Maas, Winnaar IJspegel Serie! (NED)

De eerlijkheid gebied te zeggen dat voor de Maas het winterseizoen zo mogelijk belangrijker is dan de zomer. Natuurlijk vormt de Noordzee week de climax van het jaar. Maar de basis voor een succesvolle Noordzee week wordt gelegd tijdens de IJspegelwedstrijden.

Gedurende de eerste periode van de serie is het vrij rustig in IMS 1 en 2. Alhoewel we gelukkig zijn met een aantal enthousiaste nieuwkomers.

Wat te denken van een gelikte 45 voeter met een ludieke naam en een eigen website (www.karelmetdehoutenpoot.nl). Af en toe gaat Karel als de brandweer maar met licht weer lijkt het moeilijk om de boot op snelheid te houden. Maar het karakter van Karel lijkt ons een garantie voor succes op de lange termijn.
Een bekende boot met een nieuwe eigenaar is de Big Fingers. De kleur van de boot en de indrukwekkende strepen doet gruwelijke planeereigenschappen vermoeden. Deze kwaliteiten ontgaan ons echter op het water omdat Big Fingers zich vooral concentreert op de vrije wind achter in het veld.

De Next, een Mumm 36 met aan de helmstok Whitbread veteraan Hein Bloemers, maakt elke wedstrijd spannend. Maar blijkt niet vaak opgewassen tegen de tactische beslissingen van het management van de Maas.

De Foxy van de familie Vos kan dit seizoen niet echt potten breken. Zoals het goede zeilers betaamt wordt dit manco volledig aan het materiaal geweten. De IMX 38 te oud, de zeilen versleten. In de laatste wedstrijd van de serie wordt dit probleem opgelost met een nieuwe boot; een gelikte IMX 40. Helaas zet de bemanning met deze ruil alle excuses overboord, waarmee de matige klassering in de laatste race slecht valt uit te leggen.

Ook de Mumm 30 Colors doet een korte maar heftige poging een felbegeerde briefopener te scoren. Peter de Ridder, van Mean Machine faam, zeilt met de Colors om zich op deze manier voor te bereiden op het Farr 40 circuit. Voor het gemak legt hij beslag op de voordekker van de Maas. Gelukkig is het Maas team enorm dynamisch en wordt de opengevallen plek snel opgevuld met jong talent.

Na de winterstop lijkt er een eind te komen aan de hegemonie van de Maas; Nico Poons verschijnt aan de start met de Dehler 39 Regazza. Voor de gelegenheid neemt Albert Hofland, de beruchte Finn kampioen, plaats achter het stuurwiel. Een andere geduchte concurrent vormt de Satori.
Een door Gideon Messink geprepareerde Grand Soleil 40, die voor de gelegenheid wordt gestuurd door Olympiaganger Paul Dieleman. Als klap op de vuurpijl wordt het team van de Maas geconfronteerd met een sterke tegenstander in de vorm van de IMX 40 van Gerard Verduyn. Gerard neemt geen risico en weet zich gesteund door het tactisch advies van ex-bondscoach Bart Jan Wilton en de stuurmanskunsten van Admirals Cup winnaar Frans Hinfelaar. Bovendien verschijnen er nog twee scherpe Mumm 30’ s aan de start: de Scud, gestuurd door Sjoerd Wasserval en de van Uden, onder leiding van Volvo Ocean Race veteraan Klaartje Zuiderbaan.

Maar na een aantal zeilzondagen begint de situatie zich toch te ontwikkelen in het voordeel van de Maas. Alle Whitbread goeroe’s, Volvo Ocean veteranen en Admirals Cup cracks bijten zich stuk in de sterke voorbereiding, de gelikte boathandling en het tactisch inzicht van het Maas team.

Tijdens de laatste zondag van de serie laten een aantal concurrenten zich van hun slechtste kant zien door niet op te komen dagen. Hierdoor kan de eindoverwinning de Maas niet meer ontgaan.
En zoals elk jaar wordt het nu aftellen tot aan de Noordzee week en blijven de concurrenten zitten met onbeantwoorde vragen: heeft de Maas te vroeg gepiekt? Kan de vergrijzende bemanning van de Maas dit niveau vasthouden? Komt de Maas met onverwachte wapens naar Scheveningen. De tijd zal het leren…

Veel succes bij het organiseren van de Noordzee week en tot ziens aan de startlijn van de Yeoman Cup.

Meer info:
www.ijspegel.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments