er veel zin in te hebben en voor een derde rondje te gaan. Het leverde haar tenslotte een 11e plaats op in deze race om de IJspegeltrophy.

De wind was ondertussen geruimd en schommelde steeds tussen de 7 en 9 knopen. Aanleiding om voor de start van de tweede serie te kijken of de bovenboei wat verhaald kon worden of dat toch de Albatros van zijn plaats moest. Na wat gepuzzel bleek de bovenboei toch om te kunnen en werd de startlijn aangepast aan de geruimde wind en de toegenomen stroom.

Na overleg met het fotovliegtuig op Zestienhoven vond de eerste start van de tweede serie plaats om 13.10 uur. De stroom stond nu meer richting bovenboei en bij de Victor vielen al de eerste slachtoffers. De Gouden Ruiter, Columbine en Pinta, afgeleid door het vliegtuiggebrom van de luchtfotograaf, waren te vroeg over de lijn, kwamen niet terug en werden geconfronteerd met een OCS.

De Uniform startgroep was nog enthousiaster om op de foto te komen en gingen bij de eerste start van de tweede serie massaal over de lijn, hetgeen resulteerde in een general recall. De lijn lag er echter nog mooi in, een straf bleef dus niet uit en de I-vlag ging erin. De stroom werd alleen maar heviger en stond nog steeds naar de zuid. Bij de tweede startpoging in deze tweede serie waren Titaantje, Windveer en Twister te happig om snel weg te wezen. Titaantje en Windveer zagen hun fout en kwamen terug. Twister proefde victorie en kreeg een OCS.

De startlijn lag er nog goed in voor de start om 13.30 uur van de Tango startgroep. Wederom waren 4 boten zo vroeg dat bij het vallen van het startschot de startlijn weer schoon was maar deze vier boten zich aan de OCS van de lijn bevonden. De X ging weer omhoog en werd er melding gemaakt op kanaal 72. De Satori en de Foxy kwamen terug. De Next en de Interlace raceten verder wat helaas ook voor hen resulteerde in een OCS.

De voordewindse rakken waren weer een lust voor het oog. Mooi gespreid en over de verschillende boegen kwamen de spinnakers naar beneden. Met het gezicht in het zonnetje was het geen straf om vanaf de Albatros boei en finish waarnemingen te doen. Vanuit de lucht kregen we enthousiaste telefoontjes van Roel over de mooie opnames die gemaakt waren. We zijn benieuwd!!

Aan de kant bleek er weinig interesse voor het indienen van protesten en namen we, op het zonovergoten terras van de jachtclub, maar een biertje om deze prachtige zeildag te vieren.

foto: Luchtfotografie Olaf Schwencke - Scheveningen

www.ijspegel.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: