De Northsea race 2003 vanop ECLECTIC! (GBR-RORC)

  • Author: Ice
    Date: zo, 01/06/2003 - 02:00

De Northsea race 2003 één van de kwalificatie wedstrijden (RORC) waarbij je mijlen kan halen voor de Fastnet.
Er kon zowel in IMS als IRC gevaren worden. Wat een verbroedering tussen deze beiden want we konden de boot in 2 klassen inschrijven.2 races in 1 dus voor hetzelfde geld!

Vrijdag 30 mei 07u00
Het is de eerste keer dat de ECLECTIC zo'n lange offshore race vaart, meer dan 200 mijl voor de boeg.
We hebben de Pints gedronken, links gereden met de teambus, de Sains Burry gedaan en op de beats van de partytent gedanst met veel te veel Cola light. (jeaaah right)
Na een heerlijk dag in Ipswich/Harwich (GBR) is het tijd om te starten naar Nederland met een korte omweg richting

Frankrijk en België.
Er wordt vroeg opgestaan en het is veder prachtig zeilweer met veel te veel zon. Sunblock factor 30 is aangewezen tegen het gefrituurde neussyndroom.

09u15
Trossen los, Ice nog even druk in gesprek met vrouwelijke collega's van andere boten. De teambus is volgeladen en op het laatste moment wordt nog besloten om nog meer onnuttig gewicht van boord te halen.

10u00
Naarbuiten in een enorme collone. Kamelevaren tussen de Bavaria look-a-likes. Gelukkig hebben we de laatste Maxim bij ons.
We besluiten in shifts van 2 uur te werken in plaats van shifts van 4 uur.

10u20
Nog even de ellelange startlijn afvaren voor de aanmelding en hop naar de pin end tegen de stroom in. Startschot om 10u30. Een kruisrak weliswaar met de stroom dwars. De pin end was duidelijk in het voordeel met veel gejoel en geschel luid te horen. (i love it) Lekker vet veld en we komen goed weg op slechts enkele bootlengtes van de pin end over BB. TONNERE en HOLMATRA gaan totaal in de vernieling bij het overzeilen van de eerste mark, deze was over SB te ronden en niet over BB. TONNERE had meer dan 10 minuten nodig om zijn fout te goed te maken en kon beter SPI trekken.
Een paar uurtjes later na de start begint het wachtlopen en de tweede shift gaat verplicht in rust-modus al dan niet in de zeereling.

13u00
Er wordt gevreten als een dolle. Renate zit in een vreetkick. Die heeft het liefst de hele koelkast aan dek, iets wat Koen junior ook wel OKay vind. Kom maar op met die Muesli Power Units!

14u31
Speed bollen is nog altijd het belangrijkste woord van de dag, even dachten we vlot voortgang te maken maar dan "kakt ie er helemaaal uit". (No wind dus).
Volgens Stijn "gewoonweg een kutzooi"

18u00
Ondertussen krijgen we de eerste moppers van de STYX (X332). Ze moesten te veel oploeven voor ons. ja, wij kunnen dringend zijn blijkbaar als je een bak van 8 ton moet aan de praat houden bij licht weer.

21u50
De zon gaat onder. Arjen puzzelt zich zich helemaal suf over wind, koers en stroom (Renate over kruiswoorden) en kan ff niet zo veel meer hebben. De windmolen heeft er verder ook geen zin meer in en worden door de lichtere boten snel ingelopen. De windmeter weet er hier ook geen raad me en geeft gewoon standaard 99.9 knopen aan (Error Raymarine).
Het wordt koud. Na mijn volgende stuurwacht gaan de thermo spullen weer aan.

Besproken onderwerpen aan boord tot op heden:
- de pin end start
- de SB tack
- het loeien van de koeien (boeien) "bellen ook"
- het kantje boord ronden aan de tonnen
- de voor en achterzijde van zeilboten
- witte achterlichten en boeglichten
- rode toplichten
- feestverlichting
- sex
- ...(verboden onder de 18j "sensuur")
- sex
- ...(verboden onder de 18j "sensuur")
- nog meer sex
- de huidige studenten generatie
- de ETA in Scheveningen
- sex
- onze positie
- de theorie van het grootzeil trimmen in combinatie met de genua

Meegemaakt:
zaterdag 31 mei 08u25
Men neme een reddingsvlot en hangt deze boven de spiegel. Ga vervolgens de NSR 2003 varen met geen enkel zuchtje wind. Besluit dan na veel gezaag van Ice (20u na de start) dat het vlot toch niet op de meest geoptimaliseerde plaats hangt.
Weg met dat ding, het moet aan de mast binnen op de kiel om het stampen te verminderen.
benodigde antributen: spi val, 1 Arjen, 1 Frans en 2 spanbanden.
Span de de spanbanden om het vlot. Maak de spival om deze banden. Zet de spival in de stopper. Haal de bestaande banden aan het rek los en hijs met de spival het vlot in 1x van het rek de kuip in.
Het voorluik dichtdoen helpt ook volgens onze aerodynamica student Koen junior...
Koen: "het maakt niet wat wat je me te eten geeft als het maar veel is" (gheghe wat heb ik er lol in)

13u26
Nog een half uur in mijn wacht. De wind is toegenomen en we hebben voor het socializen de bemanning weer volledig in de reling hangen. Gieren met met Daan en Stijn dus. Nog even de laatste berichten van de opkomende wacht aanhoren. En vernemen dat de andere wacht gewoon 's nachts computerspelletjes zit te spelen (Windows Pinball 2.0). Odile behaalde de monsterscore!
Dat Stijn zijn nieuwe lijfblad "Maxim" is geworden.
Rondom ons is het rustig. We hebben sterk het vermoeden dat we slecht zitten maar we zijn niet de enige want de One off "Shoot the Bar" (GBR) ligt ook dicht in de buurt. (nog gezien tijdens de Ramsgateweek 2002)
Nadat we vannacht Ice wat typische studenten woorden hebben geleerd laat hij duidelijk merken dat zijn vocabulaire een update heeft gehad. Volgens hem zijn we de hele nacht aan het kutten en drollen geweest.
Inmiddels is de ETA zondagavond na het feest in Scheveningen, olé.

18u30
De wind is weer behoorlijk aan het afnemen en nog altijd geen Nederland in zicht. Wel een hoop smog en bruinvissen die ons als speelbal aanzien. Lig je te maffen in je kooi knalllen er pardoes een paar tegen de romp. De boot beeft hier aardig van. Het gaat morgen warm worden in Nederland volgens het laatste weerbericht, we hopen dat dit meer wind onder de kust brengt. We vinden nog 5 bakken lasagna.

22u31
Uitluisteren op kanaal 16 heeft zo zijn voordelen: "Nomad voor Hadock" ik spits mijn oren aan de kaartentafel "blijkbaar zit er ginder meer wind maar we lopen 6.3 knoop richting Ijmuiden, onze positie is nu ..."

03u53:45
Eindelijk de finishlijn over en we behalen vervolgens nog een 5de plek in IMS3

Meer info en alle resultaten:
www.nsr.nlsailing.eclectic.nl

Eén van de vele spelende bruinvissen:

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments