persbericht: Sander gaat weer varen!

De stoute schoenen zijn inmiddels weer aangetrokken en ik ben begonnen aan een nieuw zeilavontuur. Hoofdzakelijk weer een Frans avontuur, maar dat mag de pret niet drukken.
Wat ga ik doen: Zoals in diverse media al is aangekondigd ga ik deelnemen aan het Franse Figaro circuit. Het race circuit waar vele bekende oceaanzeilers ooit aan mee hebben gedaan en sommige bij herhaling nog steeds doen. Een man tegen man circuit (m/v) van het shorthanded zeilen. Er wordt namelijk gevaren in identieke boten. Dit jaar vaart het circuit naar oa. Dakar in Afrika (onder voorbehoudt), de Middellandse Zee, Spanje, Ierland en uiteraard Frankrijk (Biskaje)

De deelnemers
Het wordt één grote leercurve (alweer) want ik zal het moeten opnemen tegen zeilers als: Loïck Peryon( bekend van de trimaran Fujicolor), Michel Desjoveaux (bekend van het winnen van de laatste Vendee Globe race en de Route du Rhum), Ellen McArthur (bekend van de Kingfisher). Etc. etc. Maar naast deze grote namen varen er ook veel zeilers mee die ik vorig jaar tijdens de Mini Transat ben tegengekomen. Daaruit blijkt dat de Figaro de logische stap na de Mini Transat is.

Kennis Het eerste jaar van de twee jaar durende campagne staat voor mij in het teken van het leren en zeemijlen maken (7000 mijlen staan er op het programma!). En als vanouds is er weer de taalbarrière en is er de nieuwe boot die ik moet leren kennen. Nu is dit laatste voor iedereen het geval. Want dit jaar wordt er met een nieuw door Beneteau gebouwd jacht gevaren. En verder is er niet te vergeten de lokale kennis die vergaart moet worden van de zeer diverse zeilgebieden.

De boot is een stuk groter dan de Mini en dus ook zwaarder om in toom te houden. Dit zal vooral bij wat zwaarder weer het geval zijn. Maar één voordeel: er zit dit keer zelfs een slaapplaats in! Een aluminium bedframe met opgespannen canvas, nog geen waterbed maar een stuk beter dan op de Mini. Een heuse kaartentafel en een voorpunt waar je echt wat in kwijt kunt. De emmer blijft gelukkig functioneren als toilet, het moet natuurlijk wel een racer blijven.
De koop is deze week met een hoop geleend geld, officieel gesloten. We (Stichting SPORT; Sailing Promotion Offshore Racing Team) zijn uiteraard erg blij met de bedrijven die tot nu toe meewerken aan deze campagne. Al hebben we nog een lange weg te gaan voor alles echt rond is.
De sponsorbrochures vliegen de deur uit, en we houden de moed erin….. "Komt allemaal wel goed " is zo langzamerhand mijn lijfspreuk aan het worden.

De voorbereidingen
De eerste wedstrijd is 27 april en dat komt erg snel dichterbij. Tot die tijd moeten we nog heel veel werk verzetten; de Franse regeltjes moeten vertaald worden (wat mag wel en wat niet), de boot moet getest en op snelheid gebracht worden, we moeten uitzoeken wat voor veiligheidsmiddelen verplicht zijn, natuurlijk moeten we dat artikel hebben die het lichtst is en het mag het liefst niks kosten…? Dan moet er extra aan de conditie gedaan worden want we nemen het als avonturier op tegen sport atleten, daar moet ik dus ook naar toe.

Ik hoop dat jullie het allemaal weer gaan volgen en voluit gaan mee genieten. Ik ga er voor en heb jullie steun weer nodig !!

In de volgende nieuwsbrief zal ik iets meer schrijven over de nieuwe boot en over alle data van de races. De nieuwe site www.sanderbakker.nl duurt ook niet zo lang meer, en ik denk dat die weer vreselijk mooi gaat worden.

Weer veel zeilgroeten,

Sander Bakker

PS Blijf ook mijn website in de gaten houden. Hierop zal veel meer nieuws gaan verschijnen dan ik in de nieuwsbrieven kwijt kan. Ook zal daar binnenkort meer info over de Stichting SPORT te vinden zijn. Dat is namelijk de nieuwe stichting waaruit de campagne zakelijk ondersteund wordt

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments