Vuurschepenrace 2003 vanop Eclectic

Eindelijk. We zijn in Scheveningen. Na weken intensieve voorbereiding door de bemanning van de Eclectic, waarbij tientallen emailtjes, voicemailtjes en telefoongesprekken tussen de bemanning onderling zijn verstuurd over de voorbereiding van deelname aan de Vuurschepenrace, staan we aan boord van onze Dehler 39. De vrouwelijke crewleden hadden hoofdpijn van het opstellen van checklisten voor proviand, safety equipment, grapbags en sponsorkleding. Auto's vol kratten, tassen, slaapzakken en navigatie spul komen aan boord. De laatste telefoontjes worden gepleegd met het thuisfront. De boot word in racemode gebracht; bij Eclectic betekent dat heel veel spul eruithalen, maar nog steeds met kussens, comfortabele mattrassen, Isostar en 9 mobiele telefoons op pad gaan. Het moet wel leuk blijven!

27 mei 19u: We starten
Een vette press op de genua aan de pin end en hop naar de eerste mark.
Het eerste kruisrak levert ons een goed gemiddelde op om aan te koppelen aan de trein richting Houtrust waarvan we met een buitenschoot op de genua richting vrakkenboeien zo'n 41 mijl verderop.

23u: Miserie aan de vrakkenboeien
Eeen vreemdsoortig GPS virus nestelt zich in het Raymarine navigatieprogramma dat vervolgens dienst weigert. Een complete blackout op de PC tot gevolg. Onze optimised route kunnen we nu wel vergeten en we gaan over op gegist bestek.
Ondertussen neemt de wind af tot minimaal knotsniveau em 50 meter water onder de kiel dus ankeren tegen stroom kunnen we vergeten. We dachten nog de schoten aan de ankerlijn te knopen maar na een blik op de kaart blijkt het niet zo'n goed idee. Het lijkt wel een WOII slagveld op de zeebodem.

We zijn op zoek naar de tweede vrakkeboei met 3 flashes, Odile vind hem als het eerste en laat de boei de komende 6 uur niet meer los. We krijgen sterk de indruk dat de boei wegdrijft of zijn wij het.

28 mei 7u30: de ochtendploeg schrikt zich te pletter
Na 4 uur slapen blijken we nog steeds (of alweer) op dezelde plek te liggen.

12u: Concurrentie gevlucht
Inmiddels zo'n 18 uur op zee en nog altijd geen zicht op de Engelse kust.
Ook niet op andere zeilboten. We zijn hier alleen. Wellicht is de concurrentie gevlucht voor de voetengeur van Ice (voeten zitten op dit moment in een teiltje). Slaapzakken zijn al in staat van ontbinding.

13u: Toiletten crisis.
Dan zit je met een boot met 2 toiletten en vervolgens gaan ze allebei stuk. Koen en Frans druk beschaftigt (plongeren volgens Ice) met de wc om deze leeg te pompen. Niemand maakt grappen over Frans anders krijg je echt letterlijk emmers shit over je heen. Arjen stuurt redelijk steady al zegt ie het zelf; 235 graden.
De zonnebrand factor 40 is populair en het begint op een middagje in volle zomer op de Med te lijken.

14u38
Deftig sturen zegt Ice, Stijn zit op zijn allerbeste de functie van stuurman met schok deze uitsalkende nonchalance uit te voeren.
Koen hangt nog altijd met zijn hoofd in het toilet als er plotseling aan de horizon achter ons een zeil verschijnt. Arjen checkt nog maar eens waar we zitten op de kaart. Ondertussen is er gewoon tijd om een dagboek te schrijven, het is niet te geloven. Het lijkt wel een Bavaria look-a-like actie die de flottielje leider in het grote donkere bos is verloren.

16u30
Plotseling zijn we niet meer alleen en begint het aardig druk te worden om ons heen. We zien zelfs enkele boten vanuit onze klasse dus het kan nog spannend worden. Koen is helemaal gaar gestuurd en Ice neemt de helm voor het laatste stukje naar de finish. Na enkele tactische gijpjes achter onze concurrenten kunnen we deze net voor de N Shipwash achter ons laten. Een stijve reach met een super speedy Frans aan de spi brengt ons naar de ingang van Harwich. De spi begint namelijk de vorm aan te nemen van zijn holle oogjes.
Ondertussen hebben we toch nog het achtervolgende groepje gypeduelers met een paar minuten kunnen loszeilen maar dit zal niet genoeg zijn in de berekende uitslag.
Ben eens benieuwt hoe de raceofficers deze 30% windloze race in kaart gaan brengen met het nieuwe IMS experiment. "Scoring will be a ToD factor, based on a constructed course and a recent weatherforcast" dit volgens de notice of race.

Resultaten zijn op dit ogenblik nog niet bekend; de wedstrijdleiding is nog druk aan het rekenen.

Meer info en alle resultaten:
www.nsr.nl


foto: © Fotostudio van der Horst (Ronald)

foto: © Clubracer.be

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments