Antigua classics: kwestie van schoonheid

De zestiende editie van deze race kende een sterke en vooral verlokkelijke mix van authentieke vintage yachts en nieuwgebouwde replica’s of gratiën met een authentieke lijn. Een classy evenement waar een beetje yachtiongliefhebber graag van mag dromen. De Eleonora steelde de show, een nieuwe 135 voet lange tweemaster die naar de lijnen van de Herreshoff schoeners is gebouwd.

Nathanael en zijn blinde broer John Herreshoff de werf tekenden en bouwden de Lamborghinis en andere luxe en prestatie bioolides van het water. Ondermeer een reeks America's Cup verdedigers. Eleonora's verleidelijke zeeg (holling van dek tussen boeg en ‘poop’) haar traditionele gaffeltuigage (trapeziumvormige zeilen) en het delicate vakmanschap waarmee ze is afgewerkt maakt haar tot een van de meest unieke moderne klassiekers.

Niet verwonderlijk dat de Eleonora een hele reeks prijzen in de wacht sleepte, ondermeer de ‘Concours d’Elegance’ en die van het meest fotogenieke jacht. De naam Herreshoff valt opnieuw, maar dan in de klasse van de kleinste deelnemers. De Christal, amper 28 voet lang, kreeg de prijs voor de beste prestaties als gaffelgetuigde boot. De eigenaar had haar recent helemaal laten restaureren, wat overigens voor heel wat andere deelnemende jachten eveneens geldt.
Meer dan 45 schepen namen deel, stuk voor stuk pareltjes van jachtbouw en zeilende exclusiviteit.

In deze verzameling van de mooiste zeiljachten van de wereld werden Nederland en België vertegenwoordigd met ondermeer ontwerpen van André Hoek, de Nederlander met de meest rationele benadering van klassieke jachten. Ook één van de in Langerbrugge gebouwde Star Clippers verscheen in de Tall Ships klasse aan de start. De Clipper kreeg bovendien een afstraffing van de nieuwe Stavros Niarchos, het vlaggenschip van de Sail Training Assosiation. Logisch dat deze schepen niet deelnamen aan de single handend wedstrijd.

Zij die erbij waren spreken van fijn en vooral sportief racen in een heuse gentleman (en gentleladies- sfeer) met veel wind op de eerste dag, die naar de derde en laatste wedstrijddag toe alsmaar afnam. Om deze oudste van deze schepen te sparen werden afleidingsparcours ingelegd, zodat schippers konden keizen of ze er voluit voor gingen, met kans op schade, of het rustiger aan konden doen.
En dat Mount Gay rhum uit het lijstje van sponsor opvalt, zegt al iets over de sfeer na de races.

Meer hierover en vooral een fotogalerij om de stress definitief te vergeten: www.antiguaclassics.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: