Schotenaar Peter de Smedt in Mini-Transat

De jonge Schotenaar (BEL) trok zopas de deur van de ouderlijke woning achter zich dicht en vertrok voor een indrukwekkend zeilavontuur. Eerst vaart hij, samen met Godefroid als enig Belg trouwens, op de prestigieuze Belgacom trimaran een aantal wedstrijden in Europa. de grote uitdaging wordt de Mini-Transat in september. Dan steekt Peter in zijn eentje met zijn klein zeilboot MERITORIUS de Atlantische Oceaan over.

Peter is van kleins af door de zeilmicrobe gebeten (zoals de meeste onder ons). Al op achtjarige leeftijd oefende hij met een klein bootje op de E 10-plas in Schoten. Als lid van de Antwerpse zeescouts kreeg hij de smaak helemaal te pakken. Na een tocht met de Kinepolis, het trainingsschip van de Staf Versluysstichting, kwam 4 jaar geleden de grote doorbraak: deelneming aan de Adecco race als jongste crewlid op de Belgian Synfony."Toen zat ik eigenlijk nog op de schoolbanken", zegt Peter, net voor zijn vertrek naar Frankrijk."Ik leerde de Nederlander Hans Buscholte kennen waarmee ik verschillende wedstrijden zeilde en tussendoor leerde ik de stiel van het zeilmaken van een andere nederlander: Arjen Kooy. Vorig jaar investeerde ik ik 20.000 Euro in mijn eigen boot, de MERITORIUS. Ik legde intussen meer dan 6000 mijl af als solozeiler. 2003 wordt een belangrijk jaar want dan waag ik mij aan de grote oversteek."

De Mini-Transat is één van van de prestigieuze zeilwedstrijden ter wereld en gaat van La Rochelle in frankrijk, via een tussenstop in Lanzarotte helemaal tot aan de overkant van de Atlantische Oceaan in Salvador de Bahia (Brazilië).
Peter zal naar schatting 40/dagen onderweg zijn, helemaal in zijn eentje. "250 zeilers wilden maar al te graag delnemen, maar na de kwalificatiewedstrijden zijn er slechts 70 uitverkoren en ik ben erbij", glundert Peter trots."Ik ben me nu enkele maanden aan het voorbereiden op het vertrek in september.
Tegen de eenzaamheid zie ik niet op en een lief moet ik ook al niet achterlaten op de wal."

Peter ziet de de Mini-Transat helemaal zitten, zeker nu hij een nieuwe sponsor heeft gevonden die kan meehelpen de kosten te dragen."Vooral de terugreis, waarbij mijn boot als cargo moet verscheept worden, is een dure grap. Een alternatief is je boot ginds verkopen , maar dan doe je meestal verlies", weet Peter. Maar nu de geldzorgen achter de rug liggen kan hij zich volledig concentreren op de zeiltocht zelf.
"Het wordt vooral uitkijken ter hoogte van de Golf van Biskaje, een beruchte plaats voor stormen. Ook in de Doldrums, net onder de evenaar is het alle hens aan dek. De regens zijn er uitzonderlijk fel en het weer kan bliksemsnel omslagen. Maar ik ken mijn boot door en door. Hij mag zelfs kapseizen: de cabine is waterdicht en de MERITORIUS is zo gebouwd dat hij vanzelf weer terug rechtkomt."

Hoewel dit Peters vuurdoop is in de Mini-Transat, blijkt hij vrij optimistisch over het te verwachten eindresusltaat."Het feit dat ik mijn eigen zeilen maak, is echt een voordeel. Ik durf hopen op een plaats binnen de top 20. Dit avontuur kan allesinds een springplank worden naar een verdere professionle loopbaan als zeiler. Ik droom stiekem van een grote solozeiltocht helemaal rond de wereld en van de Olympische spelen, al staan lange afstandswedstrijden daar voorlopig niet op het programma."

In Schoten nabij Antwerpen, waar de MERITORIUS zijn thuishaven heeft in de Schoten Yachjt Club bij brug 14, leeft iedereen alvast mee met Peter zijn avonturen. Vader Rik en moeder Gerda volgen hun zoon straks via het internet. Telefonisch contact zal er niet bij zijn want GSM of andere communicatieapparatuur zijn verboden tijdens de Mini-Transat.

Voor meer info:
www.syc.be

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments